بمب هیدروژنی کره شمالی زلزله ۵٫۶ ریشتری ایجاد کرد

بمب هیدروژنی کره شمالی زلزله ۵٫۶ ریشتری ایجاد کرد کره‌شمالی در بیانیه‌ای که از تلویزیون رسمی این کشور پخش شد، انجام ششمین آزمایش هسته‌ای را تأیید کرد و آن را موفقیت‌آمیز خواند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری یونهاپ در این بیانیه آمده است: کره‌شمالی با موفقیت یک بمب هیدروژنی را آزمایش کرده است. […]

بمب هیدروژنی کره شمالی زلزله ۵٫۶ ریشتری ایجاد کرد

کره‌شمالی در بیانیه‌ای که از تلویزیون رسمی این کشور پخش شد، انجام ششمین آزمایش هسته‌ای را تأیید کرد و آن را موفقیت‌آمیز خواند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری یونهاپ در این بیانیه آمده است: کره‌شمالی با موفقیت یک بمب هیدروژنی را آزمایش کرده است.

براساس اعلام مقامات پیونگ‌یانگ این بمب هیدروژنی قابلیت بارگذاری بر روی موشک‌های جدید بالستیک بین‌ قاره‌ای را دارد.

تلویزیون کره‌شمالی گفت آزمایش این بمب هیدروژنی به دستور کیم جونگ اون انجام شد و یک «موفقیت کامل» و «گامی معنادار» در جهت تکمیل برنامه تسلیحات هسته‌ای کشور بوده است.

در پی این امر کره‌جنوبی ضمن محکوم کردن این آزمایش موشکی از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا جلسه‌ای فوری تشکیل دهد.

چین نیز انجام این آزمایش را به شدت محکوم و سازمان ملل نیز ابراز تأسف خود را اعلام کرد.

سئول اعلام کرده که در صدد اجرای شدید‌ترین تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه کره‌شمالی برای انزوای کامل این کشور است.

کره‌جنوبی همچنین گفت که در نظر دارد قوی‌‌ترین سلاح‌های تاکتیکی آمریکا را برای دفاع از خود مستقر کند.

مون جائه این، رییس‌جمهور کره‌جنوبی گفته است که کشورش هرگز اجازه نخواهد داد که کره‌شمالی به پیشبرد تکنولوژهای موشکی و هسته‌ای خود ادامه دهد.

در توکیو نیز شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن قول داد که ششمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی را نادیده نگیرد.

امانوئل‌ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه نیز گفت که جامعه بین‌المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل باید به سرعت و قاطعانه به آزمایش کره‌شمالی واکنش نشان دهد.

وی از اعضای شورای امنیت خواست هر چه سریعتر به نقض قوانین بین‌المللی توسط کره‌شمالی پاسخ دهند.

 جهان در شرق دور با آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی و زمین‌لرزه‌های ناشی از آن از خواب پرید.

دستکم دو زمین لرزه به بزرگی ۵٫۶ و ۴٫۶ ریشتر توسط دستگاه‌های لرزه‌نگاری ژاپن، چین و کره‌جنوبی ثبت شد و همین امر احتمال وقوع یک آزمایش هسته‌ای دیگر از سوی کره‌شمالی را قوت بخشید.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، در ناحیه‌ای در شمال کره‌شمالی که مرکز آزمایش‌های هسته‌ای این کشور در آن واقع است، زمین لرزه‌ای به قدرت ۵٫۶ ریشتر و سپس ۴٫۶ریشتر ثبت شد.

در پی این رویداد‌ها تارو کونو، وزیر امور خارجه ژاپن، در اظهاراتی که پس از یک جلسه اضطراری ایراد می‌کرد، گفت: پس از انجام بررسی‌های لازم، به این نتیجه رسیده‌ایم که آن لرزه‌ها ناشی از یک آزمایش هسته‌ای بوده است.

بمب هیدروژنی نیرومند‌ترین سلاحی است که تاکنون بشر توانسته به آن دست یابد که در آن با یک فرایندی بسیار پیچیده شیمیایی و فیزیکی با هم‌جوشی اتم‌های هیدروژن انرژی بسیار زیادی در زمانی بسیار کوتاه آزاد می‌شود.

 

قوی‌‌ترین بمب هیدروژنی که تاکنون انسان آزمایش کرده، بمب «تزار» است که شوروی در سال ۱۹۶۱ آزمایش کرد و قدرتی معادل ۵۸ مگا تن تی‌ان‌تی داشت. برای مقایسه میزان قدرت تخریب این بمب باید بدانیم که تزار ۳ هزار برابر از بمب اتمی که آمریکا در جریان جنگ دوم جهانی بر فراز هیروشیما ر‌ها کرد، قوی‌تر بود.