برگزاری مناقصه مترو پردیس تهران در صف اختصاص ردیف بودجه سال ۹۷

برگزاری مناقصه مترو پردیس تهران در صف اختصاص ردیف بودجه سال ۹۷   رامین شاهی – با همه پیشرفت‌های خوبی که در خصوص مترو شهر تهران صورت گرفته است، ولی راه زیادی تا تکمیل مترو تهران و حومه باقی است. برنامه‌ریزی انجام شده براساس مطالعات یک شرکت فرانسوی در قبل از انقلاب تهران نیازمند ۱۴ […]

برگزاری مناقصه مترو پردیس تهران در صف اختصاص ردیف بودجه سال ۹۷

 

رامین شاهی – با همه پیشرفت‌های خوبی که در خصوص مترو شهر تهران صورت گرفته است، ولی راه زیادی تا تکمیل مترو تهران و حومه باقی است. برنامه‌ریزی انجام شده براساس مطالعات یک شرکت فرانسوی در قبل از انقلاب تهران نیازمند ۱۴ خط مترو است که ۸ خط آن در درون‌شهر و ۶ خط آن برای اتصال شهرهای اقماری اطراف آن به پایتخت می‌باشد که تاکنون تونل دوخط از خطوط داخلی اصلاً ساخته نشده و ۴ خط از خطوط مترولینک حومه از جمله مترو ورامین تهران در حال تکمیل است.

در این میان شهر پردیس با انبوه مسکن مهر ساخته شده و تکمیل آن در شمال شرق تهران نیازمند ساخت و توسعه مترو خود برای اتصال به خط دو مترو تهران است. موضوعی که با اختصاص بودجه می‌تواند موجب کلید خوردن مناقصه مترو پردیس شود تا یک پروژه بزرگ در سطح استان تهران آغاز شود.

اجرای پروژه مترو تهران – پردیس، پردیس – دماوند با برگزاری مناقصه

مطالعات قطار حومه‌ای پردیس به سرعت پیش می‌رود، کریدور مشخص شده، محل اتصال به شهر تهران در نقاطی که اختلاف داشتیم حل شده و باید در بودجه سال ۱۳۹۷ پیش‌بینی کنیم تا مناقصه را برگزار کنیم

متروی تهران – دماوند که در ردیف یکی از مهم‌ترین مصوبات دور دوم سفرهای هیأت دولت به شهرستان دماوند محسوب می‌شود، در دو فاز تهران- پردیس و پردیس- دماوند طراحی و عملیاتی می‌شود.

نماینده مردم شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس‌شورای‌اسلامی از اجرای طرح قطار شهری تهران- دماوند توسط قرارگاه سازندگی خاتم‏الانبیا(ص) خبر داد.

شاهرخ‌رامین در همایش بزرگ شوراهای اسلامی شهرستان دماوند که با حضور معاون عمرانی استاندار تهران، امام جمعه شهرهای پردیس، بومهن، رودهن و آبعلی، فرماندار دماوند و جمع کثیری از اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستای این شهرستان برگزار شد، اظهارداشت: امور مقدماتی اجرای طرح قطار شهری تهران- دماوند خاتمه یافته است.

وی ادامه‌داد: این پروژه که در ردیف یکی از مهم‌ترین مصوبات دور دوم سفرهای هیأت دولت به شهرستان دماوند محسوب می‌شود، در دو فاز تهران- پردیس و پردیس- دماوند طراحی و عملیاتی می‌شود. رامین اضافه‌کرد: چندی پیش با کمک مسؤولان امر، پروژه متروی تهران- دماوند به مناقصه گذاشته شد و شرکت خاتم‏الانبیا(ص) به عنوان مجری طرح، ساخت آن را برعهده گرفت.

پروژه مترو پردیس سال آینده کلید می‌خورد

مدیرکل حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران شهرهای جدید با بیان این‌که انشاا… مترو پردیس سال آینده از حالت مطالعاتی به اجرایی می‌رسد، گفت: مطالعات قطار حومه‌ای پردیس به سرعت پیش می‌رود، کریدور مشخص شده، محل اتصال به شهر تهران در نقاطی که اختلاف داشتیم حل شده و باید در بودجه سال ۱۳۹۷ پیش‌بینی کنیم تا مناقصه را برگزار کنیم. البته منوط به خروج هشتگرد از ردیف است.

مدیرکل حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران شهرهای جدید اظهار امیدواری کرد با خروج مترو هشتگرد از ردیف بودجه، عملیات اجرایی حمل و نقل ریلی پردیس در سال ۱۳۹۷ آغاز شود.

محمدرضاتوکلی اظهارکرد: عملیات اجرایی مترو هشتگرد هم‌اکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۷۵ درصد ایستگاه هم تکمیل است. در بحث خرید تجهیزات ۲۵ درصد پرداخت‌ها انجام شده، تجهیزات ساخته شده و باید مابقی مبلغ را تأمین کنیم تا بتوانیم تجهیزات را تحویل بگیریم و نصب کنیم. برنامه‌ ما این است که تا بهمن‌ماه ۱۳۹۶ اگر پرداخت‌ها تزریق شود بهره‌برداری انجام شود.

وی افزود: البته پروژه قطار حومه‌ای کرج – هشتگرد متوقف نیست. فعلاً در حال تکمیل ۱۰ درصد باقی مانده و تکمیل ایستگاه هستیم. بخشی از تجهیزات نیز حمل شده است، دکل‌ها نصب شده، سیم‌ها برش خورده که باید نصب شود، پول بخش سیگنالینگ نیز باید پرداخت شود.

به گفته توکلی، پروژه مترو هشتگرد ۱۶۰ میلیارد تومان پول لازم دارد. با پیمانکار هماهنگ کرده‌ایم که اگر ما ۶۰ میلیارد تومان نقدینگی بدهیم مابقی را پیمانکار تأمین کند. تا الان هم ۱۵ میلیارد از این ۶۰ میلیارد تأمین شده ولی برنامه این است که اگر سازمان برنامه مابقی مبلغ را در اختیار قرار بدهد تا پایان دی‌ماه سال جاری نقدینگی به‌طور کامل انجام شود تا بتوانیم انشاا… در دهه فجر پروژه را افتتاح کنیم.

مدیرکل حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران شهرهای جدید در خصوص آخرین وضعیت مترو پرند نیز گفت: مسؤولیت اجرای مترو پرند به عهده شهرداری است. قبلاً برعهده شرکت عمران بود اما به دلیل این‌که عنوان پرند در بودجه، کلان‌شهر تهران به شهر پرند است با تغییر دستگاه اجرایی به شهرداری واگذار شد. لذا منتظریم شهرداری تهران با توجه به رقم اعتباری که در بودجه دارد ادامه مترو پرند را انجام دهد؛ چرا که زیرسازی مترو پرند توسط شرکت عمران شهرهای جدید انجام شده و آمادگی همکاری با این ارگان را هم داریم.

وی همچنین با اشاره به مترو پردیس اظهارکرد: شرکت عمران ۳ طرح مطالعاتی پردیس – تهران، صدرا – شیراز و سهند – تبریز را به عنوان حمل و نقل ریلی دسترسی شهرهای مادر به شهر جدید در دستور کار دارد. مطالعات پردیس تقریباً نهایی شده است. سازمان برنامه عنوان کرده که باید هشتگرد از ردیف خارج شود تا پردیس را جایگزین کنند؛ زیرا ظاهراً محدودیت‌هایی دارند که تا زمانی که پروژه قبلی از ردیف خارج نشده پروژه جدید ردیف اعتباری نگیرد. تلاش ما این است که در بودجه ۱۳۹۷ پردیس عملیاتی شود.

توکلی با بیان این‌که انشاا… مترو پردیس سال آینده از حالت مطالعاتی به اجرایی می‌رسد، گفت: مطالعات قطار حومه‌ای پردیس به سرعت پیش می‌رود، کریدور مشخص شده، محل اتصال به شهر تهران در نقاطی که اختلاف داشتیم حل شده و باید در بودجه سال ۱۳۹۷ پیش‌بینی کنیم تا مناقصه را برگزار کنیم. البته منوط به خروج هشتگرد از ردیف است. اما نباید به خاطر ۶۰ میلیارد تومان پروژه پردیس به سال بعد موکول شود. سال قبل از طریق اسناد خزانه پولی به ما تزریق شد که امیدواریم امسال هم این کار انجام شود که هشتگرد به اتمام برسد.

مدیرکل حمل و نقل و ترافیک شهرهای جدید همچنین اظهارکرد: برای حمل و نقل شهرهای جدید ظرفیت ریل راه‌آهن را نیز در دستور کار قرارداده‌ایم. به‌طور مثال در پرند هم‌اکنون ۲۲ راند ریل باس در حرکت است و از ظرفیت‌های خالی راه‌آهن استفاده می‌کنیم. البته در اکثر این موارد ایستگاه‌ها خارج از شهر است که در حال پیگیری هستیم تا ایستگاه‌ها را به داخل شهر منتقل کنیم. اگر بتوانیم قطار را به شهرهای جدید می‌بریم، وگرنه از طریق حمل و نقل عمومی و تکمیلی، بحث جابه‌جایی مسافر را انجام می‌دهیم.

مترو تهران – دماوند که در ردیف یکی از مهم‌ترین مصوبات دور دوم سفرهای هیأت دولت به شهرستان دماوند محسوب می‌شود، در دو فاز تهران- پردیس و پردیس- دماوند طراحی و عملیاتی می‌شود.

ضرورت اجرای طرح مترو تهران – پردیس

فرماندار شهرستان پردیس در خصوص مترو تهران – پردیس اظهارداشت: با توجه به رشد بیش از حد تصور جمعیت در پردیس و جوابگو نبودن دو جاده اصلی منطقه، اقدامات خوبی ازجمله مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان تهران و اختصاص ردیف بودجه برای احداث مترو صورت گرفت.

مرتضی‌حیدری تصریح‌کرد: در نشستی ‌که با حضور مسؤولان شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید کشور، نماینده وزارت راه و شهرسازی، مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان تهران برگزار شد، پیرامون مطالعات مسیریابی مترو تهران – پردیس فعالیت‌هایی صورت گرفت و مقرر شد پایانه شرق مترو مرکز تخلیه و انتقال مسافران به سمت پردیس باشد.

فرماندار شهرستان پردیس افزود: در ادامه بحث‌‌ها با مترو تهران این ارتباط برقرار می‌شد تا مترو تهران نیز با توجه به ظرفیت مترو پردیس، برنامه ساخت و ساز ایستگاه و پایانه شرق مترو را طراحی کند که این هماهنگی مقدماتی صورت گرفته است.

حیدری ادامه داد: بودجه احداث مترو از دیگر مسایل مطرح شده در این گفت‌وگو‌ها بود که با توجه به بعید بودن اختصاص بودجه برای احداث مترو از سوی دولت، به دنبال پیدا کردن مدل مالی جدید برای این عملیات بزرگ هستیم.

وی تصریح‌کرد: پیشنهادهای مختلفی ازجمله مشارکت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، ایجاد ایستگاه‌های بین‌راهی تجاری و مسافری در بخش جاجرود و پردیس و. .. ارسال شد و به امید خدا با تلاش مسؤولان یک ایستگاه هم در بومهن احداث شود تا شهروندان بومهن و رودهن نیز از خط مترو بهره‌مند شوند.

حیدری اظهارداشت: در این طرح، خیلی نمی‌توانیم به بودجه دولتی اتکا کنیم و روش‌هایی غیر از بودجه دولتی را پیگیری می‌کنیم؛ اگر فرصت‌هایی که انتقال مترو به پردیس ایجاد می‌کند، را مدیریت کنیم، اگر ۳ بار هم این خط را ایجاد کنیم، باز هم ارزش‌افزوده خواهد داشت.

وی بحث انتخاب پیمانکار را نیز جزو موارد مطرح شده در جلسات اخیر عنوان کرد و افزود: با شرکتی از چین مذاکره کردیم و با شرکتی از کشور ژاپن نیز تا قبل از سال جدید مذاکراتی انجام خواهیم داد.

فرماندار پردیس افزود: قرارگاه قرب قائم (عج) نیز جزو شرکت‌های چندمنظوره سرمایه‌گذار و مجری برای احداث خط مترو است که در تمام جلسات حضور دارد تا ضمن این‌که در جریان مطالعات قرار می‌گیرد، زمینه لازم را برای عقد قرارداد نهایی بعد از طی تشریفات قانونی دولت و برگزاری مناقصه آماده کند و سپس شاهد آغاز عملیات اجرایی مترو خواهیم بود.

حیدری بیان‌کرد: علاقه‌مندیم سرمایه‌گذاران داخلی این پروژه را انجام دهند؛ اما در کل از ورود هر سرمایه‌گذاری استقبال می‌کنیم؛ امروز در مرحله انتخاب هستیم اما سرعت، کیفیت و قیمت را مدنظر داریم و هیچ‌کدام را فدای دیگری نخواهیم کرد.

وی در خصوص مسیر متروی تهران – پردیس نیز گفت: پیشنهادهای مختلفی در این ‌باره مطرح شده و مشاور مسیرهای متفاوتی را ارایه داده و تقریباً مسیر اصلی نهایی شده و با توجه به مسایل موجود در انتخاب مسیر در حال گفت‌وگو و مطالعه هستیم.

فرماندار شهرستان پردیس درباره مسایل حاشیه‌ای انتخاب مسیر و افزایش قیمت زمین و املاک حومه مترو نیز گفت: این مسأله بسیار مهم بوده و در کشور نظام بودجه‌ریزی از بالا به پایین است که این امر مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرده است.

وی افزود: وقتی دولت در یک منطقه خدمات زیربنایی، امنیت، بهداشت، آموزش و.. ایجاد می‌کند، ارزش ‌افزوده آن متوجه اراضی و ساکنان آن منطقه می‌شود؛ در گذشته زمین‌های پردیس قیمتی زیر ۱۰ هزار تومان داشت که هیچ کسی هم حاضر به خرید آن نمی‌شد و ضرورتی هم نداشت، اما در حال حاضر در برخی نقاط پردیس و بازارچه‌های تجاری زمین تا ۶۰ میلیون تومان است که این افزایش در بودجه سهم خاصی ندارد، اما این ارزش‌افزوده باید مدیریت شود.

وی تصریح‌کرد: زمینی که از ۱۰ هزار تومان به حداقل دو میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرده، باید دید حق مردم در کجای این موارد جای دارد؛ حقوق دولتی که از مردم است کجاست و دولتی که موظف و مکلف است برای مردم خدمات ایجاد کند، در چه نقطه‌ای جای می‌گیرد.

حیدری ادامه داد: در حال حاضر، کار به حدی نقص دارد که ما حاضر نیستیم مسیر مترو را اعلام کنیم؛ چون برابر قانون قیمت آن زمین‌ها بالا خواهد رفت و می‌دانیم که هیچ الزامی برای گرفتن این خدمات ارایه شده وجود ندارد.

فرماندار پردیس افزود: افراد سودجو که از این فرصت‌‌ها سوءاستفاده می‌کنند وارد می‌شوند و چه‌بسا از خارج از کشور به دنبال این موارد هستند و بلافاصله بعد از باخبر شدن از محل و مسیر احداث مترو، زمین‌های اطراف آن را با قیمتی نازل خریداری می‌کنند و دو سال بعد با چندین برابر قیمت به فروش می‌رسانند.

 

حیدری بیان‌داشت: به دنبال آن، شاهد این حجم نوسان در اقتصاد کشور هستیم که یکی از موارد اصلی ریشه‌های فساد در کشور همین نقطه بوده و این هم ناشی از عزم مدیریت یکپارچه است.