پیگری مطالبات شهرداری از دولت در حوزه هزینه‌های جاری مترو

نجفی در جمع معاونان قالیباف وعده داد پیگری مطالبات شهرداری از دولت در حوزه هزینه‌های جاری مترو محمدعلی‌نجفی با تأکید بر این‌که نیامدیم که شهر و شهرداری را به هم بریزیم، گفت: در مورد یکایک ما شایعه‌های بسیاری در جریان است که پشت آنها اخبار دروغ قرار دارد. به گزارش فارس، محمدعلی‌نجفی در جلسه با […]

نجفی در جمع معاونان قالیباف وعده داد

پیگری مطالبات شهرداری از دولت در حوزه هزینه‌های جاری مترو

محمدعلی‌نجفی با تأکید بر این‌که نیامدیم که شهر و شهرداری را به هم بریزیم، گفت: در مورد یکایک ما شایعه‌های بسیاری در جریان است که پشت آنها اخبار دروغ قرار دارد.

به گزارش فارس، محمدعلی‌نجفی در جلسه با معاونان و مدیران شهرداری تهران که با حضور جمعی از اعضای شورای شهر برگزار شد، ضمن تقدیر و تشکر از محمدباقر قالیباف شهردار پیشین تهران، اعضای شورای شهر چهارم و پرسنل خدوم شهرداری اظهارکرد: دکتر قالیباف ۱۲ سال به عنوان شهردار پایتخت فعالیت کرد و با تلاش زیاد و احتمالاً رنج‌ها و نگرانی‌های زیاد شهر را اداره کرد. من در ملاقاتی که با ایشان داشتم گفتم مگر می‌شود ۱۲ سال شهردار تهران بود و زحمت نکشید و بیش از دو برابر این مدت پیر نشد؟ هر کسی در هر موقعیتی در شهرداری خدمت کرده باشد، می‌داند که این خدمت در عین حال که برای مردم مؤثر و برای خدمتگزار شیرین است، کاری بسیار سخت و دشواری است.

نجفی با تأکید بر این‌که نیامدیم که شهر و شهرداری را به هم بریزیم، گفت: در مورد یکایک ما شایعه‌های بسیاری در جریان است که پشت آنها اخبار دروغ قرار دارد. به همین نسبت باید بپذیریم که در مورد دیگران هم شایعات مبتنی بر اخبار دروغ وجود دارد .به‌طور مثال در مدت زمان نوشتن برنامه برای ارایه به شورا از سوی من، حداقل ۱۰ گروه را مطرح کردند که برای من برنامه می‌نویسند. بعد از گرفتن رأی اعتماد من از شورا نیز اعلام کردند که ما ۸۰۰ نفر را آماده کرده‌ایم تا کار را تحویل بگیریم. شایعه مبنی بر تغییر نیروی شهرداری از ۶۳هزار و ۶۰۰نفر به ۱۵ هزار نفر نیز در این مدت مطرح شد.

وی با بیان این‌که شهرداری امسال سال سختی خواهد داشت، اظهارکرد: هر تغییر و تحولی در این سطح عالی ابتدا با مقداری توقف، بحث و گفت‌و‌گو همراه است. حتی اگر برخی از مدیران بمانند هم نیاز است تا یکی دو ماه با یکدیگر به بحث و گفت‌و‌گو بنشینیم و تغییراتی را در رویکرد‌ها و برنامه‌ها ایجاد کنیم. درگذشته سیاست‌هایی اتخاذ شده که ممکن است تغییر کند که این مسأله خود موجب توقف و کندی می‌شود. البته در مورد ارایه خدمات اصلی نباید این اجازه را بدهیم که کار با توقف و کندی روبه‌رو شود.

وی با تأکید بر این‌که نه اهل پرونده‌سازی و نه اهل بی‌انصافی هستیم، گفت: امسال همت می‌کنیم تا درآمدهای پایدار شهرداری را بالا ببریم اگرچه احقاق بخشی از این درآمد‌ها بسیار سخت است اما باید این کار را بکنیم. نباید فراموش کنیم بخشی از مطالباتی که ما از آن صحبت می‌کنیم پایه‌‌اش روی هواست. نمونه آن مطالبات شهرداری از دولت است. در ۶ سالی که در شورای شهر بودیم به‌طور مرتب به دولت انتقاد می‌کردیم که سهم خود را بدهد اما در گزارشی که آقای طیب‌نیا، وزیر سابق اقتصاد ارایه کردند سرجمع بر این عقیده بودند که شهرداری به دولت بدهی دارد که بخشی از این حرف هم درست است.

وی گفت: ما می‌گوییم شهرداری ۱۸هزار میلیاردتومان طلب دارد. این ادعا را براساس قوانین بودجه سالانه که در تبصره‌ها احکامی آورده که دولت می‌تواند این قدر از فلان ردیف به شهرداری بدهد، مطرح می‌کنیم. ما اگر همان سال می‌توانستیم از دولت این را می‌گرفتیم که هیچ در غیر این صورت منطقی نیست که بگویم سال ۹۳ و ۹۴ و ۹۵ دولت مجاز بوده مبلغی را تخصیص دهد و این کار را نکرده است. شاید آن زمان که قانون‌گذار قانون را می‌نوشت باید به‌طور صریح اشاره می‌کرد که دولت مکلف است نه مجاز. البته در خصوص بخش دیگر همچون اختصاص یک سوم هزینه جاری مترو دولت ملزم بوده که در این مورد می‌توانیم موضوع را پیگیری کنیم.

نجفی با اشاره به این‌که امیدواریم با ادامه خدمات انجام شده چیز تازه‌ای به آن بیفزایم، تصریح‌کرد: درخواست من از دوستان این است که به شهرداری برای ارایه خدمت به مردم همکاری کنند. باید بدانیم مسایلی که جنبه فوری دارند همچون کیفیت خدمات ارایه شده در مسایلی همچون رفت و روب نیابد به هیچ عنوان کاهش پیدا کند. من با تبدیل شهرداری تهران از سازمانی خدماتی به نهاد اجتماعی مخالفم و معتقدم شهرداری سازمانی خدماتی با رویکرد اجتماعی است. ما سازمان خدماتی هستیم و ارایه خدمتی که برای مردم قابل درک است با رویکردی اجتماعی برای ما افتخار محسوب می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان‌کرد: برنامه‌هایی همچون استقبال از مهر، عطر سیب و مراسم اربعین که سال‌ها توسط شهرداری تهران انجام می‌شده امسال نیز اجرا خواهد شد. البته ممکن است تغییراتی در برنامه‌ها ایجاد شود اما اصل مطلب به قوت خود باقی می‌ماند. مطمئناً این شورا قرار نیست تمامی مصوبات شورای قبل را لغو کند یا تغییر دهد. اگر قرار شود تغییر ایجاد شود در قالب اصلاحیه نظرات خود را به شورا ارایه می‌دهیم.

 

نجفی در این جلسه اعلام کرد؛ تا زمانی که حکم وی از سوی وزارت کشور صادر نشود به شهرداری تهران نمی‌آید.