اختیارات بیش‌تری رایزن‌های اقتصادی باید داشته باشند

رییس کنفدراسیون صادرات ایران اختیارات بیش‌تری رایزن‌های اقتصادی باید داشته باشند رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: رایزن‌های اقتصادی باید اختیارات بیش‌تری داشته باشند تا دیپلماسی اقتصادی و تجاری قوی‌تری داشته باشیم. به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ محمدلاهوتی گفت: گرچه رایزن‌های اقتصادی با حکم مأموریت سازمان توسعه تجارت و از جانب سازمان توسعه تجارت اعزام می‌شود، اما […]

رییس کنفدراسیون صادرات ایران

اختیارات بیش‌تری رایزن‌های اقتصادی باید داشته باشند

رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: رایزن‌های اقتصادی باید اختیارات بیش‌تری داشته باشند تا دیپلماسی اقتصادی و تجاری قوی‌تری داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ محمدلاهوتی گفت: گرچه رایزن‌های اقتصادی با حکم مأموریت سازمان توسعه تجارت و از جانب سازمان توسعه تجارت اعزام می‌شود، اما عملاً شاهد هستیم که به دلیل این‌که آنها کارمند وزارت امور خارجه نیستند اختیارهای زیادی ندارند و ناهماهنگی میان این چند نهاد به وجود می‌آید

رییس کنفدراسیون صادرات ایران درباره مشکل تعامل تجاری ایران با عراق اظهار‌کرد: کشور‌‌‌ها در سراسر دنیا برای تجارت خود تعریفی متفاوت از قوانین، شرایط و استاندارد‌‌‌ها دارند که تعرفه‌های واردات و صادرات هم جزیی از آن است، لذا عراق هم به عنوان یک کشور مستقل اخیراً سیاست‌های جدیدی در امر تجارت تعیین کرده که جزیی از تصمیمات تجاری آن کشور است.

محمد لاهوتی با اشاره به سیاست‌هایی که عراق اخیراً در تجارت خود در پیش گرفته، ادامه ‌داد: عراق طی نامه‌ای به سفارت ایران در آن کشور، بخشنامه اصلاحات قوانین گمرکی کشورش را این‌گونه ابلاغ کرده که کالا‌‌‌ها و محصولات ایرانی باید با نام ذی‌نفع وارد عراق شوند و بر روی هر یک از کالا‌‌‌ها و محصولات ورودی جمله معاف از پرداخت عوارض گمرکی-مالکیت کالا و غیرقابل فروش بودن به صورت کاملاً واضح درج شود.

همچنین کالا‌‌‌ها و وسایل ورودی باید از نظر کمیت و نوع محصول مرتبط با رشته فعالیت واردکننده باشد.

لاهوتی تأکید‌ کرد: قوانین و موارد مذکور منطبق با سیاست‌ها و اختیارهای داخلی عراق است و نمی‌توان به آن اشکال گرفت که چرا چنین تصمیمی را گرفته و قابل انتقاد نیست، اما تا چه میزان دیپلماسی اقتصادی، سفارتخانه و رایزن‌‌‌ها می‌توانند مشکلات را به حداقل برسانند اهمیت دارد که متأسفانه در این بخش هم ضعف داریم.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران اضافه‌کرد: البته رایزن کشور ما در عراق یکی از رایزن‌های توانمند و کارآمد است، اما مسایل داخلی کشور عراق باعث سختی صادرات و واردات به این کشور شده است.

لاهوتی خاطرنشان ‌کرد: بازتاب‌های خبری وجود دارد که حاکی از تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه است که اخیراً شخص وزیر آن را اعلام کرده و اگر این معاونت مجدداً احیا شود بسیاری از تضاد‌‌‌ها قبل از این‌که به مشکل تبدیل شود در نطفه حل می‌شود و همچنین مشکل‌هایی که طی نبود این معاونت به وجود آمده هم رفع می‌شود.

وی در پاسخ به اگزیم‌نیوز مبنی بر این‌که حلقه گمشده‌ای در جریان عدم اطلاع‌رسانی درست وجود دارد و چطور می‌توان پیش از آن‌که خلأ وجود حلقه ارتباطی بین صادرکننده‌ها و قانون گذاران روی صادرات تأثیر بگذارد از این مسأله جلوگیری کرد، گفت: مقررات به محض این‌که وضع شود بالافاصله ابلاغ می‌شود و تا قبل از تصویب کسی از موضوع آن اطلاعی ندارد، اما رایزن‌‌‌ها درمورد پیشگیری و پیش روی برخی از تصمیمات مؤثر هستند و با ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت خارجه مسؤول مستقیمی پیدا می‌کند.

 

لاهوتی درباره جذب بازار عراق و با مدنظر قراردادن این نکته که تعداد دفاتر تجاری ایران نسبت به ترکیه کم‌تر است، گفت: تعداد دفاتر مهم نیست بلکه عملکرد آنها حایز اهمیت است، هرچند که ترکیه با حضور پررنگ خود نشان داده که دفاتر تجاری در رونق و جذب بازاری ماندگار مؤثر است، اما کشور ما در گام نخست باید به عملکرد و موضوعات اساسی‌تری بپردازد.