دستورالعمل حذف قیمت‌گذاری کالا؛ کارشناسی دقیق شده است

دبیرکارگروه تنظیم بازار کشور دستورالعمل حذف قیمت‌گذاری کالا؛ کارشناسی دقیق شده است دبیرکارگروه تنظیم بازار کشور گفت‌: ابلاغ دستور‌العمل حذف قیمت‌گذاری کالا از سوی وزیر سابق صنعت، معدن ‌و تجارت عجولانه نبوده بلکه مبتنی بر کار کارشناسی دقیق و طولانی مدت بوده است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ‌محسن‌بهرامی‌ارض‌اقدس با اشاره به این‌که طرح […]

دبیرکارگروه تنظیم بازار کشور

دستورالعمل حذف قیمت‌گذاری کالا؛ کارشناسی دقیق شده است

دبیرکارگروه تنظیم بازار کشور گفت‌: ابلاغ دستور‌العمل حذف قیمت‌گذاری کالا از سوی وزیر سابق صنعت، معدن ‌و تجارت عجولانه نبوده بلکه مبتنی بر کار کارشناسی دقیق و طولانی مدت بوده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ‌محسن‌بهرامی‌ارض‌اقدس با اشاره به این‌که طرح حذف قیمت‌گذاری کالا قانون نیست بلکه یک دستورالعمل است، اظهارکرد: این طرح با هدف رقابتی کردن فضای بازار و دستیابی به نقطه تعادل عرضه و تقاضا کالا در جامعه تهیه و ابلاغ شده است.

وی اقلام مشمول طرح در فاز نخست را شامل انواع بیسکویت، شیرینی، کیک، شکلات، چیپس، اسنک و محصولات صنایع سلولزی و بهداشتی برشمرد و افزود: این کالا‌ها سهم و نقش قابل توجهی در سبد هزینه‌ای خانوار‌ها ندارند.

دبیرکارگروه تنظیم بازار در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این‌که شبکه نظام خرده‌فروشی کشور نیازمند بازنگری و اصلاح اساسی است، گفت: سهم واحدهای فروشگاهی زنجیره‌ای در نظام توزیع کالا (خرده‌فروشی) بسیار کم است که باید افزایش پیدا کند.

وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد با بیان این‌که توزیع کالا باید در مملکت نظام‌مند شود، افزود: در حال حاضر تعداد واحدهای صنفی بدون پروانه در ایران بسیار زیاد است و متأسفانه بخش عمده‌ای از تخلفات در این حوزه صورت می‌گیرد.

بهرامی بر ضرورت تجهیز نظام خرده‌فروشی به صندوق‌های مکانیزه در جامعه تأکید‌کرد و گفت: اجرای این طرح در شفافیت اطلاعات اقتصادی، تحقق عدالت مالیاتی، حذف چرخه عرضه کالای قاچاق در شبکه رسمی توزیع و همچنین کاهش هزینه قیمت تمام شده کالا برای اصناف با حذف واسطه‌های غیرضروری بسیار حایز اهمیت است.

محمدآقاطاهر، رییس اتحادیه بنکداران موادغذایی نیز در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد با اشاره به ابلاغیه وزیر صنعت، معدن ‌و تجارت در رابطه با طرح حذف قیمت‌گذاری کالا از سوی تولید‌کنندگان گفت: این طرح به صورت آزمایشی روی برخی از کالاهای خاص اجرا می‌شود بنابراین اگر موفقیت‌آمیز بود‌، ادامه می‌یابد و در غیر این صورت طرح «متوقف» می‌شود.

وی همچنین با اعلام این‌که در حال حاضر قیمت اجناس در بازار بالا و در عین حال از سودهای سرشار برخوردار است، افزود: در شرایط فعلی با حذف قیمت، رقابت در ارزان‌فروشی افزایش خواهد یافت که این موضوع به نفع مصرف‌کنندگان تمام می‌شود.

رییس اتحادیه بنکداران موادغذایی ضمن اشاره به بحث تخفیف ۵۰ تا ۶۰ درصدی کالا از سوی برخی واحدهای فروشگاهی به مصرف‌کنندگان تصریح‌کرد: تمامی آحاد مردم به این نکته واقفند که کسی از جیب خود تخفیف نمی‌دهد و موضوع مورد نظر مؤید بالا بودن قیمت اجناس در بازار است.

وی یادآور‌شد: بدون شک با اجرای طرح حذف قیمت‌گذاری کالا همگان شاهد کاهش قیمت‌ها در جامعه خواهند بود.

تغییر نظام قیمت‌گذاری کالا با هدف ایجاد فضای رقابتی انجام شده است

امانت رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت هم گفت: تغییر نظام قیمت‌گذاری کالا‌ها به منظور ایجاد فضای رقابتی انجام شده است.

علی‌امانت در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران اظهارکرد: اجرای این طرح که به صورت آزمایشی با چند کالای مصرفی آغاز شده‌؛ در صورت موفقیت به سایر کالاهای مصرفی تعمیم داده خواهد شد.

وی اضافه‌کرد: این طرح به منظور ایجاد شرایط رقابتی سالم و همچنین بهبود فضای کسب ‌و کار به تمام واحدهای تولیدی و توزیعی ابلاغ شده است.

امانت با اشاره به جلسات کارشناسی در خصوص تغییر نظام قیمت‌گذاری کالا‌ها افزود: به دنبال این طرح حمایت از حقوق و منافع مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و برداشتن الزام تولید‌کنندگان به درج قیمت مصرف‌کننده بر روی کالا صورت می‌گیرد.

وی با تأکید بر این‌که مصرف‌کننده برحسب کیفیت‌ و کمیت کالای مصرفی خود را انتخاب می‌کند، گفت: این شرایط، فروشندگان را به پایین‌تر آوردن قیمت و بالابردن کیفیت، برای فروش بیش‌تر ترغیب کرده و این به نفع مصرف‌کننده نیز است.

رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان تصریح‌کرد: به دنبال اجرای این طرح ممکن است سود کم‌تری عاید واحد‌های کوچک بشود اما قطعاً رقابت بیش‌تری در بازار به دنبال خواهد داشت.

تغییر نظام قیمت‌گذاری کالا‌ها مستلزم بازرسی و نظارت است

بهرمند رییس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروش و کافه تهران گفت: تغییر نظام قیمت‌گذاری کالا‌ها طرح خوبی است‌ که با هدف کاهش قیمت کالا‌ها صورت گرفته‌ اما اجرای این طرح مستلزم بازرسی ‌و نظارت دقیق است .

علی بهرمند در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران با بیان این‌که شیرینی باز مشمول این طرح نمی‌شود، اظهارکرد: این ابلاغیه به ‌دست ما نرسیده، و فکر نمی‌کنم شیرینی جزو این مصوبه باشد و بیش‌تر شامل محصولات صنایع تولیدی مانند بیسکویت، شیرینی‌های بسته‌بندی شده، کیک، شکلات و انواع چیپس و اسنک و محصولات سلولزی بهداشتی می‌شود.

وی با بیان این‌که این ابلاغیه با هدف ایجاد شرایط رقابتی برای تولید‌کنندگان قرار است اجرایی شود، تصریح‌کرد: براساس این مصوبه واحدهای خرده‌فروشی مکلفند طبق قوانین موضوعه نسبت به اطلاع‌رسانی قیمت‌های این گروه از کالا‌ها به‌وسیله درج و با نصب برچسب نرخ روی کالا، در محل عرضه و مستند به فاکتورهای خرید و با حداقل نرخ رقابتی و رعایت انصاف اقدام و در صورت تقاضای مصرف‌کننده، فاکتور رسمی صادر کنند و برای جلوگیری از تخلف این طرح مستلزم بازرسی و نظارت مستمر است.

بهرمند افزود: با اجرای این طرح کالا‌ها با بهای واقعی عرضه خواهد شد ضمن این‌که تمام حلقه‌های تولید تا مصرف براساس قانون سود را محاسبه می‌کنند‌. همچنین قیمت‌ها براساس قیمت تمام شده تولید مشخص می‌شود که هم قیمت‌ها شفاف‌تر خواهد شد و هم کیفیت محصولات بالاتر می‌رود که در نهایت به سود مصرف‌کننده است.

 

وی اظهار امیدواری‌کرد: این طرح اصناف را به سمت نظام قیمت‌گذاری مبتنی بر عرضه و تقاضا هدایت کند که در نهایت به نفع جامعه خواهد بود.