ساس‌ها مقاوم‌تر شده‌اند

  نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که افزایش ضخامت «پوسته» حشرات مزاحمی همچون ساس، آن‌ها را در برابر حشره‌کش‌ها مقاوم تر کرده است. به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی هافینگتون پست، محققان استرالیایی دریافتند که ساس‌ها به واسطه افزایش ضخامت «پوست» آن‌ها در برابر حشره‌کش‌های رایج مقاوم‌تر شده‌اند. جمعیت این حشرات افزایش یافته است […]

 

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که افزایش ضخامت «پوسته» حشرات مزاحمی همچون ساس، آن‌ها را در برابر حشره‌کش‌ها مقاوم تر کرده است.

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی هافینگتون پست، محققان استرالیایی دریافتند که ساس‌ها به واسطه افزایش ضخامت «پوست» آن‌ها در برابر حشره‌کش‌های رایج مقاوم‌تر شده‌اند. جمعیت این حشرات افزایش یافته است و دانشمندان بر این باور هستند که اسکلت خارجی ضخیم‌تر می‌تواند چرایی این امر را توضیح دهد.

افزایش ضخامت اسکلت خارجی یا پوست (cuticle) ساس زمان فلج شدن این حشره را در پی مواجهه با حشره‌کش‌ها، افزایش می‌دهد. تا پیش از این ساس‌ها به عنوان حشراتی شناخته می‌شدند که از سموم حشره‌کش‌ها در امان نمی‌مانند.

دیوید لیلی از محققان در این مطالعه گفت: اما یافته‌های جدید نشان می‌دهد روش ساس‌ها برای مقابله با حشره‌کش‌ها، افزایش ضخامت پوسته است.

لیلی به نیوزویک گفت: محققان ساس‌هایی را که در اثر تماس با آفت‌کش‌ها(Pyrethroid) به شدت مقاوم شده بودند، بررسی کردند و دریافتند که ضخامت پوسته یک ساس با مدت زمان فلج شدن آن ارتباط دقیق دارد بنابر این مدت زمان فلج شدن در میان حشرات مختلف از دو تا ۴ ساعت متفاوت است و در بعضی از حشرات نیز در عرض ۲۴ ساعت اثری ندارد.

 

ساس از کک بزرگ‌تر است و لای درز تشک‌ها و بالش‌ها و شکاف وسایل چوبی مخفی می‌شود، شب خارج شده و به انسان نیش می‌زند. ساس از راه خون ‌خوراکی از انسان و دیگر جانداران خونگرم تغذیه می‌کند.