IrFM روشی نوین برای پرداختهای الکترونیکی سیدمصطفیهاشمی چکیده منبع: http: //traceability.blogsky.com گستردگی میلیونها دستگاه متحرک در سراسر جهان، نظیر تلفنهای همراه، که دارای قابلیت استفاده از مادون قرمز برای مبادله اطلاعات میباشند، بستر جدیدی برای ارایه یک سیستم پرداخت فراگیر، فراهم آورده است. IrFM، یک مدل جدید پرداخت مبتنی بر سختافزار مادون قرمز و بر […]
IrFM روشی نوین برای پرداختهای الکترونیکی
سیدمصطفیهاشمی
چکیده
منبع: http: //traceability.blogsky.com
گستردگی میلیونها دستگاه متحرک در سراسر جهان، نظیر تلفنهای همراه، که دارای قابلیت استفاده از مادون قرمز برای مبادله اطلاعات میباشند، بستر جدیدی برای ارایه یک سیستم پرداخت فراگیر، فراهم آورده است. IrFM، یک مدل جدید پرداخت مبتنی بر سختافزار مادون قرمز و بر پایه استاندارد IrDA است که آینده روشنی برای مقبولیت عمومی به عنوان یک سیستم فراگیر پرداختهای شخصی دارد. در این مقاله با تکیه بر عوامل مؤثر در کارایی یک سیستم پرداخت دیجیتالی، نظیر سرعت برقراری ارتباط، امنیت، قابلیت اطمینان، سادگی و سازگاری با سیستمهای دیگر، نقاط ضعف و قدرت این روش در کنار سایر مدلهای متداول نظیر بلوتوث، RFID و شبکههای تلفن همراه، بررسی میگردد.
۱- مقدمه
کارتهای هوشمند، اعتباری و خودپرداز (ATM)، جایگاه خود را به عنوان ابزار پرداخت در بین کاربران در چند سال اخیر باز نمودهاند. مقبولیت این کارتها با مشکلاتی نظیر نیاز به حمل تعداد زیادی کارت پلاستیکی در کیف پول و سردرگمی ناشی از در ارتباط بودن با چندین سیستم متفاوت، همراه بوده است. در عین حال نگهداری رسیدهای کاغذی که بعد ار استفاده از این نوع پرداختها صادر میشود و باید به عنوان مدرک خرید نگهداری شوند، مشکل دیگری است. با توجه به گم شدن این رسیدها، نه تنها خریداران بلکه فروشندگان نیز متحمل خساراتی میشوند. سالانه ۵۰۰ میلیون دلار به فروشندگان به علت عدم امکان ارایه رسید کاغذی به عنوان مدرک خرید در لحظه مقتضی، خسارت وارد میگردد. به همین دلایل، تمایل زیادی برای ارایه یک سیستم پرداخت یکپارچه با هزینههای کمتر و امنیت بالاتر و خدمات جدید تری مثل رسیدهای الکترونیکی، احساس میشود.
در دنیای امروز استفاده از دستگاههای الکترونیکی و تلفن همراه به قدری فراگیر شده است که کاربران این ابزارها را به همراه خود به همه جا حمل میکنند. از طرفی چنین دستگاههایی که هم اکنون قادر به ارسال صدا، متن و پیامهای چند رسانهای با کیفیت قابل ملاحظهای هستند، معمولاً از فناوریهای به روز دیگر مانند مادون قرمز و بلوتوث نیز برخوردار میباشند که قابلیت بهرهبرداری از خدمات دادهای جدید را فراهم میآورند. گروه صنعتی IrDA که تا کنون به ارایه استانداردهای ارتباطات بر پایه مادون قرمز پرداخته است، در پی تلاشی که برای استفاده از استاندارد IrDA در سیستمهای پرداخت الکترونیکی به عمل آمده است، IrFM را به عنوان مدل پیشنهادی در ژانویه ۲۰۰۳ ارایه نمود
IrFM یک روش سریع و یکپارچه بر پایه استفاده از قابلیت مادون قرمز موجود در دستگاه مورد اعتماد شخصی PTD مانند تلفن همراه، برای انجام پرداختهای شخصی میباشد. این کار با ارسال اطلاعات پرداخت، پول نقد الکترونیکی یا هر ابزار مالی دیگر، توسط اشعه مادون قرمز، به یک پایانه پرداخت POS مانند خودپردازها یا ماشینهای خرده فروش صورت میگیرد.
خلق یک روش پرداخت الکترونیکی نمیتواند موفق باشد، مگر آنکه پاسخگوی نیازهای کاربر بوده و مزیتهای جدیدی خلق نماید. در غیر این صورت کاربران آن قدر به استفاده از روشهای سنتی ادامه میدهند تا راهحل مطمئنتر، آسانتر و سریعتری به آنها ارایه گردد. در عین حال طراحی یک سیستم پرداخت جدید نباید منجر به اضافه نمودن باری بر روی زیرساختهای سیستم مالی موجود گردد. بهطور خلاصه، یک سیستم پرداخت موفق باید مسایل اصلی نظیر امنیت، قابلیت اطمینان و سادگی را در عین سریع بودن دارا باشد. در این مقاله تحلیل جامعی از عوامل اساسی یک سیستم پرداخت مناسبی، در مدل IrFM صورت گرفته است.
احراز چندین امتیاز مهم در کنار هزینه کم و امنیت بالا و سادگی استفاده، IrDA را به عنوان یک انتخاب مناسب برای بستر پرداختهای الکترونیکی مطرح نموده است. البته رقبای دیگری مانند RFID، بلوتوث و شبکههای تلفن همراه، در این حیطه برای این فناوری جدید مطرح هستند. در بخشی از این مقاله به مقایسه هر کدام از این فناوریها با یکدیگر خواهیم پرداخت.
۲- درباره IrDA
IrDA، گروهی صنعتی است که به تدوین استانداردهای ارتباطات بر پایه مادون قرمز میپردازد. در سال ۲۰۰۰ میلادی، IrDA تصمیم به ارایه استانداردی برای پرداختهای بیسیم گرفت و بعد از ۳ سال در ژانویه ۲۰۰۳، IrFM Point & Pay Profile را به عنوان نتیجه، ارایه نمود.
پروتکل IrDA برای ارتباطات مادون قرمز به صورت گسترده به عنوان یک استاندارد صنعتی پذیرفته شده و مورد استفاده قرار میگیرد. استفاده از مدلی مانند IrDA که دارای مقبولیت جهانیست و تا کنون در میلیونها ابزار الکترونیکی پیادهسازی شده و کارایی خود را به اثبات رسانیده است، میتواند نقطه قوتی برای سیستم پرداخت ارایه شده بر پایه این استاندارد باشد.
۳- درباره IrFM
IrFM در ژانویه سال ۲۰۰۳ میلادی، به عنوان یک مدل پرداخت الکترونیکی مبتنی بر استاندارد IrDA، توسط گروه صنعتی IrDA ارایه گردید. IrFM یک روش سریع و یکپارچه برای استفاده از IrDA موجود در دستگاه مورد اعتماد PTD مانند تلفن همراه، برای پرداخت ارایه میدهد. این کار با ارسال کلیه اطلاعات پرداخت از مشخصات کارت اعتباری گرفته تا رقم قابل پرداخت، بر روی یک ارتباط مبتنی بر اشعه مادون قرمز، بین PTD و POS صورت میگیرد.
IrFM Point & Pay Profile شامل مشخصات معماری مدل، نحوه استفاده کاربر، نحوه طراحی پایانهها برای دریافت و ارسال اطلاعات تراکنشها و پرداختها بین PTD و پایانههای مورد نظر مانند POS میباشد.
به جای قراردادن فیزیکی کارت پلاستیکی در کارت خوان یک پایانه POS، ارتباط بین دستگاه PTD و پایانه مجهز به مادون قرمز، برقرار میشود. کاربر PTD خود را در فاصله و زاویه مناسبی نسبت به دستگاه Pos قرارداده و تراکنش را با انتخاب کالا یا سرویس مورد نظر آغاز مینماید. بعد از نمایش قیمت روی دستگاه PTD کاربر، وی باید روش پرداخت مورد نظر خود را انتخاب نماید و پرداخت را معتبر نماید. این مبادلات از طریق ارتباط برقرار شده بین e-wallet نصب شده روی PTD کاربر و برنامه نصب شده روی POS صورت میگیرد. کاربر در برنامه e-wallet خود اطلاعات مربوط بهکارتهای پلاستیکی را وارد مینماید. این برنامهها همه کارتها را به صورت یک کارت نرم واحد در اختیار کاربر قرار میدهد. بعد از انتقال اطلاعات معامله توسط اشعه، پردازش پشت صحنه تراکنش، همانند مدل سنتی کارتهای پلاستیکی صورت خواهد گرفت.
۴- ارزیابی IrFM با معیارهای مهم در سیستمهای پرداخت الکترونیکی
اگر مهمترین معیارهای ارزیابی سیستمهای پرداخت الکترونیکی را در سر فصلهای زیر ارایه کنیم، بررسیهای انجام شده جایگاه خوبی را برای IrFM در میان رقبای خود نشان میدهد.
۴-۱- تأخیر یا زمان انتظار در IrFM
یکی از معیارهای موفقیت IrFM میتواند نرخ کم زمان انتظار در این مدل باشد. کاربران بهطور کلی سیستم پرداختی را که آنها را مجبور کند مدت زمان زیادی صرف انجام یک تراکنش نماید قبول نمیکنند. مطالعات انجام شده روی این معیار کلیدی، نشان میدهد که تأخیر قابل قبول برای یک سیستم پرداخت الکترونیکی نباید بیشتر از یک ثانیه از لحظه ارایه دستگاه توسط کاربر به POS تا لحظه نمایش قیمت تمام شده روی دستگاه کاربر باشد.
تأخیرات IrFM متشکل از زمان برقراری ارتباط و زمان انتقال داده میباشد. تحقیقات زیادی که تا کنون روی افزایش بهرهوری ارتباطات IrDA صورت گرفته است، معمولاً با توجه به نامحدود بودن طول بستهها، با تمرکز بر کاهش زمان انتقال داده انجام گرفته است. در حالی که در یک ارتباط IrFM که ذاتاً با ارسال بستههای کوچک صورت میگیرد، کاهش زمان برقراری ارتباط تأثیر بیشتری در کاهش نرخ کلی تأخیر خواهد داشت.
۴-۲- امنیت و قابلیت اطمینان
IrFM نسبت به مدلهای دیگر پرداخت بیسیم مانند بلوتوث و Wi-Fi از سطح امنیت بالاتری برخوردار است. مقید بودن بستر برقراری ارتباط به یک «خط مستقیم نور» که تا قبل به عنوان بزرگترین نقص ارتباطات مادون قرمز مطرح میگردید، در این مدل تأمین کننده سطح بالایی از امنیت برای یک سیستم پرداخت خواهد بود. از آنجایی که یک ارتباط IrDA توسط کاربر با قراردادن PTD در رو به روی پایانه POS در فاصله محدود تعیین شده و در راستای یک خط مستقیم و به صورت نقطه به نقطه آغاز میگردد، شنود اطلاعات انتقال یابنده بر روی این خط ارتباطی بدون اگاه شدن کاربر، کار تقریباً ناممکنی میباشد.
بنابراین بستر ارتباط مادون قرمز ذاتاً، بستر ایدهآلی برای تبادل اطلاعات محرمانه است. از طرفی امضای دیجیتالی، احراز هویت از طریق رمز عبور و رمزنگاری نشست ارتباطاتی برای پرداختهای الکترونیکی، به راحتی بر روی مدل IrFM قبل پیادهسازی است.
به علاوه در مدل سنتی کارتهای پلاستیکی، گم شدن یا دزدیده شدن کارت، ممکن است تا زمانی که کاربر مجدداً برای خرید دیگری به آن نیاز پیدا نکند، حس نگردد و همین امر میتواند خسارات زیادی را ایجاد نماید. اما گم شدن یا دزدیده شدن دستگاه تلفن همراه، به سرعت ادراک میگردد.
نکته مهم دیگر در امنیت مدل IrFM، نوع خاصی از پرداخت با عنوان «پرداخت سریع» میباشد. برای نوع خاصی از تراکنشها که ارزش مالی گم و تعداد رخداد بالایی دارند، مانند خرید از ماشینهای خرده فروش یا پرداخت در عوارضیها، حالت متفاوتی از پرداخت تعریف شده است که در آن نیازی به وارد نمودن رمز عبور برای احراز هویت و معتبرسازی پرداخت وجود ندارد. این مدل، زمان تراکنش را بسیار کم میکند، اما در عین حال سطح امنیت پرداخت را نیز به درخواست کاربر پایین میآورد. این مدل پرداخت میتواند بستر مناسبی برای تقلبهای مالی محسوب گردد. پیادهکنندگان IrFM باید ملاحظات زیادی را در حین طراحی چنین سیستمهایی در نظر بگیرند.
مسأله دیگر در مورد امنیت و قابلیت اطمینان بودن IrFM، عاری از خطا بودن آن است. با توجه به اینکه لایههای سطح پایین IrDA مسأله اصلاح خطا را با اتخاذ سازوکارهایی نظیر تشخیص خطا، ارسال مجدد پیام و کنترل جریان مدیریت مینماید، تراکنش IrFM کاملاً عاری از خطا در نظر گرفته میشوند.
به علاوه برنامههای IrFM روی مفهوم سرویس طراحی و پیادهسازی میشوند. در محیطهای پرداخت هر سرویس بهطور یکتا قابل تشخیص است، بنابراین قابلیت اطمینان در سطح مورد نظر تأمین میگردد. هر سرویس به عنوان موجودیتی که یک تراکنش را انجام میدهد، تعریف میشود. POSها سناریوی IrFM را هدایت میکنند و PTDها به درخواستهای POS پاسخ میگویند. یک سناریوی IrFM، با اجرای یک یا چند تراکنش در بین یک یا چند سرویس انجام میپذیرد. برای اجرای درست یک سرویس، PTD و POS باید هر دو دارای آن سرویس به صورت همسان باشند. سرویسها بهطور یکتا با کد ۱۲۸ بیتی UUID قابل ناسایی هستند. هر UUID بهطور تضمین شده در زمان و فضای تعریف شده، یکتا میباشد.
بروز قطعی ارتباط به صورت کوتاه مدت در مدل IrFM منطقی و طبیعی به نظر میرسد. به عنوان مثال، کاربر دستگاه خود را از محدوده مادون قرمز POS حرکت میدهد تا قیمت مشاهده شده روی صفحه را بخواند و یا PIN را وارد نماید. بنابراین چنین قطعیهایی نباید باعث مخدوش شدن تراکنش و نیاز به شروع مجدد آن از ابتدا گردد. با استفاده از UUID، مدل IrFM میتواند قطعیهای رخداده را در حین انجام یک تراکنش در گامهای منطقی مانند لحظهای که کاربر نیاز به وارد نمودن اطلاعات در دستگاه خود برای ادامه تراکنش دارد، تحمل نماید. اما اگر زمان قطعی ارتباط از یک محدوده زمانی مشخص بیشتر شود، تراکنش باید بهطور کلی از سر گرفته شود.
۴-۳- سادگی و همکنش پذیری
برای جلب کاربران به پذیرش یک سیستم پرداخت جدید، مدل جدید ارایه شده باید هزینه سرمایهگذاری اندکی نیاز داشته باشد و در عین حال بر روی زیر ساختهای موجود سیستم مالی تعریف گردد. در کنار این دو مورد، سادگی مدل ارایه شده نیز حایز اهمیت میباشد.
IrFM نیز به عنوان یک مدل پرداخت الکترونیکی تازه ارایه شده، نیازی به هیچ سختافزار جدیدی نخواهد داشت و از سادگی قابل قبولی برخوردار است. برای استفاده از IrFM، خریدار باید PTDای با استاندارد IrDA برای استفاده از مادون قرمز دارا باشد، (اکثر تلفنهای همراه دارای سختافزار مادون قرمز و پیادهسازی استاندارد IrDA میباشند) و نرم افزار IrFM را بر روی آن نصب نمایند. با وارد نمودن اطلاعات تمامی کارتهای پرداخت به نرم افزار e-Wallet، کاربر کارت نرم خود را تعریف مینماید و میتواند از این پس از PTD خود برای پرداختهای الکترونیکی استفاده نماید.
برای فروشندگان نیز راهاندازی IrFM هزینه زیادی نخواهد داشت. پایانههای POS باید مجهز به IrDA Dongle (رابط کاربری مادون قرمز) که بسیار کم هزینه میباشند، گردند و برنامه IrFM را روی آنها نصب شود. در عین حال همانند مدل سنتی کارتهای پلاستیکی، امکان برقراری ارتباط با نقطه پرداخت را برای احراز هویت و اعتبار سنجی اطلاعات کارت اعتباری داشته باشند. همانطور که در شکل ۳ مشاهده شد، هیچ زیرساخت شبکه ای دیگری برای سیستم IrFM مورد نیاز نیست.
پشته پروتکل IrDA بر روی میلیونها سیستم در طی سالیان اخیر نصب شده و گذر زمان سازگاری آن را با محصولات شرکتهای دیگر به وضوح نشان داده است. از آن جایی که IrFM فقط یک استاندارد برای پرداختهای الکترونیکی به IrDA اضافه نموده است، انتظار میرود IrFM بالاترین سطح سازگاری را داشته باشد.
مطابق با استاندارد، استفاده از نوع اشیای استاندارد تعریف شده ر IrDA، این اطمینان را به دست میدهد که اشیا بهطور کامل در تمام دستگاهها قابل درک باشد. در عین حال دستگاهها در صورتی که نتوانند شیئی را در دستگاه همتای خود به درستی تشخیص دهند، بهکاربر هشدار خواهند داد.
۵- جایگاه IrFM در میان دیگر مدلهای پرداخت سیار
با نگاهی به دستهبندی مدل پرداخت الکترونیکی سیار بر مبنای نوع فناوری ارتباطات، جایگاه IrFM در میان رقبا بیشتر قابل درک خواهد بود.
۱- ارتباط شبکه تلفن همراه
· GSM
· HSCSD
· EDGE
· UMTS
· SMS
۲- ارتباط مستقیم
· WAP
· I-Mode
۳- ارتباط همجواری
بلوتوث
· IRFM
· RFID
۶- رقبای IrFM
در کنار IrFM، مدلهای دیگری مانند RFID، بلوتوث و شبکههای تلفن همراه نیز سیستم پرداخت الکترونیکی خود را ارایه نمودهاند. در جدول ۱، مزایا و معایب این مدلها بر اساس مهمترین معیارها مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفته است.
۶-۱- RFID
RFID نوعی فناوری است که با استفاده از امواج رادیوی قابلیت تشخیص اشیا را به صورت خودکار فراهم میآورد. در سالهای اخیر، RFID، به عنوان یک سازوکار راحت برای پرداخت مطرح شده است و در قالب کارتهای از پیش پرداخت شده در سیستمهای پرداخت عمومی و رستورانها مورد استفاده قرار میگیرد. اخیراً تعداد کمی از شرکتها نظیر Master Card’s PayPass و ExxonMobil’s اقدام به صدور کارتهای اعتباری بر مبنای فناوری RFID نمودهاند.
در مقایسه با IrFM، مزیت خاص RFID سادگی درک نحوه استفاده از این مدل برای فروشنده و خریدار است. زیرا کارتهای اعتباری بانکی مبتنی بر RFID از این نظر شکل ظاهری بسیار شبیه بهکارتهای اعتباری بانکی است با این تفاوت که دارای یک تراشه مخصوص RFID روی آن میباشد. اما RFID قابلیت یکپارچهسازی ندارد، به این معنی که نمیتوان چندین کارت و مدلهای متفاوت پرداخت را در یک کارت تعبیه نمود و به همین دلیل RFID نمیتواند مشکل تعداد بیشمار کارتها و مدلهای مختلف پرداخت را حل نماید. به علاوه کارتهای RFID قابلیت ذخیرهسازی رسیدهای الکترونیکی را ندارند و از رسیدهای کاغذی استفاده مینماید.
جدول شماره ۱- مقایسه IrFM و رقبایش بر مبنای معیارهای ارزیابی سیستمهای پرداخت الکترونیکی
IrFM
RFID
شبکه تلفن همراه
تأخیر اتصال
متوسط
کوتاه
طولانی
امنیت
بالا
پایین
سادگی استفاده
ساده
نیاز به تغییر زیر ساخت موجود
یا اضافه نمودن چیزی به آن
زیاد
نیاز به سرمایهگذاری
کم
امکان استفاده از چند کارت مختلف
بهطور همزمان در یک دستگاه
(قابلیت یکپارچگی)
بله
خیر
۶-۲- بلوتوث
مسایل امنیتی و محرمانگی در این مدل از اهمیت خاصی برخوردار است. با وجود تکنیکهای رمزنگاری زیادی که میتوانند روی مدل بلوتوث پیادهسازی شوند ف هیچ کدام نتوانستهاند مسأله امنیت پرداختهای مبتنی بر بلوتوث را حل نمایند. استفاده از تکنیکهای رمزنگاری باعث پیچیده شدن سیستم، پایین آمدن کارآیی و افزایش هزینه میگردد. مشکل دیگر بلوتوث، زمان بالای تأخیر در برقراری ارتباط (در حدود ۵ ثانیه) میباشد. بنابراین بلوتوث هنوز نتوانسته است به عنوان یک فناوری مناسب برای پرداخت مطرح گردد.
۶-۳- شبکههای تلفن همراه
با این که مدل شبکههای تلفن همراه به صورت آزمایشی تجربه موفقیتآمیزی داشته است، سه دلیل اصلی مانع مقبولیت عام آن خواهد بود.
۱٫ این مدل سربار زیادی روی زیرساخت موجود تعریف مینماید.
۲٫ زمان انجام تراکنش در این مدل بالاست.
۳٫ ارایهکنندگان شبکههای تلفن همراه باید درگاههای خاصی برای تفسیر و مسیریابی پیامهای پرداخت تعبیه کنند.
در مقابل فناوریهای رقیب، IrFM چالشهای مختلف پرداخت الکترونیکی را به صورت کارا حل نموده و شروع امیدوارکنندهای داشته است.
۷- وضعیت فعلی IrFM در بازارهای مالی
از همان اوایل تعریف IrFM، شرکتهای سختافزاری و نرم افزار ی زیادی، محصولات پشتیبان برای IrFM طراحی نمودهاند. IrFM به بازارهای مالی کشورهایی نظیر امریکا، ژاپن و کره جنوبی راه یافته و در حال حاضر مورد پیادهسازی و سرمایهگذاری میباشد. در میان بانکها و شرکتهای کارتهای اعتباری، Visa، با نامهای Proximity Payment در اواخر سال ۲۰۰۳ راهاندازی شده و اکنون در حال بهرهبرداری میباشد. کره جنوبی به عنوان بزرگترین ارایه دهنده IrFM تا پایان سال ۲۰۰۳ با داشتن ۵۰۰هزار دستگاه PTD با قابلیت مادون قرمز، ۲۰۰۰ ماشین خودپرداز، ۱۰۰۰ فروشگاه و ۱۵۰۰ ماشین خرده فروش، ۱۰۰ پارکینگ و ۸۰هزاردستگاه POS از انواع مختلف و باجههای عوارضی که همگی مجهز به مادون قرمز هستند، در سطح گستردهای کارکردهای IrFM را تجربه میکند.
۸- ویژگیهای منحصر به فرد و کاربردهای توسعه یافته IrFM
یکی از مشخصات جالب توجه در مدل IrFM، پتانسیل ذاتی و بالای این مدل برای پیادهسازی پرداختهای شخص به شخص و بدون واسطه است. در تمام بررسیهایی که تا کنون روی IrFM انجام شده، PTD و POS به عنوان دو دستگاه متفاوت، طرفین پرداخت الکترونیکی را تشکیل دادهاند. در صورتی که به نظر میرسد به راحتی میتوان این مدل را به حالت PTD-to-PTD تعمیم داد. اگر پول نقد الکترونیکی به درستی تعریف گردد و قابل نگهداری روی سیستمهای تلفن همراه باشد، پرداختهای نقدی شخصی قابل انجام خواهد بود.
نکته جالب دیگری که در طراحی IrFM به چشم میخورد، انتقال کارکردهای سیستم پرداخت از پایانه به دستگاهی در دستان کاربر میباشد. خلق یک سیستم پرداخت الکترونیکی نیازمند طراحی واسط میان کاربر و سیستم پرداخت به صورت دیجیتال است. پایانههای محاورهای که تا کنون طراحی شدهاند، ارزش افزوده محدودی برای کاربر خلق نمودهاند. در صورتی که با انتقال کارکردهای سیستم پرداخت از پایانه به دستگاه کاربر، قدرت انتخاب و مانور بیشتری در اختیار وی قرار خواهد گرفت.
با توجه به پیشبینیهای انجام شده در باب یکپارچه شدن همه کارکردها و دستگاهها و ارایه آنها در قالب تلفن همراه، به نظر میرسد IrFM انتخاب خوبی در خصوص بستر سختافزاری خود داشته باشد. همچنین IrFM از سختافزاری استفاده میکند که علیرغم ارزانی هم اکنون روی اکثر سیستمهای تلفن همراه موجود بوده و کاربران تا حدی با نحوه کارکرد آن آشنا هستند. به عنوان مثال دستگاههای خواننده چکهای الکترونیکی بقدری گران هستند که فقط ۱۰درصد فروشندگان توانایی خرید آن را دارند. اما میلیونها فروشنده میتوانند با نصب پایانههای فروش مجهز به مادون قرمز و یا تغییر کم هزینه روی پایانههای کارت خوان خود، از امکانات مدل پرداخت بهره ببرند.
از آنجایی که اکثر تلفنهای همراه قابلیت اتصال به اینترنت را دارا میباشند، میتوان ابزارهای مالی نظیر پول نقد یا چک الکترونیکی را از طریق بستر IrFM خرج نمود. حسن دیگر استفاده از تلفن همراه در پرداخت الکترونیکی به کمک مدل IrFM، امکان پیادهسازی نحوه پرداخت روی قبضهای تلفن همراه خواهد بود.
IrFM مدل مستعدی برای پرداخت در محیطهای فراگیر و شبکهای به نظر میرسد. دستگاههایی که در این محیطها به ارایه خدمات میپردازند، میتوانند به راحتی از طریق ارتباط IrFM مصرف کننده را بدهکار نمایند.
IrFM به شما این اجازه را میدهد که دستگاههای خود را با پول مجهز کنید. بدین ترتیب دستگاهها میتوانند بهطور اتوماتیک در محیط پیرامون خود پول خرج کنند. همچنین به راحتی میتوان از یک کارت برای چندین دستگاه استفاده نمود.
۹- نتیجهگیری
افزایش کارآیی، ارایه کارتهای اعتباری و مدلهای مختلف پرداخت از طریق یک واسط یکپارچه و حذف رسیدهای کاغذی از مسایلی هستند که حل آنها توسط یک مدل پرداخت الکترونیکی ضروری به نظر میرسد. اگر بتوانیم بخش عمدهای از فرایند پرداخت را در دستان پرداخت کننده عملیاتی کنیم، کارآیی، امنیت و رضایت بیشتری برای کاربر ایجاد نمودهایم. IrFM مدل ارایه شده توسط گروه صنعتی IrDA، یکی از نامزدهای مستعد برای موفقیت در بازار پرداخت الکترونیکی است. در این مقاله، سنا ریو و ساختار IrFM و استاندارد IrDA را بررسی نمودیم. این مدل جدید پرداخت را از دیدگاه معیارهای مهم در سیستمهای پرداخت الکترونیکی مورد ارزیابی و تحلیل قراردادیم. در ادامه نکات مطرح در طراحی و عملیاتی نمودن سیستمهای IrFM مورد بررسی قرار گرفت و مقایسهای بین IrFM و رقبایش (بلوتوث، RFID، شبکههای تلفن همراه) از دیدگاه معیارهای حساس در سیستمهای پرداخت الکترونیکی انجام گرفت. تمامی این بررسیها و ارزیابیها، نویدبخش آیندهای روشن برای مدل IrFM به عنوان سیستم پرداخت شخصی میباشد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.