بی‌اخلاقی برخی بانک‌ها برای تبدیل حساب روزشمار مشتریان به بلندمدت

بی‌اخلاقی برخی بانک‌ها برای تبدیل حساب روزشمار مشتریان به بلندمدت قبل از اجرایی شدن دستورالعمل بانک مرکزی در رابطه با الزام شبکه بانکی به رعایت سودهای مصوب شورای پول و اعتبار، برخی از بانک‌ها با ارسال پیامک‌هایی مشتریان خود را نگران کرده و برای تعیین تکلیف حساب‌های سپرده به بانک‌ها فرامی‌خواندند، رفتاری که از نگاه […]

بی‌اخلاقی برخی بانک‌ها برای تبدیل حساب روزشمار مشتریان به بلندمدت

قبل از اجرایی شدن دستورالعمل بانک مرکزی در رابطه با الزام شبکه بانکی به رعایت سودهای مصوب شورای پول و اعتبار، برخی از بانک‌ها با ارسال پیامک‌هایی مشتریان خود را نگران کرده و برای تعیین تکلیف حساب‌های سپرده به بانک‌ها فرامی‌خواندند، رفتاری که از نگاه مدیران ارشد بانکی غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی است.

به گزارش ایسنا، بعد از آن‌که در هفته گذشته بانک مرکزی اعلام کرد که از روز شنبه(امروز) بانک‌ها براساس دستورالعملی که به آنها ابلاغ شده مکلف هستند نرخ‌های سود متفاوتی که اکنون به حساب‌های سپرده پرداخت می‌کنند را براساس سود سپرده شورای پول و اعتبار کاهش دهند، برخی از بانک‌ها طی اقدامی پیامک‌هایی را برای مشتریان خود ارسال کرده و آنها را به شعب فراخوانده‌ بودند.

براساس دستورالعمل بانک مرکزی بانک‌ها مکلف هستند سودهای سالانه را حداکثر تا ۱۵ درصد علی‌الحساب و کوتاه‌مدت را تا حداکثر ۱۰ درصد کاهش دهند. این در شرایطی است که برخی از بانک‌ها به مشتریان خود پیام داده بودند که با این شرایط به شعب مراجعه کرده و حساب‌های روزشمار خود را به بلندمدت منتقل کنند.

این رفتار برخی از بانک‌های خصوصی با واکنش تند سایر مدیران بانکی مواجه شد به‌گونه‌ای که حسین‌زاده، رییس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی منتقدانه عنوان کرد که «برخی بانک‌ها در اقدامی غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی در فراخوان‌هایی از مردم خواسته‌ بودند تا قبل از ۱۱ شهریورماه نسبت به افتتاح حساب بلندمدت و دریافت سود بیش‌تر اقدام کنند. این رفتار به هیچ عنوان قابل تأیید نیست و بانک مرکزی نیز نسبت به این موضوع حساسیت خواهد داشت.»

با این حال گرچه انتظار می‌رفت بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر بر بازار پول واکنشی نسبت به رفتار چنین بانک‌هایی داشته باشد، اما مشاهده ‌شد حتی روز پنجشنبه گذشته که وقت اداری بانک‌ها معمولاً تا ساعت ۱۲ بود، برخی از آنها پیامک‌هایی پیاپی را برای مشتریان خود ارسال کرده و برای آنها ضرب‌الاجل تعیین کرده‌ و اعلام کرده بودند مشتری باید با ارسال پیامک موافقت یا عدم موافقت خود را با این موضوع اعلام کند.

همچنین ازدحام بسیاری در نتیجه فراخوان مشتریان در آنها ایجاد شده بود. این در حالی بوده که این بانک‌ها اغلب بانک‌هایی بودند که پیش از این نیز سودهایی بیش از ۲۰ درصد به سپرده‌گذاران خود پرداخت می‌کردند و خلاف جریان نظام بانکی در حال حرکت بودند.

جالب اینجاست که این چند مورد بانک متخلف به مشتریان اعلام کردند که گرچه از روز شنبه (امروز) همه بانک‌ها موظف به کاهش نرخ سود هستند، اما چندان هم بعید نیست که سودهای بالغ بر ۲۰ تا ۲۲ درصد در آنها همچنان جریان داشته باشد البته این موضوع خاص سپرده‌های کوتاه‌مدت آنها بوده و سپرده‌های بلندمدت همچنان نرخ‌های قابل توجهی دارند!