مناقصه انتخاب پیمانکار تعمیرات سکوی امیر کبیر برگزار می‌شود

یک مدیر نفتی خبر داد مناقصه انتخاب پیمانکار تعمیرات سکوی امیر کبیر برگزار می‌شود تنظیم اسناد مناقصه برای ۲۰ بسته کاری تعمیراتی کلید خورد به اعتقاد مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت خزر سکوی امیرکبیر حدود ۹۰ سیستم عملیاتی دارد که طبق الزامات دریایی باید بعد از مدت مشخصی تعمیرات اساسی بر روی آنها انجام […]

یک مدیر نفتی خبر داد

مناقصه انتخاب پیمانکار تعمیرات سکوی امیر کبیر برگزار می‌شود

تنظیم اسناد مناقصه برای ۲۰ بسته کاری تعمیراتی کلید خورد

به اعتقاد مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت خزر سکوی امیرکبیر حدود ۹۰ سیستم عملیاتی دارد که طبق الزامات دریایی باید بعد از مدت مشخصی تعمیرات اساسی بر روی آنها انجام شود؛ به این منظور، مقدمات انتخاب پیمانکار عمومی صاحب صلاحیت برای انجام این تعمیرات انجام شده و به زودی مناقصه آن برگزار میشود.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نفت، تأکید بر تداوم فعالیتهای اکتشافی و تلاش برای آغاز فرایند توسعه در خزر، مخلص کلام مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت خزر است. مسعودمتین‏فرد میگوید: «خزر به دلیل برخورداری از ظرفیت هیدروکربوری مناسب، میتواند مناطق نفتخیز شمال نام گیرد و باید برای بالفعل کردن ظرفیتهای بالقوه در این بخش با اتکا به استراتژی، برنامهریزی و انتقال دانش فنی و فناوریهای روزآمد تلاش کرد.» از نگاهِ وی، جذب سرمایه و فناوری در خزر، حرف نخست را میزند و در عین حال معتقد است، برای آغاز فرایند توسعه در خزر همین حالا هم دیر شده است.

وی با اشاره به این‌که محدودیتهای توسعه در خزر چیست که سرمایهگذاران برای حضور در این بخش رغبت زیادی نشان نمیدهند، بیان‌می‌کند: موقعیت جغرافیایی و بسته بودن دریای خزر و نبود دسترسی آسان به آبهای آزاد، سختیهای کار در آب‎‎های عمیق، نیاز اساسی به سرمایه و فناوری روزآمد برای فعالیت در این بخش و نبود زیرساختهای مناسب در شمال کشور، همه از محدودیتهای فعالیت در خزر به شمار میرود. ضمن اینکه با توجه به هزینه تولید نفت در آبهای عمیق و قیمتهای کنونی نفت در دنیا، طبیعی است استحصال نفت از منطقهای مانند خزر صرفه اقتصادی قابل توجهی ندارد.

این مدیر نفتی درادامه اضافه‌می‌کند: مطالعات سال ۲۰۰۰ میلادی توسط گروه مطالعاتی خزر جنوبی South Caspian Study Group نشان داد، هزینه تولید یک بشکه نفت از خزر جنوبی حدود ۹,۸ دلار است؛ اما امروز این رقم بسیار متفاوت شده و بهای نفت هم در بازار جهانی کاهش یافته؛ به تبع آن جذابیت کار در آبهای عمیق حتی در مثلث طلایی شامل افریقای غربی، برزیل و خلیج مکزیک هم رو به افول بوده است.

متین فرد اذعان می‌کند: بهتر است این برهه زمانی خیلی تعیینکننده نیست؛ زیرا عوامل محدودکننده قویتری وجود دارد. اما بدیهی است در صورتی که روزی این محدودیت‌ها برطرف شود و فرایند توسعه کلید بخورد، مدل قراردادی نفت هم باید به نحوی باشد که بتواند انگیزه کافی برای سرمایهگذاری در فعالیتهای اکتشافی و تولیدی در آبهای عمیق فراهم کند. به هر حال باید بپذیریم کار در آبهای عمیق با بخش خشکی یا دیگر بخشهای فراساحلی یکسان نیست.

مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت خزر با اشاره به چگونگی برخورداری موقعیت ایران از ظرفیتهای هیدروکربوری می‌گوید: در فاصله سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ میلادی، کنسرسیومی متشکل از شرکتهای شل، لاسمو و وبا اویل (Veba oi) با همکاری نفت خزر تشکیل شد و در نتیجه آن، گروهی تحت عنوان گروه مطالعاتی خزرجنوبی Sought Caspian Study Group آغاز بهکار کرد. نتایج مطالعات این گروه نشان داد حجم بالایی از ذخایر هیدروکربوری در این بخش وجود دارد.

او تصریح می‌کند: از سوی دیگر، مطالعات زمین‌شناسی و ژئو‌فیزیکی این گروه نشان داد از میان ساختارهای زمینشناسی موجود، ۴۶ ساختار وضع بهتری دارند که از میان آنها ۸ ساختار منتخب در اولویت مطالعات جامع به منظور اکتشاف و تولید قرار گرفت و انجام عملیات حفاری تنها روی یکی از این ۸ بلوک‌ اولویت‌دار، به کشف میدان هیدرو‌کربوری سردار جنگل منتهی شد؛ میدانی که براساس برآورد‌ها حدود دو میلیارد بشکه نفت درجا دارد. به این ترتیب مشخص است خزر جنوبی از ظرفیت هیدروکربوری مناسبی برخوردار است؛ هم در حوزه گاز و هم در حوزه نفت.

متین فرد در خصوص راهبرد شرکت نفت خزر با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد اعم از کمبود تقاضا برای سرمایهگذاری و ظرفیت هیدروکربوری مناسب در خزرجنوبی، بیان می‌کند؟ بدون شک تداوم حضور آقای زنگنه در نفت، زمینه لازم را برای به ثمر نشستن تلاش‌ها به منظور جذب سرمایه و فناوری در صنعت نفت فراهم خواهد کرد. باوجود همه محدودیتهایی که به آن اشاره کردم، فکر میکنم باید مطالعه و زمینهسازی برای توسعه و تولید در خزر استمرار داشته باشد. توقف فعالیت‌ها در خزر، آن هم در شرایطی که دیگر کشورهای اطراف خزر با جدیت در حال کار هستند، پیاده‌سازی استراتژی توسعه در این بخش را به تأخیر میاندازد. برای اینکه تخمینی از مدت زمان اجرای پروژه در آبهای عمیق خزر داشته باشیم، کافی است نگاهی به مدت زمان اجرای پروژههای خشکی در کشور کنیم. بهطور متوسط یک پروژه توسعه میدان خشکی در ایران طی ۶ تا ۷ سال به مرحله بهرهبرداری میرسد.

او ادامه می‌دهد: حال اگر ملاحظات مربوط به‌کار در آبهای عمیق، چالشهای کار در حوزه نفت و گاز در دریای خزر و لزوم دستیابی به فناوریهای روز را در این بخش در نظر بگیریم، بلندمدت بودن برنامههای توسعهای در خزر مشهودتر میشود. به عبارتی اگر همین امروز کار مطالعه برای توسعه آغاز شود، سال‌ها طول میکشد تا شاهد استحصال نفت یا گاز از خزر باشیم. نفت خزر هم با توجه به این الزامات، با حمایت مقام عالی وزارت و رویکرد مدیرعامل محترم شرکت، علاوه بر تشکیل کمیته سرمایهگذاری و تلاش جدی برای پیشبرد مذاکرات و جذب سرمایه و فناوری، تقویت زیرساختهای خود را برای پشتیبانی از پروژه‌های آتی، از طریق مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت در دستور کار قرارداده است.

این مقام مسؤول با اشاره به وضعیت تعمیرات اساسی سکوی امیرکبیر می‌گوید: بعد از جابه‌جایی سکوی امیرکبیر در سال گذشته و استقرار سکو در ۷ مایلی ساحل، فرصت مغتنمی فراهم شد که فارغ از عملیات حفاری، رسیدگی به سکو و ۳ شناور کاسپین در دستور کار قرار گیرد. به همین منظور، مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت با ایجاد ساختار‌ها و رویههای کاری لازم، نظارت بر عملیات تعمیرات جاری و ادواری توسط راهبر سکو را در دستور کار قرارداد. عملیات تعمیرات اساسی به منظور بهروز نگهداشتن و تقویت زیرساختهای موجود در سکوی امیرکبیر آغاز شده و بسته تعمیراتی مشتمل بر ۲۰ بخشی که تعمیرات آنها بسیار ضروری است، تدوین و برای اخذ بودجه به برنامهریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ارایه شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا عملیات نصب آندهای فداشونده هم در قالب این بسته تعمیراتی اجرا شده؟ بیان می‌کند: بله. این کار باید در حوضچه خشک تعمیراتی انجام میشد اما با مدیریت صحیح و استفاده از غواصان حرفهای، این عملیات در دریا و در مدت دو ماه اجرا شد. اکنون پروژه سیستم حفاظت کاتدی سکو را هم در دستور کار داریم که قرارداد آن بسته شده و پیشبینی میکنیم ظرف ۴ ماه آینده اجرایی شود. این سیستم، تکمیل کننده سیستم آندهای فداشونده است؛ با اجرای آن، حفاظت از سازه سکو در مقابل اثر خورنده آب شور خزر تکمیل میشود و دیگر نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت؛ در این شرایط بهتر میتوان بر روی تعمیر سیستمهای ماشینآلات سکو تمرکز کرد. البته سکوی امیرکبیر حدود ۹۰ سیستم عملیاتی دارد که طبق الزامات دریایی باید بعد از مدت مشخصی تعمیرات اساسی بر روی آنها انجام شود؛ به این منظور، مقدمات انتخاب پیمانکار عمومی صاحب صلاحیت برای انجام این تعمیرات انجام شده و به زودی مناقصه آن برگزار میشود.

 

به گفته متین‌فرد، با همکاری راهبر سکو، تنظیم اسناد مناقصه برای ۲۰ بسته کاری تعمیراتی کلید خورده؛ اما در عین حال امیدواریم امسال پیمانکار عمومی (GC) تعمیرات کلی سکو هم مشخص شود و کار را ادامه دهد. تعمیرات اساسی سکو حداقل به یکسال زمان نیاز دارد.