نگرانی مقام‌های افغانستانی از استخراج غیرقانونی معادن

  وزیر معادن و پترولیم گفت: در چندین بخش کشور معادن به گونه غیرقانونی استخراج می‌شوند. به گزارش باشگاه خبرنگاران، داوود شاه‌صبا، وزیرمعادن و پترولیم گفت که معادن افغانستان در حال تاراج‌اند و این‌که هم اکنون در چندین بخش کشور معادن به گونه غیرقانونی استخراج می‌شوند. وی گفت: کدام ارزیابی درباره شمار معادنی که به […]

 

وزیر معادن و پترولیم گفت: در چندین بخش کشور معادن به گونه غیرقانونی استخراج می‌شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، داوود شاه‌صبا، وزیرمعادن و پترولیم گفت که معادن افغانستان در حال تاراج‌اند و این‌که هم اکنون در چندین بخش کشور معادن به گونه غیرقانونی استخراج می‌شوند.

وی گفت: کدام ارزیابی درباره شمار معادنی که به گونه غیرقانونی استخراج می‌شود وجود ندارد. مردم می‌گویند که شماری از معادن درحال تاراج و به گونه غیرقانونی استخراج می‌شوند.

در همین حال، یک مقام ارشد امنیتی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که یک فرمانده پلیس محلی در شمال افغانستان یک معدن بزرگ لاجورد را اداره می‌کند و آن را به گونه غیرقانونی به کابل و سپس به پاکستان قاچاق می‌کند.

این فرمانده افزود که ۴۴۰ هزار دلار آمریکایی ماهانه به طالبان می‌پردازد تا در کارهایش مداخله نکند.

جنرال قسیم جنگل‌باغ، فرمانده پلیس کندز، در این باره گفت: کسی که بخواهد سنگ‌های قیمت بهای افغانستان را انتقال دهد، به هر کشوری که باشد، ما نمی‌گذاریم این قاچاق است و فرد را بازداشت می‌کنیم.

هرچند بخشی مهمی از سنگ‌های گران‌بها به پیشاور، دبی و شهرهای هند قاچاق می‌شوند اما بخش اندک آن به جواهرسازان کابل نیز می‌رسد.

نصرت‌ا… جواهرساز گفت: در این بخش ما در صادرات مشکل داریم. ما نمی‌توانیم از این جا محصولات خود را صادر کنیم. در صورتی که صادر شود بسیار به مشکل صادر می‌شود.

گفته می‌شود که هر کیوگرام سنگ لاجورد افغانستان از ۴ تا دو هزار دلار آمریکایی ارزش دارد.

 

آگاهان به این باورند که ارزش معادن افغانستان به چند تریلیون دلار می‌رسد و اگر به گونه قانونی استخراج شود، اقتصاد کشور به گونه قابل توجهی بهبود خواهد یافت.