قطعنامه‌های شورای امنیت نه همه‌چیز است نه کاغذپاره

ظریف قطعنامه‌های شورای امنیت نه همه‌چیز است نه کاغذپاره ظریف گفت: باید بپذیرید قدرت متصلب نظامی امروز دیگر تعیین کننده نیست و ابزارهای قدرت دیگری در اختیار داریم که می‌توانیم با آن منافع ملی‌مان را دنبال کنیم. به گزارش ایسنا، محمدجوادظریف وزیر امور خارجه کشورمان در ششمین کارگاه آموزشی شبیه‌سازی شورای امنیت با محوریت کره‌شمالی […]

ظریف

قطعنامه‌های شورای امنیت نه همه‌چیز است نه کاغذپاره

ظریف گفت: باید بپذیرید قدرت متصلب نظامی امروز دیگر تعیین کننده نیست و ابزارهای قدرت دیگری در اختیار داریم که می‌توانیم با آن منافع ملی‌مان را دنبال کنیم.

به گزارش ایسنا، محمدجوادظریف وزیر امور خارجه کشورمان در ششمین کارگاه آموزشی شبیه‌سازی شورای امنیت با محوریت کره‌شمالی که در موزه صلح پارک شهر برگزار شد با بیان این‌که باید بپذیریم قدرت‌های معمول در دهه‌های ۷۰، ۸۰ و ۹۰ میلادی دیگر تعیین‌کننده به‌طور اخص نیستند و ابزارهای قدرت دیگری در اختیار داریم، افزود: این به معنای در افتادن با دنیا نیست، بلکه منظور این است که می‌توانیم با استفاده از ابزارهای قدرت امروزی از جمله گفتمان‌سازی، مفهوم‌سازی، اجماع‌‌سازی و… در آینده کشورمان و کشورهای در حال توسعه تأثیرگذار باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه‌داد: امروز در دنیا کنشگرانی مثل داعش، طالبان، القاعده و جبهه النصره به عنوان کنشگران غیرحکومتی هستند که بر تحولات بین‌المللی تأثیر می‌گذارند.

وی با اشاره به حضورش در اجلاس امنیتی مونیخ با بیان این‌که سؤال اصلی در این اجلاس این بود که در دنیای پساغربی چه می‌گذرد، گفت: غربی‌‌ها در حالی به دنیای پس از خود به جدیت نگاه می‌کنند و درباره آن کتاب منتشر می‌کنند که برخی به ما در این رابطه ایراد می‌گرفتند. متأسفانه ما در داخل کشورمان باور نکردیم که به دنیای پساغربی وارد شده‌ایم اما خود غربی‌‌ها ‌آن را پذیرفتند. حرف من این نیست که نقش غرب پایان یافته است بلکه منظور آن است که انحصار غرب در دنیا و روابط بین‌الملل پایان یافته است.

وی ادامه‌داد: ما به عنوان نماینده دولت‌‌ها نمی‌خواهیم بپذیریم که کنشگرانی غیر از دولت‌‌ها وجود دارند. این در حالی است که دولت‌‌ها همواره به تناسب موضوع در بحث‌های بین‌المللی از جمله در بحث محیط‌زیست و توسعه اجتماعی و یا حقوق بشر شرکت می‌کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان تأکیدکرد: دولت‌‌ها همواره ادعای انحصار بر روابط بین‌الملل داشته‌اند و غربی‌‌ها به طریق اولی این ادعا را داشته‌اند اما این ادعا پایان پذیرفته است. این مسأله را باید به عنوان یک عامل مهم در تصمیمگیری‌های بین‌المللی بپذیریم که اگر انحصار دولت‌‌ها پایان یافته پس انحصار ابزار قدرت هم پایان یافته است.

وی با تأکید بر این‌که این ابزار‌ها در بحث قدرت‌سازی مهم هستند، گفت: تصوری که ما از شرایط بین‌المللی داریم باید تغییر کند و باید بدانیم قطعنامه‌های شورای امنیت نه همه چیز هستند و نه کاغذپاره. یکی از سفرای کشور‌ها در سازمان ملل در زمانی که بنده در سازمان ملل بودم اینگونه می‌گفت که حقوق بین‌الملل جعبه ابزار ماست، هر وقت نیاز داشتیم از آن استفاده می‌کنیم. بنابراین حقوق بین‌الملل نمی‌تواند همه چیز باشد همان‌طور که قدرت نمی‌تواند همه چیز باشد.

 

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با بیان این‌که در بحث اجماع‌سازی و یا گفتمان‌سازی عواملی مهم هستند که یک تصمیم بین‌المللی شکل گیرد، تصریح‌کرد: بررسی و تمرین بر روی این مقوله امری است که باید در بحث شبیه‌سازی دنبال شود و این آموزش را در عمل به ما بدهد که از یک مفهوم متصلب قدرت که مربوط به دوران گذشته است باید به مفهوم جدید قدرت نیز پرداخته شود. ۵ قدرت دایم شورای امنیت مسلماً می‌پسندند که همه دنیا باور کند همه چیز در سلاح هسته‌ای خلاصه می‌شود و کشورهای دارنده این سلاح حرف آخر را می‌زنند. اما این اتفاق نیفتاده است اگر می‌افتاد به این معنا بود که دنیا تسلط این ۵ قدرت بر تمامی مناسبات بین‌المللی را باید می‌پذیرفت چرا که هر کدام از این ۵ قدرت با سلاح‌هایی که در اختیار دارند می‌توانند خودشان و دشمانشان را ده‌ها بار نابود کنند که اصطلاحاً می‌گویند «نابودی تضمین شده متقابل».