۸۷ درصد از ۱۵ تا ۱۷ ساله‌ها مدرسه می‌روند

معاون وزیر آموزش و پرورش ۸۷ درصد از ۱۵ تا ۱۷ ساله‌ها مدرسه می‌روند زهرا قره داغی- معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ضمن بیان این‌که میزان قبولی دبیرستانی‌‌‌ها در خردادماه ۸۴٫۶۳ درصد است که ۰٫۱۲ درصد افزایش را در مقایسه با سال قبل نشان می‌دهد، گفت: نرخ پوشش واقعی دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم […]

معاون وزیر آموزش و پرورش

۸۷ درصد از ۱۵ تا ۱۷ ساله‌ها مدرسه می‌روند

زهرا قره داغی- معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ضمن بیان این‌که میزان قبولی دبیرستانی‌‌‌ها در خردادماه ۸۴٫۶۳ درصد است که ۰٫۱۲ درصد افزایش را در مقایسه با سال قبل نشان می‌دهد، گفت: نرخ پوشش واقعی دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم ۸۲ درصد و نرخ پوشش گروه سنی ۱۵ تا ۱۷ ساله‌ها نیز ۸۷ درصد است.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، علی‌زرافشان در نشست خبری که به منظور تشریح برنامه تعالی مدیریت مدرسه ترتیب داده شده بود، با اشاره به این‌که سازمان ملی استاندارد هرساله «جایزه ملی کیفیت» را اهدا می‌کند، گفت: امسال با هماهنگی سازمان استاندارد تدوین نظام‌نامه کیفیت در مدرسه را انجام و در این جایزه ملی شرکت خواهیم کرد و مدارس برتر تقدیر خواهند شد.

وی با بیان این‌که هدف عملیاتی شماره ۱۹ سند تحول، استقرار نظام کیفیت بخشی در آموزش و پرورش است، گفت: ایجاد سازوکار قانونی برای سنجش عملکرد از جمله شروط زیربنایی این امر است.

زرافشان افزود: در سند تحول مدرسه دارای ویژگی‌هایی چون قدرت تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی، مدیریت مشارکتی و توانایی خودارزیابی است. نقش مدرسه در دستیابی به اهداف سند تحول پررنگ است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان این‌که طرح تعالی مدیریت را در راستای اجرای هدف عملیاتی شماره ۱۹ سند از سال گذشته کلید زدیم، گفت: در سال تحصیلی ۹۶_۹۵، بیش از ۱۱هزار مدرسه مجری تعالی بودند که از این تعداد ۴۱۰۶ مدرسه دوره اول متوسطه، ۲۵۳۵ مدرسه دوره دوم، ۸۳۰ مدرسه فنی و حرفه‌ای و کاردانش و ۳۸۷۱ مدرسه دوره ابتدایی بودند.

زرافشان افزود: امسال طی ارزیابی ملی ۵۰۴ مدرسه حایز شرایط برتر از سوی استان‌ها تشخیص داده شدند که توسط ۳۰ تیم ارزیابی بررسی تخصصی شدند و در نهایت۵۵ مدرسه به مرحله نهایی راه می‌یابند.

وی با اشاره به جایزه ملی کیفیت گفت: سازمان ملی استاندارد هرساله جایزه ملی کیفیت را اهدا می‌کند. امسال با هماهنگی سازمان استاندارد تدوین نظام‌نامه کیفیت در مدرسه را انجام و در این جایزه ملی شرکت خواهیم کرد. بر این اساس، از مدارس برتر تقدیر خواهد شد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان این‌که از جمله امتیازات ما برای ورود به این عرصه این است که ارزیابان ما که تا کنون در درون آموزش و پرورش به بررسی مدارس می‌پرداختند به بانک ملی ارزیابان سازمان استاندارد افزوده خواهند شد، گفت: ارزیابان ما می‌توانند گواهینامه ارزیابی ملی دریافت کنند و گام خوبی است تا ارزیابان حرفه‌ای در آینده داشته باشیم.

وی ضمن اعلام این که امسال شمار مجریان طرح تعالی به ۱۸هزارو۵۸۸ مدرسه افزایش می‌یابد، گفت: در واقع ۷هزار مدرسه جدید اضافه می‌شوند. ما تربیت ارزیابان و مشاوران برنامه تعالی را داشتیم و مدیران و کادر آموزشی ۷هزار مدرسه جدید تحت آموزش قرار می‌گیرند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان این‌که ما برای تربیت مدرسان فراخوانی از بین مدیران مدارس و کسانی که دارای رشته تخصصی مدیریت هستند ارایه کردیم، گفت: اگر مدرسان ما کلاس ضمن خدمت تشکیل دهند، همانند باقی مدرسان ضمن خدمت حق‌الزحمه دریافت می‌کنند.

زرافشان ادامه داد: پس از آموزش، تیم تعالی مدرسه تشکیل خواهد شد و مدیر مدرسه تحت عنوان رهبر مدرسه تعالی انجام وظیفه می‌کند. تدوین، اجرای برنامه، ارزیابی، اصلاح و نهایتاً‌ دسترسی به اهداف برنامه در طول سال تحت برنامه صورت می‌گیرد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان این‌که چندسالی است که آموزش و پرورش پای در مسیر کیفیت بخشی گذاشته و امیدواریم شاهد ارتقای کیفیت در مدارس در سال‌های آینده باشیم، گفت: تعالی متوقف نمی‌شود و حتی مدارس متعالی موفق باز هم الگوهایی برای تعالی بیش‌تر خواهند داشت.

وی ادامه داد: در اجرای این برنامه نقدهایی به برنامه تعالی صورت می‌گیرد. ما به شکل آزمایشی این برنامه را اجرا کرده بودیم و سعی کردیم از تجارب موفق جهانی استفاده و آن را بومی‌سازی کنیم.

زرافشان با بیان این‌که دانش‌آموز باید از برنامه‌های با کیفیت آموزشی برخوردار باشد، گفت: این برنامه‌ها را برای افزایش کیفیت آموزش شروع کرده‌ایم و به‌ویژه برای مناطق محروم طرح‌هایی با مشارکت نهادهای دیگر اعم از طرح جهاد علمی را انجام می‌دهیم.

وی با بیان این‌که تمام دستگاه‌های حمایتی در کمیته مناطق محروم آموزش و پرورش عضو هستند، گفت: ۵ استان هدف انتخاب شده و برنامه‌هایی برای آنها داریم. علاوه بر این ۱۰۰ منطقه هدف را هم تعیین کردیم که عملکردشان از میانگین استان پایین‌تر است و در حال برنامه‌ریزی ارتقای کیفیت برای این ۱۰۰ منطقه هستیم. استان‌های سیستان‌وبلوچستان، جنوب کرمان، آذربایجان‌غربی، هرمزگان و خوزستان ۵ استان مورد توجهند. این ۱۰۰ منطقه عمدتاً در همین استان‌ها قرار دارند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: باید برای مدارس لازم‌التوجه برنامه خاص داشته باشیم.

زرافشان با اشاره به این‌که به ارتقای کیفیت و بهبود سبک زندگی دانش‌آموزان هم توجه می‌کنیم، عنوان کرد: به عنوان نمونه اقداماتی با کمک وزارت بهداشت برای ارتقای بهداشت مدارس شبانه روزی صورت گرفت.

 

وی با اشاره به بحث آموزش مهارت، گفت: در همین زمینه جلسه‌ای با حضور نماینده ستاد نیروهای مسلح، وزارت کار و حجت‌الاسلام قرائتی داشتیم. موج خوبی برای مهارت‌آفرینی ایجاد شده است. در این جلسه مواردی چون مهارت‌آموزی سربازان مطرح شد. تقاضای ما این است که فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی ما در رشته تخصصی خود مشغول به خدمت شوند. مواردی چون کسر خدمت سربازی هم مطرح شد که امیدواریم به نتیجه برسد.