تأمین اعتبار مناقصات پروژه‌های عمرانی دانشگاه چمران

بالاخره پس از دو سال توقف به نتیجه رسید تأمین اعتبار مناقصات پروژه‌های عمرانی دانشگاه چمران معاون طرح و برنامه دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: شاید دیدگاه موجود در جامعه صحیح نباشد که وقتی صحبت از توسعه در دانشگاه می‌شود، عینی‌‌ترین مسأله‌ای که افراد می‌بینند بحث‌های عمرانی است چراکه با چشم دیده می‌شود و به […]

بالاخره پس از دو سال توقف به نتیجه رسید

تأمین اعتبار مناقصات پروژه‌های عمرانی دانشگاه چمران

معاون طرح و برنامه دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: شاید دیدگاه موجود در جامعه صحیح نباشد که وقتی صحبت از توسعه در دانشگاه می‌شود، عینی‌‌ترین مسأله‌ای که افراد می‌بینند بحث‌های عمرانی است چراکه با چشم دیده می‌شود و به راحتی قابل ارزیابی است.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا‌غفوری‌ اظهار کرد: اگرچه معتقدم توسعه دانشگاه به معنای توسعه فیزیکی نیست؛ بلکه توسعه انسان‌محور است که نقش اصلی را ایفا می‌کند که در بخش‌های آموزش و پژوهش تجلی می‌یابد؛ اما نمی‌توان از نقش توسعه فضای فیزیکی در حمایت از این فعالیت‌ها، غافل بود. به همین دلیل فکر می‌کنم ما در بخش توسعه عمرانی بیش‌تر از سایرین در معرض قضاوت قرار داریم.

معاون طرح و برنامه دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به شکل‌گیری این معاونت در دانشگاه در سال گذشته، ادامه‌داد: از سال گذشته که این مسؤولیت به من سپرده شد مروری بر فعالیت‌های در دست اقدام کردیم که متأسفانه دو -۳ سالی بود که به دلیل شرایط کلی کشور، فعالیت‌های عمرانی با رکود همراه بود و به‌طور طبیعی برخی پروژه‌ها متوقف شده که توقف آنها مشکلات دیگری را به دنبال آورده بود. بنابراین حوزه فعالیت من علاوه بر مسایل فنی درگیر مسایل حقوقی و … فراوانی بود که بار مضاعفی را به ما تحمیل می‌کرد.

غفوری با اشاره به پروژه‌های عمرانی شاخص دانشگاه، تصریح‌کرد: ما فعالیت‌ها را اولویت‌بندی کرده و آنهایی که نیاز به نیروی کم‌تری داشتند، در اولویت‌ قراردادیم. در همان ماه‌های اول، ساختمان بخش توسعه گروه شیمی به پایان رسید اما به دلیل مشکل در زمینه تجهیز آن افتتاح رسمی نشده است. همچنین مرکز آموزش زبان فارسی به مرحله بهره‌برداری رسیده و فعال است.

وی ادامه‌داد: از دیگر فعالیت‌هایی که مدت‌‌ها متوقف بود، دانشکده عمران و معماری است که با تمهیداتی که اندیشیده شد توانستیم چرخ آن را به حرکت درآوریم و اکنون تکمیل شده است. همچنین روند ساخت دانشکده هنر شوشتر به وسیله تزریق پول به پروژه از محل منابع داخلی خود دانشگاه، از سر گرفته شده و تاکنون پیشرفت ۸۵ تا ۹۰ درصدی داشته است.

معاون طرح و برنامه دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: سوله چند منظوره دانشگاه که ما آن را به نام سوله علوم آب می‌شناسیم از دیگر موارد در دستور کار بود که نقشه‌هایی برای کاربری جدید آن آماده شده و قراردادی نیز بسته شده است. اکنون بخشی که مربوط به قرارداد بود به اتمام رسیده اما خود ساختمان هنوز تکمیل نشده است که در صورت تأمین اعتبارات لازم، در اسرع وقت به مرحله بهره‌برداری می‌رسد. آزمایشگاه مرکزی کشاورزی نیز از دیگر پروژه‌هایی بود که پیشرفت خوبی داشت و توانستیم از منابع داخلی دانشگاه اعتباراتی را به آن اختصاص داده و چرخ آن را نیز به حرکت درآوریم.

غفوری گفت: ۴ پروژه نیز از سال قبل آغاز شده بودند که قرار بود تأمین مالی آن توسط وزارت نفت باشد و تفاهمنامه آن دو سال قبل بسته شده بود اما به مرحله اجرا در نیامده بودند که اکنون با مسؤولیت ریاست دانشگاه این مشکل رفع شد. این پروژه‌ها شامل فاز دوم دانشکده علوم زمین مرکز تحقیقات مهندسی شیمی و پتروشیمی مرکز تحقیقات حفاری و دانشکده مهندسی نفت گاز و پتروشیمی هستند که در فاصله ۳ماه مناقصات همه آنها برگزار شد و از آن زمان با سرعت خوبی در حال پیشروی هستند و امیدواریم در بازه زمانی یک‌ساله به بهره‌برداری برسند.

انجام تعمیرات ۱۳ دانشکده به‌طور همزمان

وی با بیان این‌که بخش بعدی فعالیت‌های این معاونت شامل فعالیت‌های تعمیراتی می‌شود‌ با اشاره به قدمت ۶۰ ساله دانشگاه شهید چمران اهواز، عنوان کرد: ساختمان‌ها و تجهیزات موجود در آنها به ‌شدت فرسوده هستند و با توجه به سیاست ‌آموزش عالی که در برنامه ۵‌ساله ششم انقباضی خواهد بود توجیه احداث دانشکده‌ها و ساختمان‌های جدید به شدت دشوار است؛ این امر به این معنا خواهد بود که مجبوریم از ساختمان‌های فعلی استفاده کنیم که به مرمت‌های اساسی نیاز دارند.

معاون طرح و برنامه دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه‌داد: از سوی دیگر بودجه تعمیرات و تجهیزات دانشگاه اگرچه نسبت به سال‌های گذشته و در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها قابل ملاحظه بوده است‌ جوابگوی نیاز نیست؛ بنابراین باید نقاط بحرانی شناسایی شده و با برنامه‌ریزی معینی حداقل‌های لازم را فراهم کنیم.

غفوری با اشاره به وقایع اخیر در مجتمع خوابگاهی دخترانه دانشگاه، تصریح‌کرد: این اتفاقات مسایل موجود در همین زمینه را نشان داد. اگرچه این اتفاقات خوشایند نبود اما سبب شد به این مشکل توجه شود. در ابتدا بنا این بود که به محض تعطیلی دانشگاه تعمیرات معمول را مطابق روال هر ساله انجام دهیم اما این اتفاق موجب شد برنامه ما به‌گونه‌ای تغییر یابد که این تعمیرات با مقیاس بسیار وسیع‌تر و با سرعت بیش‌تری در خوابگاه انجام شود.

 

وی گفت: ما به‌طور همزمان در تابستان در حال انجام تعمیرات ۱۳ دانشکده نیز هستیم همچنین آشپزخانه مرکزی دانشگاه تحت تعمیرات اساسی است و دو خوابگاه تحت عنوان خوابگاه‌های مجدزاده و مرعشی در دست تعمیر هستند. امیدواریم ماحصل این فعالیت‌ها این باشد که فضای مناسب‌تری را در اختیار دانشگاهیان قرار دهیم.