بعد از سالهای فراز و نشیب با تکمیل تونل استقلال تاجیکستان صورت گرفت پیمانکار توانمند ایرانی شمال تاجیکستان را به جنوبش دوخت مراسم تحویل نهایی عملیات ساختمانی تونل استقلال در تاجیکستان با حضور هیأت ایرانی و مسؤولین کمیسیون دولتی تاجیکستان برگزار شد. به گزارش فارس در دوشنبه، تکمیل نهایی عملیات ساختمانی (مرحلهاول) تونل «استقلال» که […]
بعد از سالهای فراز و نشیب با تکمیل تونل استقلال تاجیکستان صورت گرفت
پیمانکار توانمند ایرانی شمال تاجیکستان را به جنوبش دوخت
مراسم تحویل نهایی عملیات ساختمانی تونل استقلال در تاجیکستان با حضور هیأت ایرانی و مسؤولین کمیسیون دولتی تاجیکستان برگزار شد.
به گزارش فارس در دوشنبه، تکمیل نهایی عملیات ساختمانی (مرحلهاول) تونل «استقلال» که شمال تاجیکستان با جنوب این کشور را به هم پیوند میدهد، با حضور مقامات رسمی تاجیک انجام شد.
در این مراسم «آهوان اصل» مجری این طرح و نماینده وزارت نیروی ایران، رایزن اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی در دوشنبه، نمایندگان شرکت «سابیر» و همچنین «عظیم ابراهیم» معاون نخستوزیر، «خدایارخدایارزاده» وزیر حمل و نقل و رؤسا، معاونان و نمایندگان تمام نهادهای ذیربط تاجیکستان شرکت کردند.
پس از تکمیل عملیات ساختمانی این پروژه، «آهوان اصل» مجری تونل استقلال و نماینده وزارت نیرو که ریاست هیأت ایرانی را برعهده داشت، در دوشنبه نقش تونل استقلال برای مردم تاجیک را حیاتی عنوان کرده و گفت: بعد از سالهای فراز و نشیب ساختمان این تونل توسط پیمانکار ایرانی طرح، تکمیل شد و امیدواریم که مرحله بعدی این پروژه که مربوط به عملیات روشنایی و تهویه میباشد با انجام شرایط تحقق پیدا کند.
وی ادامهداد: این شرایط به این صورت است که تفاوت نرخ ارز به پیمانکار ایرانی سابیر بایستی پرداخت شود تا بتواند بدهی خود را به مردم و بازار تاجیکستان و بازار ایران پرداخت بکند. امید است تا اواخر سال جاری این مسأله حل خود را پیدا کند.
نماینده وزارت نیروی ایران اظهارداشت: در عملیات ساخت تونل شرکت سابیر و شرکت ستونل پارس بهطور کامل مشارکت داشتند و توانستند با هدایت کارفرمای ایرانی شرکت توسعه آب و نیروی ایران و شرکت وزارت حمل و نقل تاجیکستان این کار را به انجام رسانند.
عظیمابراهیم، معاون نخستوزیر تاجیکستان نیز در سخنانی ضمن بازدید از این تونل، کیفیت انجام کار در آن را در سطح بالا عنوان کرد.
عبدالمجید شریفاف، مدیر بخش ساخت و ساز وزارت حمل و نقل تاجیکستان در گفتوگو با فارس خاطرنشانکرد: عملیات ساخت و ساز در تونل استقلال از سال ۲۰۰۳ آغاز شده و تا به امروز جهت این پروژه ۶۱ میلیون دلار هزینه شده است.
وی افزود: بعد از این سالها خوشبختانه عملیات ساختمانی این تونل به پایان رسید و از سوی کمیسیون دولتی تاجیکستان به صورت رسمی تحویل گرفته شد.
شریفاف ادامهداد: کمیسیون دولتی تاجیکستان از این تونل دیدن کرده و انجام کارهای ساختمانی در آن را در سطح بسیار خوب ارزیابی کرد.
وی گفت: از این پس حمل و نقل از طریق این تونل بدون هیچ مشکلی صورت میگیرد.
طبق اظهارات این مقام تاجیک، در مرحله دوم این پروژه قرار است سیستم روشنایی، تهویه، آتشنشانی، نظارت ویدیویی نصب شود. گفتوگوهای دو طرف در خصوص انجام امور مربوط به آغاز مرحله دوم ادامه دارند.
شریفاف اظهارداشت: علاوه بر این، جهت تحقق این مرحله یادداشت تفاهمی میان طرف تاجیک و ایرانی به امضا رسیده که تخصیص تقریباً ۸٫۷ میلیون دلار را در نظر دارد. قرار است ۵۰ درصد این مبلغ توسط طرف تاجیک و بخش دیگر توسط طرف ایرانی پرداخت شود.
این مقام تاجیک ابراز امیدواری کرد که تا ۱٫۵ سال دیگر تونل استقلال با روشنایی دائمی، سیستم تهویه، آتشنشانی، نظارت ویدئویی تأمین و بهطور کامل مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت.
تونل استقلال که از طریق کوههای مرتفع «فان» شمال و جنوب تاجیکستان را به صورت چهارفصل به هم متصل کرد، در سال ۲۰۰۶ میلادی به بهرهبرداری رسید ولی همچنان نیاز به انجام بعضی عملیات تکمیلی داشت.
با ساخت این تونل به طول ۵ هزار و ۲۰۰ متر مسیر جاده «دوشنبهـ خجند» حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه و زمان سفر در این مسیر را به ۵ ساعت کاهش داد.
قرارداد حفاری تونل استقلال در سال ۲۰۰۳ بین وزارت حمل و نقل تاجیکستان و شرکت ایرانی سابیر به ارزش ۳۹ میلیون دلار به امضا رسید در جریان انجام پروژه نیاز به هزینههای تکمیلی پیش آمد که در قالب توافقات دوجانبه پیگیری شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.