دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد کمبود و عدم شفافیت قانون در بحث مالکیت معنوی (Copyright) فضای مجازی به دلیل عدم شفافیت در آشکارسازی هویت افراد، به حوزههای جدی اقتصادی وارد نمیشود و بیشتر در حوزههای سرگرمی ترافیک را به خود اختصاص داده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابوالحسنفیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای […]
دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد
کمبود و عدم شفافیت قانون در بحث مالکیت معنوی (Copyright)
فضای مجازی به دلیل عدم شفافیت در آشکارسازی هویت افراد، به حوزههای جدی اقتصادی وارد نمیشود و بیشتر در حوزههای سرگرمی ترافیک را به خود اختصاص داده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابوالحسنفیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در مراسم رونمایی از سامانه امضای الکترونیک و احراز هویت قوهقضاییه با تأکید بر لزوم توجه قوهقضاییه به مالکیت معنوی و احراز هویت در فضای مجازی گفت: فضای مجازی مبتنی بر فضای حقیقی است، یعنی اگر فضای حقیقی وجود نداشته باشد فضای مجازی معنا نخواهد داشت و ما در فضای مجازی بدون ابزار نمیتوانیم با دیگران ارتباط برقرار کنیم.
او ادامهداد: در حوزه حقوقی بهتر است فضای مجازی را ادامه فضای حقیقی بدانیم. این ارتباط در دهههای اخیر تبدیل به اتصال شده و افراد چه بخواهند و چه نخواهند به بخشی از این شبکه متصل هستند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: قدرت در فضای مجازی به میکرو پاور برمیگردد و براساس تعریف قدرت مبتنی بر تغییر رفتار دیگری میشود و با تحمیل اراده میتواند در این فضا تحت تأثیر قرار دهد.
فیروزآبادی ادامهداد: مواردی که در قوه قضاییه باید در این خصوص مورد توجه قرار گیرد، یکی بحث مالکیت معنوی و دیگری بحث احراز هویت است.
دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: به دلیل اینکه در فضای مجازی هویتها مشخص نیست کار جدی اقتصادی در فضای مجازی صورت نمیگیرد و باعث میشود در حوزههای سرگرمی بیشتر از حوزه اقتصادی، ترافیک را به خود اختصاص دهد.
وی بیانکرد: بحث مالکیت معنوی در کشور از کمبود قانون رنج میبرد و باید در این حوزه گامهای بلندیبرداریم. ثروتهای فکری و معنوی به شدت در حال گسترش است. گوگل، یاهو و… شرکتهایی هستند که به شدت در زمینه مالکیتها رشد داشته و حدود ۹۰ درصد از داشتههای آنها در ارتباط با مالکیت معنوی است.
فیروزآبادی گفت: اگر بحث مالکیت معنوی در کشور ما سروسامان نگیرد، مانند این است که در یک مسابقه دو ۴۰۰ متر از حریف۲۰۰متر عقبتر باشیم. بنابراین باید در زمینه مالکیتهای معنوی به فکر توسعه باشیم. دارایی معنوی درست است که در سند رسمی کشور به رسمیت شناخته میشود اما از کمبود قانون رنج میبرد.
وی تأکیدکرد: ، رفتار ما در شبکه باید اصلاح شود و مطلوب و دلخواه نیست. بخش بزرگی حدود ۳۸درصد در زمینه سرگرمی استفاده میشود. کانالهای خبری ۱۰درصد و کانالهای اقتصادی ۳درصد هستند. در حوزه اطلاعرسانی و بانکها ضعف داریم و برای خروج از این اشکال باید نظامهای زیادی در کشور صورت گیرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.