افزایش ارزش‌افزوده در پی بسته‌بندی آجیل

رییس اتحادیه آجیل‌فروشان مطرح ‌کرد افزایش ارزش‌افزوده در پی بسته‌بندی آجیل رییس اتحادیه آجیل‌فروشان تأکید ‌کرد: لازم است ارزش‌افزوده این بخش در داخل کشور ایجاد و از آن برای صادرات استفاده شود. به گزارش ایسنا، طی سال‌های گذشته فروش آجیل‌ و خشکبار از دامنه صنف خود فراتر رفته و حتی بیش‌تر سوپرمارکت‌‌‌ها نیز در بسته‌بندی‌های […]

رییس اتحادیه آجیل‌فروشان مطرح ‌کرد

افزایش ارزش‌افزوده در پی بسته‌بندی آجیل

رییس اتحادیه آجیل‌فروشان تأکید ‌کرد: لازم است ارزش‌افزوده این بخش در داخل کشور ایجاد و از آن برای صادرات استفاده شود.

به گزارش ایسنا، طی سال‌های گذشته فروش آجیل‌ و خشکبار از دامنه صنف خود فراتر رفته و حتی بیش‌تر سوپرمارکت‌‌‌ها نیز در بسته‌بندی‌های شرکتی و با حجم کم به فروش این محصولات می‌پردازند. اکنون دیگر خریداری محصولاتی مانند تخمه پوست کنده یا پسته در بسته‌بندی‌های بسیار کوچک جای خود را در اکثر واحدهای صنفی خرده‌فروشی باز کرده و این مسأله می‌تواند از نظر تداخل صنفی موجبات اعتراض صنف آجیل‌فروشان را فراهم آورد.

با وجود این، مصطفی‌احمدی، رییس اتحادیه آجیل‌فروشان براین نکته تأکید دارد که بخش قابل‌توجهی از کارخانه‌های توزیع‌کننده آجیل از صنف آجیل‌فروشان بوده‌اند و این اتفاق امری مثبت است که برای کالا‌‌ها در داخل کشور ارزش‌افزوده ایجاد شود.

وی اظهارکرد: البته بهتر است اگر چنین ارزش‌افزوده‌ای ایجاد می‌شود موفق به صادرات آن شویم، اما به هر صورت اکنون چندین سال است که این رویه دنبال می‌شود و به‌طور دایم تعداد این شرکت‌ها در حال افزایش‌ است.

وی همچنین عنوان ‌کرد: البته در حوزه محصول به ویژه در بخش تخمه‌های استفاده شده بخش قابل‌توجهی از محصولی که بسته‌بندی و وارد بازار می‌شود نمونه چینی و خارجی است که ارزش غذایی چندانی ندارد، اما به هر صورت ارایه‌ انواع مغز‌‌ها به این شکل ارزش‌افزوده خوبی را برای کارخانه‌داران ایجاد می‌کند، چرا که پس از این بسته‌بندی‌‌‌ها قیمت تمام شده‌ای که اعلام می‌شود به مراتب بالاتر از قیمت فروش آجیل به شکل مرسوم است.

احمدی با تأکید مجدد بر این‌که لازم است شرایطی ایجاد شود تا محصولاتی که بدین شکل تولید می‌شوند راهی بازارهای خارجی و بین‌المللی شوند، اظهار‌ کرد: در خرده‌فروشی برای فروش آجیل به‌طور معمول سودی ۱۰درصدی لحاظ می‌شود اما برای فروش کالاهای بسته‌بندی شده این سود به مراتب بالاتر می‌رود که البته باید به این نکته توجه داشت که کارخانه‌های مربوطه هزینه‌های خاص خود را نیز دارند.

 

رییس اتحادیه آجیل‌فروشان در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهار کرد: معمولاً در ایام منتهی به عید که فصل اوج فروش آجیل محسوب می‌شود حتی واحدهای مکانیکی برای مدت یک ماه کار خود را تعطیل کرده و به فروش آجیل می‌پردازند. در چنین شرایطی افرادی که از صنف ما به شکل کارخانه‌ای به توزیع محصول پرداخته‌اند را نمی‌توانیم مداخله کننده در امور صنفی بدانیم.