بورس ملی کالای پاکستان: نگاهی اجمالی- قسمت آخر

  نویسنده: نعیمه کاظمی نعیمه کاظمی، تحلیلگر پژوهشی بورس می‌نویسد: بورس ملی کالای پاکستان (با مسؤولیت محدود) نخستین بورس با ماهیت شرکت سهامی، مبتنی بر فن‌آوری و معاملات آتی کالایی آنلاین در پاکستان است. بورس ملی کالای پاکستان سیستم‌های معاملات به هم پیوسته ، هدایت سفارشات و انطباق معاملات را از شرکت «پات سیستمز» خریداری […]

 

نویسنده: نعیمه کاظمی

نعیمه کاظمی، تحلیلگر پژوهشی بورس می‌نویسد: بورس ملی کالای پاکستان (با مسؤولیت محدود) نخستین بورس با ماهیت شرکت سهامی، مبتنی بر فن‌آوری و معاملات آتی کالایی آنلاین در پاکستان است.

بورس ملی کالای پاکستان سیستم‌های معاملات به هم پیوسته ، هدایت سفارشات و انطباق معاملات را از شرکت «پات سیستمز» خریداری کرده است که در زمینه عرضه و پشتیبانی قالب‌های معاملاتی و پایاپای برای بورس‌های الکترونیک ابزارهای مشتقه پیشگام است. فن‌آوری‌های این شرکت در ۵ بورس کالای ژاپن از جمله بورس غلات توکیو، و بورس معاملات آتی کالای تایلند به‌کار می‌رود. این بورس‌‌ها به همراه یکدیگر در حال حاضر روزانه بیش از ۳۵۰ هزار سفارش را پردازش می‌کنند.

سامانه معاملاتی نهایی بورس ملی کالای پاکستان که J-TraderTM نام دارد اکنون یکی از سازوکار‌های معاملاتی قراردادهای مشتقه جهان می‌باشد که در گسترده‌‌‌ترین سطح توزیع شده است. این سامانه در بیش از ۳۵ بانک و شرکت کارگزاری در آسیا، ایالات متحده آمریکا و اروپا به منظور ارایه فوری اطلاعات معاملات و مدیریت ریسک به ۶۵۰۰ معامله‌گر به‌کار می‌رود که در ۱۳ بورس الکترونیک فعالیت می‌کنند.

با توجه به ماهیت معاملات آتی کالا، بورس ملی کالای پاکستان سامانه‌ای را طراحی کرده است که سهامداران را به بازار مرکزی (بورس) متصل می‌کند. استفاده از اینترنت به عنوان درگاه تجاری، دسترسی نامحدود بورس به شرکای بازار را از هر مکان و در هر زمان میسر می‌سازد. استفاده از فن آوری، بورس ملی کالای پاکستان را قادر ساخته است از طریق سیستم‌های آنی، برای پایش هرگونه دستکاری در بازار، از سطح بورس گرفته تا تک‌تک مشتریان، راهکاری را ایجاد کند. یکپارچه‌سازی بیش‌تر شبکه انتقال الکترونیکی مستقیم وجه از بانک‌ها به سیستم تجاری، سرعت انتقال‌‌ها و پرداخت‌ها را افزایش می‌دهد و این سیستم که تا کنون در پاکستان سابقه نداشته است، به نوبه خود فرایندهای کاهش ریسک پیش از معامله را تسهیل می‌کند. فن‌آوری، بورس ملی کالای پاکستان را قادر ساخته حساب‌های کاملاً جداگانه‌ای را نگهداری کند تا در صورت نکول یک عضو یا مشتری، تأثیر نامطلوبی بر سایر مشارکت‌کنندگان در بازار ایجاد نشود. عدم کتمان هویت و دسترسی امن از طریق یک فرایند شناسایی یو.اس.بی ویژگی‌های اصلی فن‌آوری بورس ملی کالای پاکستان هستند.

 

بورس ملی کالای پاکستان موظف است به منظور فراهم آوردن امکان معامله طیف وسیعی از ابزارهای مشتقه کالا برای فعالان بازار، سامانه معامله قراردادهای آتی کالا را ایجاد نماید که با استانداردهای جهانی همخوانی دارد. این زیرساخت معاملاتی از بهترین عملکردهای جهانی، رفتار حرفه‌ای و شفافیت بهره گرفته است. در ابتدا بورس ملی کالای پاکستان معاملات آتی طلا، الیاف پنبه، روغن نخل، روغن پنبه دانه، شکر، برنج و گندم را عرضه نموده و در مرحله دوم، قراردادهای آتی مالی را نیز معامله می‌کند.