تنها الزامات قانونی کیفی‌سازی را محقق نمی‌سازد

  معاون مسکن‌و ساختمان وزیرراه‌و شهرسازی اخیراً اعلام کرده است که برای پایان دادن به ساخت ‌و سازهای بی‌ضابطه وزارت راه ‌و شهرسازی دستورالعمل «تضمین بهره‌برداری ۱۰ ساله ساختمان‌های نوساز» را برای تصویب و اجرا به هیأت دولت ارایه کرد. به گزارش صما این اظهار نظر حامد مظاهریان در واقع بیانگر بخشی از بازنگری مبحث […]

 

معاون مسکن‌و ساختمان وزیرراه‌و شهرسازی اخیراً اعلام کرده است که برای پایان دادن به ساخت ‌و سازهای بی‌ضابطه وزارت راه ‌و شهرسازی دستورالعمل «تضمین بهره‌برداری ۱۰ ساله ساختمان‌های نوساز» را برای تصویب و اجرا به هیأت دولت ارایه کرد.

به گزارش صما این اظهار نظر حامد مظاهریان در واقع بیانگر بخشی از بازنگری مبحث دوم مقررات ملی ساختمان است که در حال حاضر در هیأت دولت در نوبت تصویب قرار گرفته است.

در این بین هرچند که وزارتخانه راه‌ و شهرسازی سال گذشته با برگزاری جلسات مختلف نظرات کارشناسان مختلف درباره روند جزییات تغییرات این مبحث را جویا شد اما تأکید مسؤولان وزارتخانه‌های راه‌ و شهرسازی بر شاخص‌‌ترین تغییرات این امر، باعث می‌شود که بررسی برخی از محورهای آن مجدداً ضرورت پیدا کند که ازجمله آن تضمین بهره‌برداری ۱۰ ساله ساختمان‌های نوساز است.

به باور برخی از صاحب‌نظران حوزه نظام مهندسی اگر چه ضوابط قانونی دقیقی در بازنگری مبحث دوم مقررات ملی ساختمان برای ضمانت ساختمان‌های نوساز وجود دارد اما درعین حال راهکار تحقق این امر مشروط به انجام فرهنگ‌سازی لازم است تا شهروندان با آگاهی نسبت به حقوق خود در زمان بهره‌برداری ساختمان، باعث شوند که سازندگان نیز به سمت کیفی‌سازی و نیز تعهد به تضمین‌های حقوقی خود ملزم شوند.

در این زمینه کامران بیات ماکو،‌ رییس پیشین سازمان نظام مهندسی استان تهران در گفت‌وگو با صما با بیان این‌که اساساً در همه جای دنیا و حتی در ممالک توسعه یافته سازندگان از تعهدات حقوقی متواری هستند و فقط قوانین بالادستی آن‌‌ها را مجبور به پذیرش مسؤولیت و تعهدات کاری می‌کند، تأکید ‌کرد: بدون شک نمی‌توان انتظار داشت که سازندگان در کشور ما نیز مشتاق افزایش مسؤولیت‌ها و تعهدات کاری خود باشند، اما به هرحال الزامات قانونی باعث می‌شود که آن‌‌ها ملزم به رعایت مقررات ساختمانی شوند.

وی تأکید‌ کرد: اما تجربه ثابت کرده است در کنار عوامل و تدابیر قانونی درعین حال فرهنگ‌سازی لازم نیز باعث می‌شود که سازندگان در رعایت مقررات ملی ساختمان بیش از پیش ‌ترغیب شوند.

این عضو پیشین هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از جمله ضرورت‌های فرهنگ‌سازی دراین زمینه را افزایش میزان مطالبه‌گری مردم در زمان بهره‌برداری ساختمان ارزیابی کرد و افزود: بسیاری از بهره‌برداران از حقوق مسلم قانونی خود در زمان بهره‌برداری ساختمان آگاهی ندارند و این بی‌اطلاعی باعث می‌شود که سازندگان نیز تمایل و رغبتی برای رعایت مقررات و نیز تضمین‌های کیفیت در طول بهره‌برداری ساختمان را نداشته باشند.

وی تأکید ‌کرد: این امر درحالی است که اگر فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد مردم حقوق مسلم خود را مطالبه می‌کنند و سازندگان نیز ناگزیر به رعایت قوانین می‌شوند.

بیات‌ماکو خاطرنشان ‌ساخت: قطعاً راهکار تضمین کیفیت ساختمان در طول دوران بهره‌برداری فقط با اجرای قوانین بازدارنده میسر نیست و در این مسیر لازم است که مردم نیز همراهی کنند و با مطالبه‌گری و نیز ایجاد فشار اجتماعی مثبت، سازندگان را به سمت ساخت واحدهای مسکونی با کیفیت و ارایه تضامین لازم در دوران بهره‌برداری ساختمان سوق دهند.