۲۸۰ هزار معلم بدون ضابطه جذب شدند

معاون شورای عالی وزارت آموزش و پرورش ۲۸۰ هزار معلم بدون ضابطه جذب شدند معاون شورای عالی وزارت آموزش و پرورش با بیان این‌که برخی نمایندگان مجلس به وزارتخانه برای استخدام، نیرو تحمیل می‌کنند، گفت: ۲۸۰ هزار نفر بدون آموزش جذب وزارتخانه شدند. احمدعابدینی در گفت‌و‌گو با مهر گفت: طی ۱۰ سالِ گذشته ۳۳۰ هزار […]

معاون شورای عالی وزارت آموزش و پرورش

۲۸۰ هزار معلم بدون ضابطه جذب شدند

معاون شورای عالی وزارت آموزش و پرورش با بیان این‌که برخی نمایندگان مجلس به وزارتخانه برای استخدام، نیرو تحمیل می‌کنند، گفت: ۲۸۰ هزار نفر بدون آموزش جذب وزارتخانه شدند.

احمدعابدینی در گفت‌و‌گو با مهر گفت: طی ۱۰ سالِ گذشته ۳۳۰ هزار نیرو از طریق برخی نمایندگان مجلس جذب وزارت آموزش و پرورش شده‌اند که حدود ۲۸۰ هزار نفر از این نیرو‌ها حتی یک روز هم دوره‌های آموزشی را نگذرانده بودند.

معاون شورای عالی وزارت آموزش و پرورش گفت: این نیرو‌ها ۳۰ سال به سرنوشت آینده فرزندان کشور حاکم هستند. یعنی آموزشی که خود ندارد را می‌خواهد به دیگران انتقال دهد.

وی تصریح‌کرد: از سوی دیگر پرسش نمایندگان مجلس‌شورای‌اسلامی از وزیر آموزش و پرورش کیفیت پایین آموزش است. یک سوم نیروهای ما بدون شرایط وارد آموزش و پرورش شده‌اند چگونه می‌توانند کیفیت را افزایش دهند.

عابدینی گفت: درخواست‌های اجتماعی که وارد می‌شود، برخی نمایندگان مجلس‌شورای‌اسلامی، وزارت آموزش و پرورش را ملزم می‌کنند تا این نیرو‌ها را استخدام کند. در حالی که هیچ وزارتخانه‌ای را پیدا نخواهیم کرد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای جذب نیروی آن ورود کند. این موضوع با مسؤولیت‌های وزیر، تعارض دارد.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: مجلس‌شورای‌اسلامی و تمام ارکان نظام باید به وزارت آموزش و پرورش کمک کنند و اداره این وزارتخانه تنها از عهده یک وزیر بر نمی‌یاید. باید وزارت آموزش و پرورش تبدیل به یک دغدغه ملی شود.

وی ادامه داد: نهادهای فرهنگی یکی از رقیب‌های پنهان وزارت آموزش و پرورش هستند. ممکن است یک سریال، تمام آموزش‌های یک معلم را بر باد بدهد.

عابدینی گفت: متأسفانه نهادی همانند شواری عالی انقلاب فرهنگی، نقش خود را در این زمینه خوب ایفا نمی‌کند در حالی که باید سازمان‌ها و ارگان‌ها را موظف به همراهی با وزارت آموزش و پرورش کند. در سند تحول بنیادین یکی از نهاد‌ها صدا و سیما است که باید نقش تحولی داشته باشد که اینگونه نیست.

وی تأکیدکرد: در بودجه آموزش و پرورش، اعتباری برای تحول در وزارت آموزش و پرورش صدر نظر گرفته نشده است. اعتباری که در نظر گرفته شده است ۹۸ درصد برای حقوق هزینه می‌شود. چگونه می‌توان با دو درصد تحول ایجاد کرد.

معاون شورای عالی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان‌کرد: مسیر ورود به وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان است. همچنین طبق ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان می‌توان در صورتی نیرو از دانشگاه‌های دیگر جذب کرد که یک دوره مهارتی یکساله بگذرانند. لذا باید ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را افزایش دهند.

وی ادامه داد: مجلس‌شورای‌اسلامی باید به وزارت آموزش و پرورش اجازه دهد تا از مسیر علمی نیرو جذب کنند.

وی افزود: هر کسی می‌خواهد وارد وزارت آموزش و پرورش شود باید دوره مهارتی و علمی را بگذراند. این فرد می‌تواند نیروی حق التدریس، نهضتی و نیروی آزاد باشد. فقط باید دوره‌های علمی و آموزشی وزارتخانه را بگذراند.

وی بیان‌کرد: مجلس از نظر بنده شأنیت ورود به مصداق‌های جذب نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش را ندارد. مجلس باید سیاست‌ها را تعیین کند در صورتی که اینگونه نیست و تعیین می‌کند اشخاص بدون توجه به صلاحیت آنان باید جذب شوند.

عابدینی یادآورشد: از یک طرف دست و پای وزارت آموزش و پرورش را بسته است. از سوی دیگر به وزارت آموزش و پرورش نیرو تحمیل می‌شود و از طرفی بودجه کافی هم در نظر گرفته نمی‌شود. این تضاد‌ها موجب ایجاد مشکل برای وزارتخانه می‌شود.

 

عابدینی گفت: پیش‌بینی کرده‌اند بیش از ۳۰۰ هزار نفر تا ۱۴۰۰ بازنشسته می‌شوند که این یک بحران است. اگر مجوز جذب از سوی سازمان استخدامی و مجلس داده شود روش‌های مختلف جذب به صورت علمی انجام می‌شود.