تغییر رویکرد سازمان راهداری جاده‌ای برای نگهداری راه‌ها

معاون وزیرراه ‌و شهرسازی مطرح کرد تغییر رویکرد سازمان راهداری جاده‌ای برای نگهداری راه‌ها رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: تنها شرط استفاده از ژئو کامپوزیت قیر اندود، اخذ گواهینامه فنی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است. لذا حتی در صورت استفاده از این اقلام تاکنون، باید برای اخذ گواهینامه […]

معاون وزیرراه ‌و شهرسازی مطرح کرد

تغییر رویکرد سازمان راهداری جاده‌ای برای نگهداری راه‌ها

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: تنها شرط استفاده از ژئو کامپوزیت قیر اندود، اخذ گواهینامه فنی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است. لذا حتی در صورت استفاده از این اقلام تاکنون، باید برای اخذ گواهینامه فنی به مرکز مراجعه کنند.

به گزارش صما، محمدشکرچی‌زاده با بیان این‌که استفاده و گسترش فناوری‌های نو در حوزه حمل‌و‌نقل و ساختمان در دستور کار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است، گفت: بنابراین مصالح و محصولاتی مانند ژئوکامپوزیت قیراندود شده و ژئو گرید در برنامه کاری این مرکز قرار دارد و هم‌اکنون در حال تهیه مقدمات لازم برای صدور گواهینامه فنی استفاده از این محصولات هستیم.

وی افزود: تنها شرط استفاده از مصالح و محصولات همچون ژئو کامپوزیت قیر اندود، اخذ گواهینامه فنی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است. لذا در صورت استفاده از این مصالح و محصولات در پروژه‌ها باید برای اخذ گواهینامه به مرکز مراجعه کنند.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح‌کرد: در هر صورت تجربه خوبی از استفاده از این اغلام در حوزه راهسازی و راهداری در جهان وجود دارد و در نظر داریم با تهیه دستورالعمل، استفاده از این مصالح و محصولات را برای آینده حمل‌ونقل جاده‌ای سامان‌دهی کنیم.

شکرچی‌زاده در ادامه با اشاره به سامانه PMS اظهارداشت: این سامانه سال گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی برای رسد و پایش وضعیت ۵۵ هزار کیلومتر از راه‌های کشور رونمایی شد که گزارش و اطلاعات به دست آمده در اختیار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قرار گرفت.

به گفته وی؛ طبق اطلاعات به دست آمده نتایج این گزارش‌ها مبنای برنامه‌ریزی برای تخصیص بودجه به استان‌ها به منظور بهسازی وضعیت جاده‌ها قرار گرفته است. اما با توجه به این‌که باید اطلاعات جاده‌ها هر دو سال یک بار انجام و وضعیت اطلاعات و بانک اطلاعات داده‌ها به‌روزرسانی شود، قرار است فاز دوم پایش جاده‌ها توسط سامانه PMS اجرا شود.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان این‌که « استفاده از سامانه PMS یک تغییر رویکرد در استراتژی نگهداری راه‌ها در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایجاد کرده است» گفت: این اقدام قرار نیست فقط برای یک بار باشد از این رو را برای سازمان راهداری و استراتژی نگهداری جاده ایجاد کرده است اما این اقدام طوری نیست که یک بار اتفاق افتد و در گام اول همه چیز متحول شود. بلکه اعتقاد داریم این پروژه می‌تواند یک تغییر رویکرد ایجاد کند که این تغییر در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مشهود است.

 

شکرچی‌زاده خاطرنشان‌کرد: در سفر به کشور کره‌جنوبی متوجه شدم که آنها نیز پروژه مشابه‌ای با بهره‌گیری از سامانه PMS توسط مرکز KICT در دست اقدام دارند و در کنار پایش جاده‌ها کارهای پژوهشی نیز انجام می‌شود.