لیزینگ محصولات دانش‌بنیان و اعطای ضمانتنامه برای شرکت در مناقصات

اقدامات صندوق نوآوری و شکوفایی با اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار اعتبار تشریح شد لیزینگ محصولات دانش‌بنیان و اعطای ضمانتنامه برای شرکت در مناقصات از ۳ هزار و ۱۰۴ شرکت دانش‌بنیان موجود، ۷۴۴ شرکت نوپا ایجاد شده از خدمات معاونت علمی‌ و فناوری ریاست‌ جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی بهره‌مند شدند. به گزارش ایسنا، طی […]

اقدامات صندوق نوآوری و شکوفایی با اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار اعتبار تشریح شد

لیزینگ محصولات دانش‌بنیان و اعطای ضمانتنامه برای شرکت در مناقصات

از ۳ هزار و ۱۰۴ شرکت دانش‌بنیان موجود، ۷۴۴ شرکت نوپا ایجاد شده از خدمات معاونت علمی‌ و فناوری ریاست‌ جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی بهره‌مند شدند.

به گزارش ایسنا، طی سال‌های گذشته در سیاست‌گذاری و راهبری کلان علم و فناوری انسجام کافی موجود نبوده و توجه دولت‌‌‌ها بیش‌تر به سیاست‌های عرضه‌گرایی مانند سرمایه‌گذاری مستقیم در تحقیق و توسعه معطوف بوده است و از پرداختن به سیاست‌های بخش تقاضای علم و فناوری به منظور حفظ موازنه بین عرضه و تقاضا تا حدود زیادی غفلت شده است.

در هیچ یک از دولت‌های قبل عزم جدی برای تنوع بخشی به منابع مالی پژوهش و فناوری، تأمین سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر و تحقق بند (هـ ) ماده (۱۶) قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر افزایش سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی به گونه‌ای که تا پایان برنامه به ۳ درصد برسد، نبوده است. در دولت یازدهم تلاش شده است با رویکرد تجاری‌سازی و پیوند فعالیت‌های علم و فناوری با طرف تقاضا از طرح‌ها و پروژه‌های اولویت‌دار توسعه فناوری حمایت گسترده‌ای به عمل آید.

با اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فعال‌سازی حمایت‌های پیش‌بینی شده، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان که قبل از دولت یازدهم از تعداد انگشتان دست هم کم‌تر بود، تا تیرماه ۱۳۹۶ به ۳ هزار و ۱۰۴ شرکت شامل ۸۳۹ شرکت دانش‌بنیان تولیدی، ۵۲۱ شرکت دانش‌بنیان صنعتی و هزار و ۷۴۴ شرکت دانش‌بنیان نوپا افزایش یافته است.

این شرکت‌ها با فروشی بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال رشد قابل توجهی را تجربه کرده‌اند. در سال ۱۳۹۶ شرکت‌های دانش‌بنیان مشمول ۱۱۰ نوع حمایت از جمله معافیت‌های مالیاتی، معافیت‌های گمرکی، حمایت‌های بیمه‌ای، حمایت از صادرات و تبادل فناوری، ارایه مجوز استقرار در محدوده تهران و شهرهای بزرگ، تسهیلات نظام ‌وظیفه تخصصی برای افراد فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان، ارایه تخقیف ۵۰ درصدی خدمات آزمایشگاهی هستند.

اقدامات حمایتی صندوق نوآوری و شکوفایی برای شرکت‌های دانش‌بنیان

صندوق نوآوری و شکوفایی به استناد تبصره (۳) ماده (۵) قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات مصوب ۱۳۸۹ شکل گرفت و اساسنامه آن در ۲۳ بهمن ماه ۱۳۹۰ (دولت دهم) به تصویب رسید.

اما تقریباً تمام منابع مالی این صندوق در دولت یازدهم تأمین شده است. به این ترتیب که ۲۱ هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال اعتبار تا تیرماه سال ۱۳۹۶به صندوق نوآوری و شکوفایی بابت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، تجاری‌سازی نوآوری‌ها، دستاوردهای پژوهشی و اختراعات و کاربردی کردن دانش اختصاص یافت و پیش‌بینی می‌شود با احتساب ۲۰۰ میلیون دلار اعتبار پیش‌بینی شده ذیل بند «الف» تبصره (۴) قانون بودجه سال ۱۳۹۶ تمام سرمایه اولیه مصوب صندوق تأمین و تخصیص یابد.

از این محل حمایت‌های مالی و حقوقی دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد، شهرک‌های فناوری شامل ارایه تسهیلات از قبیل سرمایه‌گذاری خطرپذیر، وام، کمک بلاعوض، لیزینگ محصولات دانش‌بنیان و تسهیل صدور انواع ضمانتنامه‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان(برای شرکت در مناقصه) انجام می‌شود و دولت یازدهم با وجود تمام محدودیت‌های پیش رو، با بازپرداخت تمام تعهدات معوقه دولت قبلی، سرمایه اولیه این صندوق را که در دولت پیشین تنها به رقم ناچیز ۲۵۰ میلیارد ریال رسیده‌ بود، تأمین کرده است.

طبق آخرین گزارش‌ها از ۳ هزار و ۷۷۷ طرح ارایه شده توسط ۳ هزار و ۱۰۴ شرکت دانش‌بنیان، ۲۰۹۰ طرح با اعتباری معادل ۱۱۵۰۵ میلیارد ریال مصوب شده است. تسهیلات ارایه شده توسط صندوق‌های پژوهش و فناوری معادل ۱۰۰۰ میلیارد ریال بوده است.

در سال ۱۳۹۲ تنها ۱۸ صندوق‌ پژوهش و فناوری غیردولتی مجوز داشته و فعالیت می‌کردند و این تعداد در حال حاضر به ۳۴ صندوق افزایش یافته است. فعالیت این صندوق‌‌‌ها نقش مؤثری در تأمین سرمایه خطرپذیر حوزه نوآوری و فناوری در حمایت از جوانان مستعد و صاحب ایده دارد.

از دیگر اقدامات صندوق می‌توان به استفاده از ظرفیت‌های خارجی اشاره کرد که در این راستا نیز در سال ۱۳۹۵ صندوق عضو شورای جهانی پژوهش شد و به عضویت یاسا (مؤسسه بین‌المللی تحلیل کاربردی سیستم‌ها) درآمد.

 

انجام پروژه‌های همکاری مشترکی با بنیاد علم آلمان، چین، روسیه، ژاپن، اتریش و ایتالیا و برگزاری کارگاهی با عنوان «تعادل زیستی خلیج‌فارس» درکیش توسط بنیاد علم آلمان با همکاری صندوق از جمله اقدامات صندوق در عرضه بین‌الملل بوده است که نتیجه آن ایجاد آزمایشگاه مشترک در ایران است تا پروژه‌های حاصل از برگزاری کارگاه‌ها را عملی کنند.