گلایه مردم از افزایش قیمت خودرو افزایش مجدد قیمت خودرو طی هفتههای گذشته با انتقاداتی از سوی برخی از اقشار و گروههای مصرفکننده همراه شده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران، در طول سالیان اخیر، خودرو به یکی از نیازهای اساسی خانوارهای ایرانی تبدیل شده است. به واقع اگر نیازهای اصلی انسان در سه ضلع مثلثی […]
گلایه مردم از افزایش قیمت خودرو
افزایش مجدد قیمت خودرو طی هفتههای گذشته با انتقاداتی از سوی برخی از اقشار و گروههای مصرفکننده همراه شده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، در طول سالیان اخیر، خودرو به یکی از نیازهای اساسی خانوارهای ایرانی تبدیل شده است. به واقع اگر نیازهای اصلی انسان در سه ضلع مثلثی خوراک، پوشاک و مسکن خلاصه میشد در سالهای اخیر ضلعی دیگر تحت عنوان خودرو نیز به این نیاز اضافه شده است.
بررسی و ارزیابی کاذب یا واقعی بودن این نیاز به عنوان یکی از احتیاجات اساسی و اصلی خانوارهای ایرانی در شرایطی که ناوگان حمل و نقل عمومی ارایه کننده خدمات حملونقل در این عرصه است، خود حدیث مفصلی است که طرح آن در این مجال نمیگنجد، لذا به هر ترتیب آنچه که به عنوان واقعیت اجتماعی فعلی جامعه، قابل لمس و توجه است به تقاضای بسیار بالا برای تهیه و خریداری خودرو از سوی افراد، خانوارها و گروههای اجتماعی باز میگردد.
در واقع صنعت خودروسازی در کشور مسیری متفاوتتر از دیگر حوزههای تولیدی و صنعتی را طی کرده و برخلاف بسیاری از عرصههای تولیدی، از وضعیت نسبتاً مساعدتری برخوردار بوده که البته برخی عامل این تفاوت را در حمایتهای دولتی جستجو میکنند.
به تبع با عنایت به تقاضای نسبتاً قابلتوجهی که از سوی جامعه در ارتباط با خرید خودرو وجود دارد، اخبار قیمت خودرو و نوسانات یا افزایش قیمتها با حساسیت و دقت نظر بسیاری دنبال و پیگیری میشود.
واکنش جامعه مصرفکننده در محافل عمومی و خصوصی به افزایش قیمت خودرو در طول هفتههای گذشته خود گواهی است بر صحت این ادعا که جامعه مصرفکننده با دقت نظر بسیار هر گونه افزایش و جهش قیمتی خودرو را با حساسیت بسیار پیگیری میکند.
این حساسیتها و بعضاً طرح گلایه و انتقاد از افزایش قیمتها در طی هفتههای گذشته بیشتر به گوش میرسد که اصلیترین علت آن به افزایش پلکانی قیمت خودرو در دو مقطع کوتاه مدت و با فاصله زمانی نه چندان بسیار از یکدیگر معطوف میشود.
در این میان برخی از کارشناسان و صاحب نظران میزان قیمت تمام شده خودرو را اصلیترین عامل گرانی و برخی دیگر شیوه عرضه خودرو در بازار را علت اصلی افزایش قیمتها تلقی میکنند.
امیر صداقتی، محقق و پژوهشگر اقتصادی، با اشاره به نحوه عرضه خودرو در بازار گفت: برخی کارشناسان بر این عقیدهاند که انحصار طلبی خودروسازان و عدم وجود تکثر و تعدد قابلتوجه و عدم وجود رقبای جدی برای خودروسازان، باعث شده تا در بخش عرضه، دست خودروسازان بسیار باز باشد و همین امر میتواند مناسبات میان عرضه و تقاضای بازار را به میزان قابلتوجهی تحتتأثیر قرار دهد و به تبع بازتاب آن در نرخ و قیمت خودرو ظهور و بروز پیدا میکند.
محقق و پژوهشگر اقتصادی گفت: شرایط حاکم بر صنعت خودروسازی کشور، شرایطی را فراهم ساخته که چینیها بیشترین سود را از این فضا و شرایط به جیب بزنند.
وی افزود: عرضه و واگذاری نسبتاً زمانبر خودروهای ایرانی به مشتریها و در نقطه مقابل واگذاری نسبتاً سریع و کوتاه مدت خودروهای چینی (حداقل در مقایسه با زمان واگذاری خودروهای تولید داخل) مزید بر علت شده تا قدرت مانور و جولان چینیها در بازار خودروی کشور ایران بالا برود.
صداقتی گفت: از سوی دیگر قیمت خودروهای چینی به نسبت امکاناتی که برای آن تعبیه و لحاظ میکنند نسبتاً مطلوب است و همین امر باعث شده تا میل و گرایش خریداران خودرو به وسایل نقلیه چینی افزایش یابد.
محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد: البته چینیها با رِندی و زیرکی، رویه و سیاستی خاص را در این حوزه دنبال میکنند، به این ترتیب که قیمت فروش خودروهای تولیدی را متعادل و مقرون به صرفه تعیین میکنند، اما در بخش نگهداری و خدمات پس از فروش و جایگزینسازی قطعات آنچنان هزینهها بالا و سرسامآور است که در میان مدت، مالکان و دارندگان خودروهای مذکور، ناچارند مبالغ سنگینی را برای این خودروها پرداخت نمایند.
وی افزود: کشور چین با استفاده حداکثری از نارسایی و کاستیهای حاکم بر بازار و صنعت خودروسازی کشور به سودهای کلانی دست پیدا میکند و قطعاً در صورت اتخاذ تدابیر مؤثر و اصولی از سوی خودرو سازان داخلی، مجالی برای عرضه اندام کشوری همچون چین که بسیاری از مردمان آن برای خرید خودرو چشم به تولیدات کشورهای دیگر میدوزند باقی نمیماند.
لزوم تکنرخی شدن خودرو احساس میشود
یکی از مشکلات و چالشهای موجود در صنعت خودروسازی کشور و بازار عرضه آن به دو نرخی بودن قیمت خودروهای تولید داخلی معطوف میشود.
به واقع با یک بررسی میدانی در سطح بازار به این واقعیت پی میبریم که خودرو در بازار با قیمتی متفاوت از درب کارخانه عرضه میشود و همین دوگانگی و تفاوت در نرخها، بعضاً بستر ساز ظهور و بروز برخی سوءاستفادهها نیز میشود.
برخی از کارشناسان و صاحب نظران اعتقاد دارند این تفاوت قیمت از درب کارخانه تا بازار، تاکتیکی است که بعضاً برای افزایش قیمتها بهصورت غیررسمی مد نظر قرار میگیرد.
محمود فلاحینیا، یکی از فعالان حوزه صنعتی و تولیدی گفت: بعضاً در اخبار و گزارشهای منعکس شده از سوی رسانهها اینچنین اعلام میشود (به نقل از خودروسازان) که سود دریافتی در قبال فروش خودروهای پر تیراژ داخلی محدود و اندک است.
وی افزود: در صورت صحت این امر، استمرار فعالیت برای خودرو سازان یا هر واحد و مرکز تولیدی مقرون به صرفه نخواهد بود زیرا در مقام عمل، چنین مرکزی زیان ده میشود که این روند برای هیچ بنگاه تولیدی کوچک، متوسط و بزرگی سازنده نخواهد بود.
فلاحینیا عنوان کرد: در چنین شرایطی، افزایش قیمتها بهصورت رسمی یا غیررسمی تنها راه باقیمانده برای بقای خودروسازان به شمار خواهد رفت که البته به اعتقاد بنده برای کاهش هزینههای تولید و قیمت تمام شده باید میزان تولیدات از حیث کمی افزایش یابد.
این فعال در عرصه صنعتی و تولیدی گفت: این اصل و قاعدهای تجربه شده در دنیا به شمار میرود که برای کاهش هزینه تمام شده باید ضریب تولید افزایش یابد.
وی افزود: البته نباید از نرخ و قیمت مواد خام و اولیه همچون ورق آهن و محصولات پلیمری که نقش بهسزایی در تولید خودرو ایفا میکنند به سادگی گذشت و به تبع در صورت افزایش اقلام مذکور شاهد بالا رفتن قیمت تمام شده خودروهای تولیدی خواهیم بود.
فلاحینیا در خاتمه یادآور شد: امید آن میرود با الگوبرداری از کشورهای خودرو ساز قدرتمند همچون کره، شرایط و بستری فراهم شود که علاوه بر نرخگذاری معقولانه به کیفیتی مطلوب و شایسته در صنعت خودروسازی دست یابیم، امری که دور از دسترس نخواهد بود و با همت و تلاش مضاعف، نظارت دقیق و ایجاد رقابتی مثبت، سالم و سازنده، قابل حصول خواهد بود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.