تله بنیانگذار‌، عامل پسرفت استارت‌آپ‌ها

تله بنیانگذار‌، عامل پسرفت استارت‌آپ‌ها معاون ارزیابی راهبردی معاونت علمی گفت: بحثی که در شرکت‌های نوپا وجود دارد تله بنیانگذار است که سبب پسرفت شرکت‌ها می‌شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهدی‌الیاسی،‌ معاون سیاست‌گذاری و ارزیابی‌ راهبردی‌ معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور در اختتامیه پنجمین دوره جایزه مدیریت فناوری و نوآوری که امروز برگزار شد […]

تله بنیانگذار‌، عامل پسرفت استارت‌آپ‌ها

معاون ارزیابی راهبردی معاونت علمی گفت: بحثی که در شرکت‌های نوپا وجود دارد تله بنیانگذار است که سبب پسرفت شرکت‌ها می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهدی‌الیاسی،‌ معاون سیاست‌گذاری و ارزیابی‌ راهبردی‌ معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور در اختتامیه پنجمین دوره جایزه مدیریت فناوری و نوآوری که امروز برگزار شد با اشاره به این‌که ما در شرکت‌های دانش‌بنیان با دو دسته چالش مواجه هستیم، گفت: در اقتصاد مفهومی به نام تبادل وجود دارد، شرکت‌های دانش‌بنیان به سختی می‌توانند پیشرفت کنند؛ تعداد کمی از شرکت‌ها می‌توانند بودجه خود را به بیش از یک میلیارد تومان برسانند، شرکتی‌ که کم‌تر از ۵ میلیارد بودجه دارد، شرکت محسوب نمی‌شود و بیش‌تر خوداشتغالی‌ است این‌که چرا شرکت‌ها بزرگ نمی‌شوند، موضوعی است که ذهن من را درگیر کرده است.

معاون سیاست‌گذاری و ارزیابی‌ راهبردی‌ معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور با بیان این‌که بحث تبادل‌ در شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار مهم است، اظهارکرد: اولین شکل تبادل‌ در شرکت‌های نوپا‌ تبادل کالا نیست‌ زیرا شرکت‌های نوپا محور را اشتباه گرفته‌اند، در تمام کشورهای جهان شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا در مرحله اول اصلاً توجهی به فروش محصول خود ندارند‌ بلکه آن چیزی که مهم است دانش فنی‌شان است.

تشویق ورود زودهنگام شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار اشتباه است

وی ادامه داد: شرکت‌های نوپا باید به ترتیب‌ اول دانش فنی خود را به عنوان محصول مورد مبادله قرار دهند این‌که ما شرکت‌ها را تشویق کنیم که خیلی سریع به بازار وارد شوند کار بسیار اشتباهی است. آنها ابتدا باید دانش فنی خود و فکر خود را بفروشند‌ و در مراحل بعد به فروش خدمت و محصولات بپردازند‌.

الیاسی‌ با بیان این‌که اگر قرار است تبادل انجام شود باید هرچه سریع‌تر ۳ چالش را رفع کنیم، تصریح‌کرد: اگر این چالش و موانع‌‌‌ها رفع نشوند مشکلات جدی به وجود‌ می‌آید و بحث تبادل اصلاً انجام نمی‌شود. در ابتدا منطق مالکیت‌ معنوی شرکت‌های دانش‌بنیان باید تغییر کند زیرا بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان برای استفاده از تسهیلات پا به این عرصه می‌گذارند و پس از آن هیچ حرکت مثبت و رو به جلویی انجام نمی‌دهند که نباید اینگونه باشد، دوم نظام اعتباری است که در کشور ما به شدت مشکل دارد زیرا کشور ما دارایی مشروط را اصل و مبنا قرارداده است و به دارایی‌های نامشرو‌ط هیچ توجهی ندارد از نظر من نباید اعتبار به ملک و وثیقه‌ باشد در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان ما باید به دارایی‌های نامشروط‌ توجه داشته باشیم.

معاون سیاست‌گذاری و ارزیابی‌ راهبردی‌ معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور ادامه‌داد: همان‌طور که گفتم چالش‌های پیش روی شرکت‌های دانش‌‌بنیان دو دسته است، دسته دوم این است که شرکت‌های بزرگ انگیزه دریافت جایزه دارند اما شرکت‌های کوچک فقط به دنبال دریافت جایزه نیستند بلکه مدیریت هم برای آنها مهم است.

 

الیا‌سی مطرح‌کرد: یک بحثی که در شرکت‌های نوپا وجود دارد تله‌ بنیانگذار‌ است که باعث می‌شود شرکت نه تنها پیشرفت نداشته باشد بلکه هر روز پس‌رفت هم بکنند، زیرا برای این بنیانگذار مدل ذهنی و رفتار پرسنل اهمیتی ندارد و به تنها چیزی که فکر می‌کند این است که خود را در زمره شرکت‌های دانش‌بنیان نشان دهد و به زیرساخت‌ها توجه نکند.