«حصر» در جلسه شورای عالی امنیت ملی بررسی می‌شود

نوبخت «حصر» در جلسه شورای عالی امنیت ملی بررسی می‌شود سخنگوی دولت از مطرح شدن مباحثی درباره حصر در شورای عالی امنیت ملی خبر داد و گفت: با خروج نیروهای امنیتی انشاا… گام‌های بعدی هم برداشته خواهد شد. به گزارش ایلنا، محمدباقرنوبخت در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در ساختمان کوثر ریاست جمهوری درباره […]

نوبخت

«حصر» در جلسه شورای عالی امنیت ملی بررسی می‌شود

سخنگوی دولت از مطرح شدن مباحثی درباره حصر در شورای عالی امنیت ملی خبر داد و گفت: با خروج نیروهای امنیتی انشاا… گام‌های بعدی هم برداشته خواهد شد.

به گزارش ایلنا، محمدباقرنوبخت در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در ساختمان کوثر ریاست جمهوری درباره مسأله حصر، اعتصاب غذای کروبی و خروج نیروهای امنیتی از خانه او، اظهارکرد: درباره خروج نیروهای امنیتی و وزیر اطلاعات گزارشی داد که این اتفاق افتاده و انشاا… گام‌های بعدی هم برداشته شود.

وی ادامه‌داد: این‌که دادگاهی تشکیل شود در حوزه اختیارات قوه قضاییه است اما من در جلسه شورای عالی امنیت ملی حضور داشتم که مباحث خوب و دقیقی آنجا مطرح شد که البته جمع‌بندی آن را دبیر شورا گزارش خواهد کرد.

سخنگوی دولت با ارایه گزارشی از عملکرد دولت یادآورشد: امسال باید حدود ۱۰٫۵ تا ۱۱ میلیون تن گندم به ارزش ۱۵ هزار و ۲۵۲ میلیارد تومان خریداری کنیم که تا ۶ شهریور ۸ میلیون و ۷۸۰ هزار تن به ارزش ۱۱ هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان از گندمکاران خریداری شده که ۷ هزار و ۴۳۰ میلیارد تومان (۶۵ درصد) آن پرداخت شده است.

وی اضافه‌کرد: همچنین ۵۴ هزار و ۴۵۶ دستگاه تاکسی جایگزین تاکسی‌های فرسوده شده و برای رونق اقتصادی به ۶۷۹ واحد تولیدی، ۷۲۴ میلیارد تومان تسهیلات داده شده است.

نوبخت در پاسخ به سؤالی درباره دیدار نیکی‌هیلی با آمانو و درخواست بازدید از مراکز نظامی ایران و این‌که آیا این تخطی از برجام است یا خیر؟ گفت: همکاران ما در وزارت خارجه با صراحت نظرات خود را بیان کردند. ما هیچ چیزی که خارج از چارچوب باشد به ویژه بازدید از اماکن نظامی که اطلاعات آن کاملاً طبقه‌بندی و سری است را نمی‌پذیریم و اینها آرزوهایی است که از طرف آنها بیان می‌شود اما ما مصمم هستیم از همه چیز که مصالح و منافع ملی ما را تأمین کند، دفاع کنیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال که آیا زمان سفر رییس‌جمهور به نیویورک قطعی شده و آیا این سفر انجام می‌شود یا خیر؟ اظهارکرد: معمولاً طراحی برای سفر به نیویورک در هفته آخر شهریور صورت می‌گیرد اما به محض این‌که قطعی شود اطلاع‌رسانی خواهد شد.

نوبخت در پاسخ به سؤالی درباره این‌که چرا حقوق نیروهای مسلح ۲۳ روزه پرداخت شده است، گفت: با وجود این‌که ارقام بودجه کاملاً محقق نشده ولی ما حقوق و مزایای نیروهای مسلح عزیز را بیش از صددرصد تخصیص دادیم و انصاف نبود این مسأله به این شکل مطرح و رسانه‌ای شود. حالا به هر دلیلی این تصمیم (پرداخت ۲۳ روز حقوق به نیروهای مسلح) گرفته شده می‌توانست پخته‌تر عمل شود و این اقدام که ۲۳ روز حقوق داده شود از نظر بودجه‌ریزی نادرست است و این‌که رسانه‌ای شد هم نادرست است.

سخنگوی دولت در ادامه درباره گشایش فاینانس ۸ میلیارد یورویی از طرف کره و جزییات آن، خاطرنشان‌کرد: آقای‌دکترخزایی که مسؤول سازمان سرمایه‌گذاری خارجی است جزییات را توضیح داده که این یک فرصت ۱۰ میلیارد دلاری است که می‌تواند تا ۳۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال که تکلیف تفکیک وزارتخانه‌ها چه شد؟ گفت: این مسأله هنوز نهایی نشده و در بعضی از کمیسیون‌های مجلس آن را تأیید یا رد کردند. امیدواریم نسبت به مواردی که دولت مطرح کرده رأی بدهند تا با ساختار چابک‌تر بتوانیم ایفای نقش کنیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره‌ حقوق بازنشستگان و اعتراضشان به همسان‌سازی گفت: دو صندوق بازنشستگی کشوری و لشگری بنا به هر دلیلی قادر به پرداخت حقوق بازنشستگان از محل کسورات نیستند و الان دولت علاوه بر شاغلین به بازنشستگان هم حقوق می‌دهد با این وجود تقاضا برای افزایش هم وجود داشت که ما گفتیم چشم و یک اضافه‌ ویژه هم دادیم که علاوه بر ده درصد افزایش ۳۵۰۰ میلیارد تومان برای همترازی روی آن گذاشتیم.

وی اضافه‌کرد: حالا ممکن است این عدد با عدد مورد نظر بازنشستگان عزیز تطابق نداشته باشد اما شاید بیش از این واقعاً در توان نیست. ما فرزندانشان هستیم و دستشان را می‌بوسیم اما از کجا بیاوریم. امکانمان بیش‌تر از این نیست. ما نه تنها برای نیروهای مسلح بیش از صددرصد دادیم به صندوق‌های بازنشستگی هم ۱۱۰ درصد اختصاص دادیم که ۳۴۶ میلیارد تومان هم بعد از آن اضافه شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه در ادامه درباره‌ یکسان‌سازی قیمت ارز و کاهش نرخ سود بانکی و این که آیا دولت سیاست انبساطی در پیش گرفته عنوان کرد: یکسان‌سازی نرخ ارز مورد نظر دولت است و این کار خوب است که انجام شود. در دولت یازدهم تمهید مقدماتی کردیم اما با افزایش قیمت نباید غیرمنطقی یکسان‌سازی صورت گیرد. الان تغییراتی در بازار هست که خیلی هم نیست از طرفی به نفع کشور نیست پول ملی را تضعیف کند و مقام‌معظم‌رهبری هم در دیدار اخیرشان تأکید داشتند که پول ملی را تقویت کنیم درباره‌ سیاست‌های انبساطی و انقباضی هم در بخشی باید سیاست متناسب انبساطی را در پیش بگیریم و در بخشی این کار را انجام ندهیم. به هر حال باید تعادل در بازار پول وجود داشته باشد.