باز هم اردو، باز هم مرگ!

۴۸ ساعت از فاجعه دانش‌آموزان هرمزگانی گذشت باز هم اردو، باز هم مرگ! گروه اجتماعی- باز هم اردوی دانش‌آموزی و باز هم فاجعه! علل فاجعه نیز همه تقریباً شبیه هم هستند. خواب آلودگی راننده، راه ناایمن و نقص فنی! با این‌که ۴۸ ساعت از فاجعه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی گذشته ولی داغ این فاجعه همچنان […]

۴۸ ساعت از فاجعه دانش‌آموزان هرمزگانی گذشت

باز هم اردو، باز هم مرگ!

گروه اجتماعی- باز هم اردوی دانش‌آموزی و باز هم فاجعه! علل فاجعه نیز همه تقریباً شبیه هم هستند. خواب آلودگی راننده، راه ناایمن و نقص فنی! با این‌که ۴۸ ساعت از فاجعه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی گذشته ولی داغ این فاجعه همچنان داغ داغ است.

دانش‌آموزانی که رفته بودند تا چند روزی را در اردو باشند و از اردویشان خاطره بسازند، حالا خود خاطره شدند.

داستان واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی موارد قابل پیگیری بسیاری دارد. این‌که چرا اتوبوس باید در نیمه‌های شب حرکت خود را آغاز کند؟

این‌که چرا با وجود همراه بودن راننده کمکی، این حادثه رخ داده؟

این‌که چرا آیین‌نامه اردوهای دانش‌آموزی به رغم اتفاقات این چنینی همچنان اصلاح نشده است؟

در همین ارتباط، وزیر آموزش و پرورش از اعلام گزارش کتبی علت واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان در شهرستان داراب که منجر به فوت ۹ نفر شد تا ۳ روز آینده خبر داد.

سیدمحمدبطحایی که برای پیگیری حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان به شهرستان داراب سفر کرده بود به ارایه آخرین وضعیت رسیدگی به مصدومان این حادثه پرداخت.

وی ضمن ابراز همدردی با خانواده داغدیدگان، اظهارکرد: با تک‌تک دانش‌آموزان و همراهان آنها صحبت کردیم و دعا می‌کنیم مصدومان این حادثه هر چه سریعتر بهبود یابند. ما امروز جلساتی با تیم پزشکی این دانش‌آموزان داشتیم و جلسه‌ای دیگر درباره علل و عوامل وقوع حادثه نیز برگزار شد که امیدوارم ظرف ۳ روز آینده این عوامل دقیقاً شناسایی شوند و جایی که لازم است رویه‌های ما اصلاح شود، این اصلاح صورت گیرد تا در آینده شاهد وقوع چنین اتفاقات ناگواری نباشیم.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره علل بروز این حادثه، گفت: مواردی نیاز به بررسی بیش‌تر داشت که از عوامل مربوط خواستیم ظرف ۳ روز آینده گزارش کارشناسی دقیقی را در این خصوص ارایه دهند که چرا در این وقت شب اتوبوس را حرکت دادند در حالی که شاید این اتفاق می‌توانست در روز بیفتد و دیگر نیازی به حرکت در نیمه شب نبود. دوم آن‌که باید بررسی شود که آیا اتوبوس حامل دانش‌آموزان از ایمنی لازم و کافی برخوردار بوده است یا خیر که قرار شد همه این موارد تا ۳ روز آینده به صورت مکتوب به بنده ارایه شود.

بطحایی درباره این‌که آیا خواب‌آلودگی راننده علت وقوع حادثه بوده است، گفت: گزارش‌های پلیس راه حاکی از آن است که راننده علی‌رغم آن‌که مدت زیادی پشت فرمان نبوده و ۲٫۵ ساعت هم از رانندگی‌اش نگذشته بوده دچار خواب‌آلودگی می‌شود و این موضوع باعث خارج شدن اتوبوس از مسیر و واژگونی‌اش شده است.

وی درباره وضعیت جسمی دانش‌آموزان مصدوم این حادثه نیز اظهارکرد: ۵ نفر از این دانش‌آموزان با بالگرد به بیمارستان شیراز منتقل شدند که ۳ نفر از آنها به لحاظ جسمی وضعیت خوبی نداشتند اما دو نفر دیگر در وضعیت مناسب‌تری قرار دارند. امیدواریم دانش‌آموزانی که از نظر جسمی وضعیت نامناسبی دارند هر چه سریعتر بهبود پیدا کنند. متأسفانه ۷ نفر از دانش‌آموزان، یک نفر از همکاران ما و کمک راننده جان باخته‌اند و ۳۴ نفر هم زخمی هستند.

تدوین شیوه‌نامه برای اردوهای دانش‌آموزی

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به فوت دانش‌آموزان هرمزگانی از ارایه پیشنهاد برای تدوین شیوه‌نامه جدید برای اردوهای دانش‌آموزی خبر داد.

تقی‌مهری در نشست خبری که در شهرک آزمایش تهران برگزار شد با اشاره به حادثه رخ داده برای اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی اظهارکرد: ابتدا این حادثه را به خانواده دانش‌آموزان تسلیت عرض می‌کنم. در این حادثه ۷ دانش آموز، یک مربی و یک کمک راننده جان خود را از دست دادند.

وی با بیان این‌که آموزش و پرورش باید شیوه‌های جدیدی را برای اعزام دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کند، گفت: ما برای راهیان نور نیز چنین اقداماتی را انجام دادیم و پیشنهاد می‌دهیم که آموزش و پرورش با هماهنگی پلیس و دیگر دستگاه‌های مرتبط شیوه‌نامه اردوهای دانش آموزی را تدوین کند تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.

رییس پلیس راهور ناجا در پاسخ به سؤالی درباره این‌که آیا می‌توان برای اردوهای دانش‌آموزی ممنوعیت تردد شبانه را اعمال کرد یا خیر؟ گفت: این موضوع نیازمند شیوه‌نامه‌ای است که آموزش و پرورش باید تدوین کند و البته چنین موضوعی را می‌توان مد نظر قرارداد.