خودرو و جاده سهمی در علت واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی ندارند

معاون وزیر راه و شهرسازی خودرو و جاده سهمی در علت واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی ندارند معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی مشکلی متوجه جاده و اتوبوس نیست، گفت: گفته‌های رییس کل دادگستری فارس مبنی بر الزام حضور ۳ راننده واجد شرایط در این اتوبوس، درست نیست. […]

معاون وزیر راه و شهرسازی

خودرو و جاده سهمی در علت واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی ندارند

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی مشکلی متوجه جاده و اتوبوس نیست، گفت: گفته‌های رییس کل دادگستری فارس مبنی بر الزام حضور ۳ راننده واجد شرایط در این اتوبوس، درست نیست.

به گزارش مناقصه‌مزایده، داوود کشاورزیان، رییس سازمان راهدای و حمل و نقل جاده‌ای درباره واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آ‌موزان هرمزگانی با اشاره به صحبت‌های رییس کل دادگستری فارس مبنی بر این‌که در این اتوبوس باید ۳ راننده واجد شرایط حضور داشتند گفت: این گفته اشتباه است و برای این مسیر نیازی به حضور ۳ راننده واجد شرایط نیست.

وی تأکیدکرد: مسافت بندرعباس شیراز که حداکثر ۹ ساعت است باید طبق قوانین از دو راننده واجد شرایط استفاده شود که در صورت‌وضعیت هم نام دو راننده ثبت شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه‌داد: یکی از رانندگان که در قید حیات است راننده بوده و یکی از رانندگان هم که ظاهراً در حال استراحت بوده پس از وقوع این سانحه فوت می‌شود.

کشاورزیان افزود: برای مسافت نزدیک به ۵۵۰ کیلومتر نیازی به ۳ راننده نیست و در این مورد تخلفی صورت نگرفته است.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تأکید بر این که جاده‌ای که در آن این سانحه رخ داده است استاندارد بوده و مشکلی متوجه آن نیست، گفت: این جاده هموار و آسفالت بوده و اتفاقاً شانه خاکی آن هم آسفالته بوده و جاده ۱۱ کیلومتر آسفالت دارد و هیچ پیچ یا پرتگاهی هم در این مسیر وجود ندارد .

وی تأکیدکرد: اتوبوس هم مشکلی نداشته حداکثر سن این اتوبوس ولوو ۱۰ سال بوده که فرسوده محسوب نمی‌شود و مشکلی متوجه این اتوبوس نمی‌شود.

کشاورزیان با بیان این‌که پلیس در آخرین گزارش‌ها اعلام کرده است که علت سانحه خواب آلودگی راننده بوده است، گفت: راننده مدعی است که در زمان وقوع سانحه با کامیونی از روبه‌رو مواجه می‌شود و برای این‌که به این کامیون برخورد نکند منحرف می‌شود.

وی افزود: همکاران ما از کمیسیون ایمنی راه‌ها و کارشناسان سازمان راهداری در حال بررسی علت سانحه هستند و نتایج بررسی‌ها در اولین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها اعلام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اولین جلسه کمیسیون راه‌ها ۳ هفته دیگر برگزار می‌شود اما احتمال برگزاری جلسه فوق ا لعاده وجود دارد طبق گفته کشاورزیان در سال گذشته سهم ناوگان عمومی جاده‌ای اعم از کامیون‌ها، اتوبوس، مینی بوس و … چیزی حدود ۶ درصد بوده در حالی که سهم این ناوگان از جابه‌جایی‌‌ها بیش از ۲۰ درصد است.

کارشناسان بر این باور هستند که اگر مسافران این اتوبوس بستن کمربند ایمنی را رعایت کرده بودند تعداد تلفات کم‌تر می‌شد

برخورد با قرنیز پل و ترکیدگی لاستیک جلو

نتایج اولیه بررسی سانحه اتوبوس حامل دانش‌آموزان از سوى کمیسیون عالى ایمنى راه‌ها منتشر شد و طبق آن اتوبوس پس از برخورد با قرنیز پل و ترکیدگی لاستیک جلو، کنترل از دست راننده خارج و پس از طی حدود ۱۰۰ متر به پهلوی راست واژگون می‌شود.

کمیسیون عالى ایمنى راه‌ها ضمن ابراز تأسف از سانحه واژگونى اتوبوس و عرض تسلیت به خانواده فوت‌شدگان به استحضار مردم عزیز مى‌رساند در پی انحراف از جاده و واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان که ساعت حدود ۳:۴۵ بامداد جمعه، ۱۰شهریور در محور بندرعباس- داراب در ۴۰ کیلومتری شهر داراب تیم کارشناسی کمیسیون عالى ایمنی ‌راه‌ها از وزارت راه و شهرسازى در صحنه سانحه حضور یافته است.

کارشناسان اعزامی پس از بررسی ابعاد مختلف این سانحه از جمله بررسی صحنه و اتوبوس، مصاحبه با مصدومین و راننده و پلیس راه گزارش کامل را متعاقباً اعلام خواهد کرد.

بررسی اولیه اتوبوس توسط کارشناسان حاکی از آن است که اتوبوس پس از برخورد با قرنیز پل و ترکیدگی لاستیک جلو، کنترل از دست راننده خارج و پس از طی حدود ۱۰۰ متر به پهلوی راست واژگون می‌شود. همچنین بررسی‌ها در خصوص جاده مورد نظر بیانگر آن است که مقطع راه مستقیم و علایم و خط‌کشی مناسب بوده و سرعت اتوبوس هم ٨٦ کیلومتر بر ساعت بوده است .

بنابراین گزارش ارزیابی محل حادثه نشان می‌دهد اتوبوس بنا به دلایلی (خواب‌آلودگی راننده یا بنا بر اظهارات راننده انحراف از مسیر برای جلوگیری ازعدم برخورد با ماشین روبه‌رو) از مسیر اصلی منحرف می‌شود و سرنشینان از کمربند ایمنی در طول سفر استفاده نکرده‌اند.

 

این موضوع در کمیسیون عالى ایمنى راه‌ها مورد بررسى و موشکافى قرار دارد و نتایج نهایی پس از بررسی‌های کارشناسی دقیق از طریق رسانه‌ها در اختیار عموم شهروندان قرار خواهد گرفته با عوامل مقصر برخورد قاطع صورت خواهد گرفت.