رییس سازمان سینمایی:شورای عالی سینما منحل می‌شود

  از موضوعات قابل بحث در حوزه مدیریت سینمایی وجود شوراهای مختلف در دل بخش دولتی است که بعضاً کارآیی چندانی ندارند و حتی جلسات آن‌ها هم تشکیل می‌شود. در گفت‌و‌گویی که با حجت‌ا… ایوبی، رییس سازمان سینمایی داشتیم درباره شورای عالی سینما که در دولت قبل ایجاد شد و در دولت فعلی وضعیت چندان […]

 

از موضوعات قابل بحث در حوزه مدیریت سینمایی وجود شوراهای مختلف در دل بخش دولتی است که بعضاً کارآیی چندانی ندارند و حتی جلسات آن‌ها هم تشکیل می‌شود.

در گفت‌و‌گویی که با حجت‌ا… ایوبی، رییس سازمان سینمایی داشتیم درباره شورای عالی سینما که در دولت قبل ایجاد شد و در دولت فعلی وضعیت چندان مشخصی ندارد صحبت کرده و سپس بحث به شوراهای دیگری چون شورای نظارت بر سینما، هیأت اجرایی حمایت از ارتقای منزلت اجتماعی سینماگران و شورای حل اختلاف بر سر مسایل حقوقی سینما رسید.

رییس سازمان سینمایی در این گفت‌و‌گو با مهر یک خبر مهم برای اهالی سینما دارد که ضمن اعلام آن به تبیین دلایل اتفاق نیز می‌پردازد.

می‌خواهم بحث را با این موضوع آغاز کنم که فکر نمی‌کنید دیگر وقت انحلال شورای عالی سینما رسیده است؟ آن زمان که این شورا تشکیل شد بحث این بود که نهادی بالادستی برای مسایل سینما با حضور رییس‌جمهوری طراحی شود تا انحلال خانه سینما قابل هضم‌تر شود، از سوی دیگر معاونت سینمایی به سازمان سینمایی تبدیل شده بود که این تغییر ساختار‌ها ایجاد شورای عالی سینما را توجیه می‌کرد ولی امروز دیگر ماهیت شورای عالی سینما محلی از اعراب ندارد.

– اولاً از همه کسانی که عضویت در شورای عالی سینما را پذیرفتند جدا تشکر می‌کنم، ولی اکثریت قریب به اتفاق همین بزرگوارانی که پذیرفتند عضو شورای عالی سینما شوند در اولین جلسه معتقد بودند که این نهاد اساساً درست متولد نشده و یک فرزند ناقص‌الخلقه است. این دیدگاهی است که در شورای عالی سینما وجود داشت ولی ما حقیقتاً در آن ماه‌های پرالتهاب اول کار خیلی فرصت بررسی همه جانبه این را که آیا این نهاد که تأسیس شده اتفاق خوبی است یا خیر نداشتیم و تصورمان این بود که سرنوشت سازمان سینمایی به شورای عالی سینما گره خورده و این دو نهاد به هم مربوط هستند ولی بعد که جلسات تشکیل شد، متوجه شدیم سازمان سینمایی یک سازمان مستقل است و نیازی نیست بالای سر این سازمان نهادی به نام شورای عالی سینما وجود داشته باشد.

روحانی به عنوان رییس دولت یازدهم معتقد هستند که کارهای تخصصی باید در نهادهای تخصصی و توسط افراد مربوطه دنبال شود و در همین راستا کارهای فرهنگی را به وزیر فرهنگ واگذار کرده‌اند و بار‌ها گفته‌اند ورود به جزییات امور تخصصی نه درست است نه کارشناسانه. وی معتقد است مسایل فرهنگی باید در سطح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حل و فصل شود. وزیر هم وزیر باسابقه‌ای هستند و مسایل را به بخش‌های تخصصی واگذار کرده‌اند و حال با چنین رویکردی این‌که ما همه مسایل سینما را در جلسه با رییس‌جمهور حل و فصل کنیم، راه و روش این دولت نیست.

ما امروز بعد از دو سال به این نتیجه رسیده‌ایم آقایان اعضای شورای عالی سینما ملاحظه‌ای که داشتند کاملاً درست است و مقدمات این را فراهم می‌کنیم که شورای عالی سینما دیگر نباشد.

به جای آن در ماه‌های اخیر نام شورای دیگری به گوش می‌رسد که شباهت‌هایی با شورای عالی سینما دارد ولی عمر آن بیش‌تر است؛ شورای عالی نظارت که در مقاطعی اسماً بود و رسماً نبود، در مقاطع دیگری نه اسماً بود نه رسماً و شنیدم که این اواخر بازرسی کل کشور روی این موضوع حساسیت داشته که چرا در چارت سازمان سینمایی چنین شورایی تعریف شده ولی نه اعضای آن مشخص است نه تشکیل جلسه می‌دهد. در نهایت با حکم جنتی اعضای این شورا مشخص شدند و طبق قانون قرار است بر سر مسایل اختلافی در زمینه صدور پروانه نمایش ورود کند که این مربوط می‌شود به فیلم‌هایی که اصطلاحاً توقیفی هستند. حال اگر فیلمی روی پرده رفت و به هر دلیلی اکرانش کنسل شد تمهید ساختاری و شورایی برای چنین فیلم‌هایی هم مدنظر دارید؟

– این شورای عالی نظارت، شورایی است که در قوانین و آیین‌نامه‌ها وجود دارد و باید تشکیل می‌شد و تاخیر در این زمینه باعث ایراد شد ولی خود ما هم قبل از این ایراد در فکر فعال‌سازی آن بودیم. این شورا با توجه به مأموریتی که دارد شاید در سال دو تا ۳ جلسه بیش‌تر نداشته باشد و جلسات آن به شکایات و موضوعاتی که فراهم می‌شود، بستگی دارد. اگر فیلمی را شورای پروانه نمایش رد کند و صاحب فیلم شکایت کند مسأله‌‌اش در شورای عالی نظارت مطرح می‌شود و خود من فکر می‌کنم ترکیب شورا ترکیبی است که خیلی به رفع این موارد اختلافی کمک می‌کند.

اما درباره فیلم‌هایی که پروانه نمایش دارند ولی از اکران آن‌ها جلوگیری می‌شود، موضوع چیز دیگری است. در قوانین داریم که اگر وزارت ارشاد به فیلمی پروانه نمایش بدهد ولی بعداً به دلایل مختلف تصمیم بگیرد مجوز خود را لغو کند، این حق برای سازمان سینمایی و وزیر ارشاد محفوظ است که در تصمیم خود تجدید نظر کند. البته تلاش من و جنتی این است که چنین اتفاقاتی نیفتد ولی اگر در مواردی پیش بیاید این دیگر به شورای عالی نظارت ارتباطی ندارد و باید بین خودمان راهی برای حل آن پیدا کنیم که گاهی تفاهم بین بنده و صاحب فیلم است گاهی هم شورایی با اعضای مختلف تشکیل دهیم. در غیر این صورت ساختاری برای این مسأله نداریم.

و قرار هم نیست که داشته باشید؟

– خیر.

یعنی می‌شود گفت این هیأت اجرایی فعلا رسمیت ندارد.

– نه این‌که رسمیت ندارد بلکه کار این هیأت اجرایی وقتی شروع می‌شود که پول به حسابش واریز شود. هیأت اجرایی بدون پول هیچ اقدامی نمی‌تواند انجام دهد.

* حالا که بحث شورا‌ها مطرح است اگر اجازه بفرمایید درباره تشکیل شورای حل اختلاف سینما هم صحبت کنیم. بحث درباره این شورا با همکاری قوه قضاییه پیش می‌رفت و به نظر می‌رسید اتفاق بسیار خوبی است و می‌توانست فراتر از شورای حل اختلاف در خانه سینما باشد. می‌دانم شما خیلی تلاش کردید که چنین توافقی بین سازمان سینمایی و دادستانی شکل بگیرد. تا بره‌های خبرهایی از این موضوع شنیده می‌شد و قرار بود خبرهای نهایی را به ما بدهید ولی سکوت شما نشان می‌دهد پیگیری‌ها ادامه دارد.

– درباره این شورای حل اختلاف هدف واقعاً این است که شان و منزلت سینماگران هرچه بیش‌تر حفظ شود. با توجه به مسایلی که هر از چند گاهی اتفاق می‌افتد و روابط خوبی که بین ما و قوه قضاییه و دادستانی وجود دارد به این جمع بندی مشترک رسیدیم که کاری کنیم مسایل حقوقی اهالی سینما بیرون از قوه قضاییه حل و فصل شود. البته قوه قضاییه در نظر دارد و علاقه‌مند است که این موضوع مربوط به کل جامعه هنری باشد و نه فقط سینماگران. هدف هم این است که دعواهای حقوقی اهالی فرهنگ و هنر قبل از رسیدن به قوه حل و فصل شود تا یک آرامش روانی بر مجموعه هنرمندان حاکم شود.

 

قوه قضاییه کاملاً آمادگی دارد منتها در تفاهماتی که بین ما وجود دارد مثل تمام شوراهای حل اختلاف، مکانش را ما باید فراهم کنیم. یعنی باید مقدمات کار را ما فراهم کنیم و الان در این مرحله هستیم. اگر مسأله مکان حل شود که لاینحل هم نیست قوه قضاییه کاملاً آمادگی دارد و عملیاتی شدن این شورا خیلی سریع اتفاق می‌افتد و نماینده قوه قضاییه و نمایندگان ما و معتمدان سینما هم می‌آیند و این کار آغاز می‌شود.