واردکنندگان خودرو در برزخ قوانین موجود

واردکنندگان خودرو در برزخ قوانین موجود گروه خودرو-با گذشت نزدیک به ۶ ماه از سال داستان ادامه‌دار سرگردانی واردکنندگان خودرو به قوت خود باقی است. در این میان شاید بتوان گفت بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو این روز‌ها به داستانی پر پیچ‌وخم در صنعت خودرو کشور تبدیل شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده‌ـ داستانی که […]

واردکنندگان خودرو در برزخ قوانین موجود

گروه خودرو-با گذشت نزدیک به ۶ ماه از سال داستان ادامه‌دار سرگردانی واردکنندگان خودرو به قوت خود باقی است. در این میان شاید بتوان گفت بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو این روز‌ها به داستانی پر پیچ‌وخم در صنعت خودرو کشور تبدیل شده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده‌ـ داستانی که در صورت ادامه‌دار بودن آن نه‌تنها سرگردانی واردکنندگان را به دنبال خواهد داشت، بلکه در آینده نه‌چندان دور شاهد ایجاد رانتی جدید در بازار وارداتی‌‌ها خواهیم بود که به‌طور یقین تبعات آن دامن‌گیر صنعت خودرو کشور خواهد شد. به‌طوری که با این اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت برخی از نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی و واردکنندگان خودرو به دلیل به خطر افتادن منافعشان به تکاپو افتاده و تلاش کردند به این وزارتخانه فشار بیاورند تا ثبت سفارش جدید برای واردات خودرو را از سر بگیرد به همین دلیل در گفت‌وگوهایی عنوان کردند که به دلیل توقف ثبت سفارش، واردات خودرو متوقف شده و این موضوع باعث کاهش عرضه و به دنبال آن افزایش قیمت‌ها در بازار خواهد شد.

 اینگونه اقدامات به‌تصمیم‌گیری در فضای آرام آسیب می‌زند

در این رابطه محسن‌کوهکن‌ریزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: اینگونه تصمیم‌گیری‌ها است که به امر ثبات تصمیم‌گیری‌ در فضای آرام و معقول برای محاسبه به‌منظور پرداختن به امر صادرات و واردات لطمه می‌زند. اضافه‌کرد: اگر فشارهای وارده بر صادرکنندگان و یا واردکنندگان بیش از حد افزایش پیدا کند خدای‌ناکرده فرد را به‌سمت گرایش به تخلفات، گران‌فروشی، عدم عمل به تعهدات سوق می‌دهد که در نهایت اختلافات افزایش پیدا می‌کند.

کوهکن‌ریزی، در خصوص بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو و متوقف شده بیش از ۵ هزار خودرو واردات در گمرک، اظهارداشت: در این مسأله باید دو مطلب در نظر گرفته شود، که یکی محوریت قراردادن قانون در تصمیمات گرفته شده و مراعات مصالح کشور در چنین شرایطی با نگاه به چارچوب‌های اقتصاد مقاومتی است.

نماینده مردم لنجان در مجلس‌شورای‌اسلامی با بیان این‌که در کنار این مسایل یک نکته وجود دارد که حاکمیت زمانی‌که تصمیمی را می‌گیرد و آن را ابلاغ می‌کند و همچنین زمانی را برای اجرای آن مشخص نمی‌کند اگر خواست تصمیمی را خلاف مصوبه قبلی بگیرد باید تکلیف کسانی را که براساس مصوبه قبل در میان راه قرار دارند را مشخص کند، گفت: همیشه در بحث واردات و صادرات تصمیماتی ابلاغ می‌شد، که این تصمیمات از نقطه شروع درگمرکات برای عده‌ای که براساس مجوزهای قبلی اقدام به صادرات و یا واردات می‌کردند، مشکل به‌وجود می‌آورد و تا مدت‌‌ها بین زمین و هوا ر‌ها می‌شدند که این یک نقص و اشکال است.

ممنوعیت واردات خودرو باید برای افرادی باشد که از امروز اقدام به واردات می‌کنند

وی با اشاره به این‌که اگر به‌صورت مثال صادرات سیمان آزاد وجود داشته است، اما بعد از مدتی تولید داخلی کفایت مصرف کشور را نداشته است و باید سیمان وارد کنیم، بد‌ترین شکل این است که به گمرک اعلام کنیم از امروز خروج سیمان ممنوع، ادامه‌داد: معنی این مسأله این است که فردی براساس تصمیم قبلی اقدام به بازاریابی، هزینه و مشتری‌یابی نموده و با اعتبار کشور با ثباتی مانند ایران تعهد یا ال‌سی باز کرده یک‌باره با ممنوعیت روبه‌رو می‌شود، اگر قرار است ممنوعیتی اعمال شود باید برای کسی باشد که از امروز قصد دریافت مجوزهای لازم برای صادرات را دارد.

باید به کسانی که اقدام به واردات خودرو کرده‌اند از دید قانون سابق نگاه شود

این نماینده مردم در مجلس‌شورای‌اسلامی با بیان این‌که بحث من در این زمینه شکلی است، روزی تصمیم گرفته شده تا واردات خودرو طبق چارچوب و روند خاصی باشد اما از امروز با توجه به اختیارات تصمیم گرفته شده است تا واردات خودرو صورت نگیرد، تصریح‌کرد: باید در تصمیم‌گیری به کسانی که با شرایط قبلی خودرو به کشور وارد کرده‌اند و کالای وارداتی آنها در گمرک قراردارد با نگاه قانون قبلی نگاه کنیم، مگر این‌که از این مقطع به بعد بخواهیم تصمیمی برای آنها بگیریم.

شریعتمداری با تسلط کافی مشکل واردات خودرو را برطرف می‌کند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس‌شورای‌اسلامی با تأکید بر این‌که پاسخ من یک پاسخ شکلی است و وارد محتوا نشده‌ام که آیا تصمیم گرفته شده برای ممنوعیت واردات خودرو درست است یا غلط، اما تصمیم گرفته شده بر ناظر بودن اقداماتی که براساس قوانین قبلی بوده باید از شمول تصمیم خارج باشند، خاطرنشان‌کرد: آقای شریعتمداری انسان بی‌تجربه‌ای در این بخش نیست و آشنای لازم را در فرایند فعالیت‌ها بخش خصوصی در مباحث صادرات و واردات را دارد که امیدواریم با تدبیر وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت این موضوع برطرف شود

سامانه ثبت سفارش در آینده نزدیک بازگشایی می‌شود

 

همچنین درباره این‌که آیا بسته بودن سامانه ثبت سفارش خودرو می‌تواند دلیل افزایش قیمت خودروهای وارداتی باشد، حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است که: از دلایل بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو ساماندهی به نمایندگی‌ها بود تا واردات از طریق نمایندگی‌های رسمی صورت گیرد که این موضوع بر افزایش قیمت خودروهای وارداتی بی‌تأثیر نبوده است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره رفع این موضوع اظهارداشت: با توجه به شنیده‌ها شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت موضوع سامانه ثبت سفارش را در اولویت کاری خود قرارداده است و در آینده نزدیک شاهد باز شدن این سامانه خواهیم بود.