وقت اضافه برای خداحافظی با پراید مهدی قره داغلی -پراید؛ خودرو کرهای پرطرفداری است که از اوایل دهه ۷۰ شمسی توسط شرکت سایپا وارد کشور شد؛ خط تولید آن در سال ۲۰۰۰میلادی در کشور کرهجنوبی متوقف و به ایران منتقل شد. چیزی از ورود پراید به بازار ایران نگذشته بود که به عنوان یک خودرو […]
وقت اضافه برای خداحافظی با پراید
مهدی قره داغلی -پراید؛ خودرو کرهای پرطرفداری است که از اوایل دهه ۷۰ شمسی توسط شرکت سایپا وارد کشور شد؛ خط تولید آن در سال ۲۰۰۰میلادی در کشور کرهجنوبی متوقف و به ایران منتقل شد. چیزی از ورود پراید به بازار ایران نگذشته بود که به عنوان یک خودرو کممصرف جای خود را در بین اقشار طبقه متوسط جامعه باز کرد و با اقبال خوبی روبهرو شد.
به گزارش مناقصهمزایده با گذشت چندین سال از تولید این محصول کرهای، در شرایطی که بسیاری از قطعات آن از چین وارد یا در داخل کشور تولید میشود، سازمان استاندارد با اعلام عدم همخوانی پراید با استانداردهای روز خواستار توقف تولیدش شده است.
استانداردهای جدید، پراید را از چرخه تولید خارج کرد
رییس سازمان ملی استاندارد ایران میگوید: گروه خودروسازی سایپا به این نتیجه رسیده که دیگر تولید خودروی پراید با استانداردهای ۲۵ سال پیش پاسخگوی نیاز امروز نیست و خروج آن را از چرخه تولید در دستور کار قرارداده است.
نیره پیروزبخت درباره «آخرین طرح پیشفروش مشتریان خاص پراید» که از روز هفتم شهریورماه آغاز شده، افزود: در سالهای گذشته سازمان ملی استاندارد مذاکرههای زیادی با خودروسازان کشور داشت، اما از آنجایی که مهیا شدن زیرساختهای لازم دارای اهمیت است، در دو سال گذشته این سازمان پیگیر جدی خروج برخی خودروهای کشور از چرخه تولید بود و با مقررات جدیدی که وضع شد، تعداد استانداردهای خودرویی زیاد و سختگیرانه شد.
معاون رییسجمهوری افزود: گروه خودروسازی سایپا به این نتیجه رسیده است که دیگر تولید خودروی پراید با استانداردهای ۲۵ سال پیش پاسخگوی نیاز امروز نیست و بر این اساس با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد، خروج آن از خط تولید در دستور کار قرار گرفت و آخرین محموله تولیدی این محصول از روز سهشنبه در معرض فروش قرارداده شده است.
پیروزبخت با اشاره به سخنان معاوناول رییسجمهوری مبنی بر اینکه سازمان ملی استاندارد باید بر واردات خودروها سختگیری داشته و حامی خودروهای داخلی برای ارتقای کیفیتشان باشد، تصریح کرد: این موضوع با جدیت در سازمان استاندارد در حال پیگیری است و به همین منظور با خودروسازان داخلی هماهنگ شدهایم تا خودروهای تولیدیشان پیش از اینکه به دست مردم برسد با استانداردهای روز اروپا مطابق داشته باشد.
اعلام آمادگی سایپا برای توقف تولید پراید
این در حالی است که پیشتر، مهدیجمالی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد: دو سال پیش بیش از ۶۸ درصد محصول عرضه شده، پراید بود اما امروز در شرایطی هستیم که آمادگی استقبال از خروج پراید را داریم.
جمالی گفت: اکنون دستکم سالیانه یک محصول جدید به بازار عرضه میکنیم و امیدوارم این راهبرد تغییر کند و سایپا قابلیت عرضه دو محصول تولید داخلی را در سال داشته باشد.
این مسؤول افزود: در سالهای گذشته ۸۰ تا ۹۰ درصد محصولات سایپا فقط یک نوع خودرو بود که به بازار عرضه میشد اما امروز تنوع محصول داریم.
جمالی ادامه داد: ساینا اتومات در کمتر از یک سال آماده عرضه به بازار شد و حدود یک ماه دیگر نیز محصول جدید کوییک را عرضه میکنیم.
گفتنی است که براساس برنامهای که از سوی سازمان ملی استاندارد برای تولید خودرو تدوین و به خودروسازان اعلام شده، استانداردهای خودرو در بخشهای قطعه، مجموعهها و الزامات از ۵۲ استاندارد به ۸۳ استاندارد افزایش پیدا کرده است که خودروسازان باید تولیدات خود را به الزامات جدید منطبق کنند و هر خودرویی با این استانداردها منطبق نباشند، باید از چرخه خارج شود.
در این زمینه رضا تقیزاده، معاون بازاریابی و فروش شرکت خودروسازی سایپا از آغاز آخرین طرح پیشفروش مشتریان خاص پراید با شناسایی مشتریان واقعی و مصرفکننده از هفتم شهریورماه خبر داد و گفت: در این طرح خودروی پراید با ارایه کد ملی از سوی افراد فقط به مشتریان واقعی و مصرفکننده ارایه میشود.
تقیزاده خاطرنشان کرد: دانشجویان، طلاب، زوجهای جوان که در سال جاری ازدواج کرده باشند، افراد جویای کار و بازنشستگان در این طرح در اولویت قرار خواهند داشت.
وی گفت: در این طرح برای نمایندگیهای فروش سایپا هیچ سهمی در نظر گرفته نشده است و فرزندان بالای ۱۸ سال خانوادهها در صورتی که جویای کار باشند، با استعلام از طریق وزارت کار، رفاه و تأمین اجتماعی میتوانند به ثبتنام بپردازند؛ در این زمینه در چند مرحله از جمله ثبت نام و صدور دعوتنامه از مشتریان تقاضای ارایه مدارک خواهد شد.
معاون بازاریابی و فروش سایپا ادامه داد: افرادی که اکنون از خودروی پراید استفاده میکنند نیز میتوانند در این طرح مشارکت کنند.
تقیزاده تصریح کرد: سقف فروش پراید در این طرح بسته به نیاز مشتریان است، فروش به شیوه اینترنتی انجام خواهد شد و پس از اجرای این طرح همه خودروهای خانواده پراید از جمله وانت پراید از خط تولید خارج خواهند شد؛ در این طرح در تلاشیم نسبت به تأمین خودروی همه ثبتنامکنندگان تا پایان سال اقدام کنیم.
مخالف خروج پراید از خط تولید هستم
ولی نادرقاضیپور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، بر خلاف دیگران معتقد است که: نباید پراید را از خط تولید خارج کرد من مخالف صددرصد خروج پراید از خط تولید هستیم، اگر قرار است پراید از رده خارج شود باید یک جایگزین با قیمت پایین برای آن انتخاب شود.
قاضیپور، در خصوص بالا بودن قیمت تمام شده خودرو و راهکارهای تولید خودرو ارزان قیمت، اظهار داشت: قشر عظیمی از جامعه از کارمندان با حقوق پایین، کشاورزان و کارگران تشکیل میدهند که باید این دسته از جامعه نیز توان خرید خودرو را داشته باشند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت به همه چیز یارانه میدهد اما در عرصه تولید خودرو نیازی به پرداخت یارانه دولت نیست و فقط باید خودروسازان طمع خود را کم کنند، گفت: خودرو ارزان قیمت نیازی به شیشه بالابر برقی و چراغهای پرقدرت ندارد، نیازی وجود ندارد که خودروهای ارزانقیمت با سرعت ۲۰۰کیلومتر در ساعت حرکت کنند.
وی ادامه داد: باید خودروهای با امنیت بسیار بالا اما امکانات محدودتر نیز تولید کنیم تا اقشار کمدرآمد جامعه نیز بتوانند صاحب خودرو شوند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه گفته میشود رعایت استانداردها باعث افزایش قیمت خودرو میشود، اظهار داشت: آیا استاندارد میگوید که شیشههای خودرو برقی باشد، استاندارد این موارد را نمیگوید، استاندارد و محیطزیست میگویند خودرو بنزین کمتر مصرف کند و لاستیک با کیفیت و ساییدگی کم در خودروها استفاده شود، خواستههای سازمان استاندارد برای حفظ جان انسانها و خواستههای محیطزیست حفظ طبیعت است.
قاضیپور با اشاره به اینکه با حفظ استاندارهای کیفی و محدود کردن امکانات رفاهی میتواند قیمت خودرو را کاهش داد، اضافه کرد: نباید پراید را از خط تولید خارج کرد من مخالف صددرصد خروج پراید از خط تولید هستیم، اگر قرار است پراید از رده خارج شود، باید یک جایگزین با قیمت پایین برای آن انتخاب شود، اینها بهانهای برای افزایش قیمت پراید است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه پراید جایگزین پیکان شده و میتواند قطعات آن را در هر جایی بهدست آورد، خاطرنشان کرد: من به عنوان عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با هرگونه افزایش قیمت خودروهای ارزان قیمت مخالف هستم و همه ایرانیان باید صاحب خودرو شوند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.