حضور پیمانکاران عمومی شرط موفقیت پروژه‌های نفتی

    ١٠٠٠ میلیارد تومان ارزش قراردادهای فن‌آورانه در بخش بالادستی بیژن زنگنه کسب توانمندی فن‌آورانه در افزایش بازیافت از مخازن، سازمان مناسب برای اجرای پروژه‌ها و تقویت و حمایت از ظرفیت‌های داخلی برای ساخت تجهیزات پرمصرف صنعت نفت را مهم‌ترین فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی در بخش بالادستی صنعت نفت عنوان کرد و گفت: اجرای سیاست‌های […]

 

 

١٠٠٠ میلیارد تومان ارزش قراردادهای فن‌آورانه در بخش بالادستی

بیژن زنگنه کسب توانمندی فن‌آورانه در افزایش بازیافت از مخازن، سازمان مناسب برای اجرای پروژه‌ها و تقویت و حمایت از ظرفیت‌های داخلی برای ساخت تجهیزات پرمصرف صنعت نفت را مهم‌ترین فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی در بخش بالادستی صنعت نفت عنوان کرد و گفت: اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در پساتحریم تسریع می‌شود.

وزیر نفت در همایش «صنعت نفت دانش‌بنیان؛ تبلور اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی» با اشاره به این که این همایش قرار بود اواخر پارسال برگزار شود، اما به دلیل اشتغال مسؤولان و همزمانی با دو انتخابات، این همایش به امسال موکول شد، تصریح کرد: نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» فضای بهتری را برای برگزاری این همایش فراهم کرده است.

به گزارش شانا، وی با بیان این که صنعت نفت از همان ابتدای ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در جهت عملیاتی کردن آن حرکت کرده و آن را در دستور کار قرارداده است، افزود: وزارت نفت با جدیت برنامه‌های اقتصاد مقاومتی را در صنعت نفت پس از ابلاغ آن پیگیری کرده است.

وزیر نفت با بیان این که بند ٢ این سیاست، دال بر پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان است، یادآور شد: دستیابی به جایگاه نخست دانش‌بنیان در منطقه موضوعی است که بر فعالیت‌های صنعت نفت حاکم است و آن را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم.

زنگنه با اشاره به این که این همایش در ادامه اقدام‌های مؤثر صنعت نفت در این حوزه برگزار می‌شود، تصریح کرد: لازم است در اینجا به نکته‌ای اشاره کنم؛ برخی تصور می‌کنند که اقتصاد مقاومتی با اجرای برجام و لغو تحریم‌ها کند می‌شود، در حالی که این موضوع برعکس است و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در پسابرجام بیش‌تر و زودتر عملیاتی خواهد شد.

نقش فن‌آوری دانش‌بنیان در پیشبرد اهداف صنعت نفت

وزیر نفت با بیان این که وقتی صحبت از دانش‌بنیان می‌شود ذهن بسیاری به سمت چیزهای عجیب و غریب و تکنولوژیهای پیشرفته حرکت می‌کند، در حالی که این موضوع (یعنی دانش‌بنیان بودن) چیز عجیب و غریبی نیست و زندگی معقول و عملیاتی است، به ذکر نمونه‌ای اشاره کرد و افزود: همه می‌گویند صادرات ما باید زیاد شود اما چرا ما در یک بازار وقتی وارد می‌شویم فقط چند صباحی در آن حضور داریم و بعد آن را به رقبا واگذار می‌کنیم؟! دلیل این است که نقش فن‌آوری دانش‌بنیان را در صادرات دست‌کم می‌گیریم.

وی افزود: صادرات و بازاریابی یک کار دانش‌بنیان است که اگر بتوانیم به خوبی عمل کنیم در بلندمدت می‌توانیم با دیگران در این عرصه رقابت کنیم.

وزیر نفت ثبت کردن نام یک برند و جا انداختن آن و همچنین تبلیغات بازرگانی را نیز یک نوع فعالیت دانش‌بنیان عنوان کرد و با اشاره به این که در طی ١٠ سال اخیر بازرگانان نیز در صنعت نفت فعال شده‌اند که بدون تولید بشکه‌ای نفت درآمدهای قابل توجهی دارند، تصریح کرد: درآمد بازرگانان فعال در صنعت نفت از آن‌هایی که در این عرصه فعالیت می‌کنند و نفت تولید می‌کنند، بیش‌تر است.

زنگنه همچنین توانمندی جذب پروژه‌ها را نیز یک فعالیت دانش‌بنیان عنوان کرد و افزود: برخی شرکت‌ها عنوان می‌کنند در اجرای پروژه‌ها همه کار‌ها انجام شده و تنها جذب منابع مالی باقی مانده؛ در حالی که مهم‌ترین بخش اجرای یک پروژه، تأمین منابع مالی آن است که شرکت‌ها از آن غافل هستند و این جذب منابع مالی، یک کار دانش‌بنیان است.

وزیر نفت سپس به فعالیت‌های صنعت نفت در دو بخش بالادستی و پایین دستی در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: کسب توانمندی فن‌آورانه در افزایش بازیافت از مخازن، سازمان مناسب برای اجرای درست پروژه‌ها و تقویت و حمایت از ظرفیت‌های داخلی برای ساخت تجهیزات پرمصرف در صنعت نفت مهم‌ترین فعالیت‌های بخش بالادستی است.

زنگنه در خصوص کسب توانمندی فن‌آورانه در افزایش بازیافت از مخازن به امضای قرارداد با دانشگاه‌ها برای سپردن مطالعه میدان‌های نفتی به آن‌ها اشاره کرد و گفت: نخستین بار در تاریخ صنعت نفت مطالعه مخازن بزرگ نفتی به دانشگاه‌ها سپرده شد و سپردن این مخازن در فضای کاملاً حرفه‌ای انجام شد.

وی افزود: قرار شد با اجرایی شدن برجام، این دانشگاه‌ها در کنار شریک خارجی به مطالعه این مخازن بپردازند.

وزیر نفت ارزش قراردادهای امضا شده با دانشگاه‌ها را در بخش بالادستی بیش از هزار میلیارد تومان عنوان کرد و درباره سازمان مناسب برای اجرای پروژه‌ها نیز گفت: نمی‌توان در پروژه‌ای بدون داشتن یک سازمان مناسب موفق بود و داشتن پیمانکار عمومی سبب موفقیت یک پروژه می‌شود.

ضرورت تقویت ظرفیت‌های داخلی

وی با یادآوری این که ایده تشکیل پیمانکاران عمومی (جی‌سی) به سال ١٣٧٦ و تشکیل پتروپارس برمی‌گردد، خاطرنشان کرد: البته در آن مقطع با تشکیل این شرکت مخالفتهایی وجود داشت همانگونه که در حال حاضر با تشکیل شرکت‌های اکتشاف و تولید(E&P)که در قراردادهای جدید نفتی آمده، مخالفت می‌کنند؛ در حالی که ١٠ سال دیگر متوجه ضرورت وجود چنین شرکت‌هایی خواهند شد.

وزیر نفت تقویت و حمایت از ظرفیت‌های داخلی را برای ساخت تجهیزات پرمصرف یکی دیگر از فعالیت‌های فن‌آورانه بخش بالادستی عنوان کرد و افزود: با برداشتن تحریم‌ها و همکاری شرکت‌های داخلی با شرکت‌های خارجی، ساخت تجهیزات پرمصرف در صنعت نفت سرعت می‌گیرد و شرکت‌های سازنده نه تنها می‌توانند این محصولات را در بازار ایران مصرف کنند بلکه می‌توانند آن را به بازارهای منطقه نیز صادر کنند.

زنگنه همچنین به تشکیل شرکت OTC در اواخر سال ١٣٧٠ اشاره کرد و افزود: این شرکت یک سازنده خوب در بخش توربوکمپرسور است که در دوران تحریم توانست کمک زیادی به صنعت نفت کند در حالی که در ابتدای تأسیس تنها یک کارخانه بود.

٥٠٠میلیارد تومان قرارداد پایین دستی

وزیر نفت در ادامه به پروژه‌های پایین دستی صنعت نفت که همسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در این وزارتخانه دنبال می‌شود اشاره کرد و گفت: به دنبال امضای تفاهم‌نامه‌هایی به ارزش ٥٠٠ میلیارد تومان با ١٢ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی کشور در حوزه‌های پایین دستی، همکاری مطالعاتی در زمینه تولید الفینها، اتیلن و پالایش نفت و گاز در دستور کار قرار گرفته است و بر آن هستیم تا با همکاری با مراکز معتبر، مرزهای دانش و فن‌آوری را پیش ببریم و به دانش قابل استفاده برای همگان دست یابیم.

 شرکت‌های ملی نفت، بازیگران اصلی صنعت بالادستی نفت جهان

همچنین محمدعلی عمادی، رییس پژوهشکده ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز شرکت ملی نفت؛ در پنل سوم با عنوان «نقش شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) و پیمانکاری عمومی (GC) در انتقال و توسعه فن‌آوری برای تحقق صنعت نفت دانش‌بنیان»، با بیان این مطلب افزود: دولت‌ها، شرکت‌های نفتی و سرمایه‌گذاران و مجامع و معاهدات بین‌المللی، بزرگ‌ترین بازیگران صنعت بالادستی نفت در جهان هستند که در این میان، نقش شرکت‌های ملی نفت (NOC) چشمگیر است.

وی به پیشینه تاریخی صنعت نفت در جهان اشاره و تصریح کرد: ظهور شرکت‌های خدماتی تکنولوژی محور (soc) به سال ١٩٢٠ باز می‌گردد و از سال ١٩٥١ نیز موج ملی شدن صنعت نفت به راه افتاد و بین‌المللی شدن شرکت‌های ملی نفت نیز از سال ٢٠٠٠ در جهان کلید خورد.

عمادی به تبیین اهداف و دلایل ضرورت ایجاد شرکت‌های E&Pو GCدر انتقال و توسعه فن‌آوری پرداخت و افزود: بررسی تأثیر رکود اقتصادی بر شرکت‌های ملی نفت نشان می‌دهد که کاهش رشد تقاضا، مشکل تأمین سرمایه، تأخیر پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها و فشارهای مالی و مالیاتی از مهم‌ترین عوامل ایجاد این رکود در دنیا به شمار می‌روند.

 

رییس پژوهشکده ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز به مدل نوین همکاری‌های IOC-NOC در جهان اشاره کرد و گفت: این همکاری‌ها با هدف تولید تجاری منابع انرژی برای مصارف داخلی صادرات انجام می‌شود و به مدل تجاری جدیدی منجر خواهد شد.