راههای شوسه ایران در مسیر توسعه آغاز عملیات اجرایی آزادراه آبیک – چرمشهر با پایان یافتن دولت یازدهم و آغاز بهکار دولت دوم روحانی، نگاهی به عملکرد این دولت در عرصه حمل و نقل نشان از رشد و پیشرفت قابل توجه شاخصهای حمل و نقل در بسیاری از حوزههای این بخش دارد. به گزارش ایسنا، […]
راههای شوسه ایران در مسیر توسعه
آغاز عملیات اجرایی آزادراه آبیک – چرمشهر
با پایان یافتن دولت یازدهم و آغاز بهکار دولت دوم روحانی، نگاهی به عملکرد این دولت در عرصه حمل و نقل نشان از رشد و پیشرفت قابل توجه شاخصهای حمل و نقل در بسیاری از حوزههای این بخش دارد.
به گزارش ایسنا، هر چند با توجه به برخی محدودیتها عملاً امکاناتی وجود نداشته که در حوزههای زیرساختی اتفاقات قابل توجهی شکل بگیرد، اما نگاهی به وضعیت ثبت شده در حوزههای حمل و نقل نشاندهنده آن است که این بخش در بسیاری از حوزهها توانسته عملکردی مثبت از خود برجای بگذارد.
طبق برآوردهای صورت گرفته آمار جابهجایی بار جادهای از ۳۷۵ میلیون تن سال ۱۳۹۱ به ۳۸۶ میلیون در سال ۱۳۹۵ رسیده و در حوزه بار ریلی نیز این عدد نیز از ۱٫۱ میلیون تن عبور کرده است. دولت توانسته در حوزه گسترش آزادراهها، بزرگراهها و راههای اصلی نیز آماری قابل توجه به ثبت برساند بهطوری که به ترتیب در این شاخصها زیرساختها به عدد ۲۴۴۰، ۱۶ هزار و ۴۶۰ و ۲۴ هزار و ۳۷۹ کیلومتر رسیده است.
در طول این ۴ سال آمار تلفات جادهای نیز از ۱۱ هزار و ۸۱۱ نفر سال ۱۳۹۱ به ۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر سال ۱۳۹۵ رسیده است. البته برآوردها نشان میدهد تعداد جابهجایی مسافران جادهای از ۲۲۶ میلیون نفر در سال ۱۳۹۱ به ۱۶۷ میلیون سال ۱۳۹۵ و جابهجایی بار جادهای نیز در حوزه ترانزیت از ۱۰٫۷ میلیون تن به ۷٫۵ میلیون تن کاهش پیدا کرده که هر چند نشاندهنده پایین آمدن عملکرد این حوزه است، اما به معنی افزایش توانایی صنعت ریلی در رقابت با جادهها نیز به حساب میآید.
دولت همچنین در طول این سالها در حوزه تأمین منابع مالی اقدامات قابل توجهی انجام داده که از توافق با سرمایهگذاران خارجی برای سرمایهگذاری مستقیم یا فاینانس گرفته تا استفاده از ابزارهای نوین مالی مانند اسناد خزانه اسلامی را شامل میشود.
در حوزه ریلی نیز عملکرد دولت در جابهجایی بار در داخل و ترانزیت و همچنین طول خطوط ریلی و تعداد لوکوموتیوهای موجود مثبت بوده است، هرچند جابهجایی مسافران در عرصه ریلی از ۲۷ میلیون نفر سال ۱۳۹۱ به ۲۲ میلیون نفر در سال ۱۳۹۵ کاهش پیدا کرده است.
بهسازی و بازسازی خطوط ریلی، اخذ مجوزهای لازم برای آغاز بهکار بنادر خشک، اجرای عملیات تراکبندی و از همه مهمتر فراهم آوردن امکان اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ملی کشور اصلیترین اقدامات صورت گرفته دولت یازدهم در حوزه ریلی به حساب میآید.
در حوزه هوایی نیز دولت آمار قابل قبولی از خود بر جای گذاشته است. افزایش ۵ میلیون نفری تعداد مسافران در دوره چهار ساله و همچنین رشد ۱۸ میلیون نفری ظرفیت فرودگاهها برای جابهجایی مسافران اصلیترین اقدامات این حوزه به حساب میآید. در کنار آن پروازهای ترانزیتی از فراز ایران رشدی ۱۳۰ درصدی را به ثبت رسانده و همچنین در حوزه احداث و بهسازی پایانههای فرودگاهی نیز اقدامات قابل توجهی انجام شده است.
در حوزه دریایی تمام شاخصها مثبت بودند. جابهجایی مسافران دریایی ۸ میلیون نفر، تخلیه و بارگیری تجاری ۵ میلیون تن، ظرفیت مسافری بنادر ۶ میلیون نفر، ظرفیت تخلیه و بارگیری ۳۷ میلیون تن و ظرفیت کانتینری بنادر یکهزار teu افزایش پیدا کرده است.
دولت همچنین در کنار اقدامات صورت گرفته در مرحله اجرا برنامههای راهبردی قابل توجهی را نیز برای بخشهای مختلف حمل و نقل طراحی کرده که توسعه بخش مسافری ریلی، بازپسگیری سهم بازار از رقبای منطقهای هوایی، همکاری با شرکتهای معتبر دریایی و تلاش برای نوسازی ناوگان جادهای اصلیترین بخشهای این اقدامات بودهاند.
در جزییات آمارهای ثبت شده دولت یازدهم نیز رشد در بخشهای مختلف به خوبی دیده میشود. اتمام عملیات راهآهنهای مهم اقتصادی مانند گرگان – اینچهبرون، کاهش ۱۳ درصدی تلفات جادهای در مقایسه با آغاز کار دولت، گشایش اعتبارات اسنادی برای اجرای پروژههایی چون راهآهن سریعالسیر تهران – اصفهان، نهایی شدن قرارداد احداث آزادراه تبریز – بازرگان و همچنین توسعه امور راهبردی نظیر ترانزیت، بنادر خشک و مدیریت لجستیک اصلیترین اقداماتی بودند که در طول ۴ سال دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفتند و اوضاع این بخش را بهطور جدی متحول کردند.
البته همان طور که رییسجمهوری نیز در صحبتهای خود بیان کرده بسیاری از اقدامات صورت گرفته در ۴ ساله نخست تنها مقدمهچینیهایی بودند که باید نتیجه آنها در دولت دوازدهم مشخص شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.