تعطیلی ۷۰ درصد کارخانه‌ها تولید موتورسیکلت در سال جاری

عضو هیأت مدیره انجمن موتورسیکلت‌سازان خبر داد تعطیلی ۷۰ درصد کارخانه‌ها تولید موتورسیکلت در سال جاری مهدی قره‌داغلی- عضو هیأت مدیره انجمن موتورسیکلت‌سازان با اشاره به نقض مصوبه دولت در سال ۹۴ برای توقف پلاک‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری گفت: تعیین مهلت برای تولید این موتورسیکلت‌‌ها باعث افزایش تولید در سال گذشته، اشباع بازار و تعطیلی ۷۰ […]

عضو هیأت مدیره انجمن موتورسیکلت‌سازان خبر داد

تعطیلی ۷۰ درصد کارخانه‌ها تولید موتورسیکلت در سال جاری

مهدی قره‌داغلی- عضو هیأت مدیره انجمن موتورسیکلت‌سازان با اشاره به نقض مصوبه دولت در سال ۹۴ برای توقف پلاک‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری گفت: تعیین مهلت برای تولید این موتورسیکلت‌‌ها باعث افزایش تولید در سال گذشته، اشباع بازار و تعطیلی ۷۰ درصدی کارخانه‌ها در سال جاری شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، ابوالفضل‌حجاری در یک نشست خبری اظهار داشت: طبق مصوبه هیأت وزیران در سال ۹۴، شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری باید از اول مهر ۹۵ متوقف می‌شد و در عین حال برای ثبت‌ سفارش این نوع موتورسیکلت‌‌ها نیز تا خرداد ۹۵ فرصت تعیین شده بود.

وی ادامه داد: بر این اساس موتورسیکلت‌های ثبت‌ سفارش شده تا خرداد ۹۵ می‌توانستند تا پایان سال گذشته شماره‌گذاری شوند. این مصوبه باعث شد سال گذشته دو برابر نیاز کشور، موتور تولید و شماره‌گذاری شود و در نتیجه بازار اشباع شد.

به گفته حجازی این اتفاق باعث تعطیلی ۷۰ درصد واحدهای تولیدی موتورسیکلت و همچنین تعطیلی تمام شرکت‌های قطعه‌سازی موتورسیکلت شده است و امسال اولین سالی است که در ۶ ماهه اول تولید موتورسیکلت کمتر از ۴۰ هزار دستگاه بوده است.

وی با بیان این‌که قانون‌گذار یک فرصت کارشناسی نشده بابت ثبت سفارش موتورسیکلت داده بود گفت: عده‌ای از تولیدکنندگان به مصوبه دولت پایبند بودند ولی درنهایت امسال تعطیل شدند.

وی توضیح داد: نیاز کشور به موتورسیکلت سالانه ۴۰۰ تا ۵۰۰هزار دستگاه است که سال گذشته ۸۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری در کشور تولید شد، هم‌اکنون کارخانه‌ها با انباشت ۲۰۰هزار دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری روبه‌رو هستند و پیش‌بینی می‌کنیم اشباع بازار تا ۳ ماهه اول سال ۹۷ نیز ادامه داشته باشد.

عضو هیأت مدیره انجمن موتورسیکلت سازان با اشاره به پایین بودن ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی قیمت موتورسیکلت‌های کاربراتوری نسبت به موتورسیکلت‌های انژکتوری گفت: شهرداری در گذشته اعلام کرد برای خرید موتورسیکلت‌های برقی ۲٫۵ میلیون تومان وام می‌پردازد، در آن زمان قیمت موتورسیکلت‌های برقی توسط یکسری شرکت‌های بازرگانی که یک‌شبه به وجود آمدند ۱۲میلیون تومان اعلام شد. در حالی که قیمت این محصول حدود ۳ میلیون تومان است و ما حاضریم ۲٫۵ میلیون تومان بگیریم و موتورسیکلت برقی مجانی تحویل دهیم.

وی با تأکید بر لزوم اختصاص تسهیلات ارزان قیمت به واحدهای تولیدی گفت: امکان استفاده از موتورسیکلت‌های برقی در شهرهایی که شیب کمی دارند، وجود دارد اما به دلیل نبود حمایت از تولیدکنندگان کارخانه‌های تولید موتورسیکلت‌های برقی در کیش و قم تعطیل شدند.

حجازی تأکید کرد: دولت باید خرید موتورسیکلت‌های کاربراتوری را برای دستگاه‌های زیرمجموعه خود ممنوع کند و پیشنهاد ما جایگزینی موتورسیکلت‌های انژکتوری و برقی با موتورسیکلت‌های کاربراتوری در ۸ کلان‌شهر کشور طی ۵ سال آینده است. البته موتورسیکلت‌های کاربراتوری در روستا‌ها یا جاهایی که آلایندگی وجود ندارد اما همچنان قابل مصرف خواهد بود.

وی با اشاره به خروج ۱۰۰ تا ۱۲۰ دلار بابت تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از کشور گفت: بحث‌هایی درمورد پلاک‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری به جای موتورسیکلت‌های انژکتوری شنیده‌ایم و گفته می‌شود که مشخصات موتورسیکلت‌های انژکتوری به جای موتورهای کاربراتوری برای پلاک‌گذاری به پلیس راهور ارایه می‌شود اما درنهایت موتورسیکلت‌های کاربراتوری به بازار عرضه می‌شوند.

عضو هیأت مدیره انجمن موتورسیکلت‌سازان با تأکید بر لزوم نظارت سازمان استاندارد و سازمان محیط‌زیست بر موتورسیکلت‌های عرضه شده در بازار گفت: چندین بار در این مورد با سازمان استاندارد نامه‌نگاری کرده‌ایم اما پاسخ منطقی به ما نداده‌اند و طی یکسال گذشته نتوانستیم با مسؤولان این سازمان جلسه‌ای داشته باشیم.

حجازی ادامه داد: سازمان‌ها طبق قانون موظفند طی ۱۵ روز به نامه‌ها پاسخ دهند ولی در ایران برخی دستگاه‌ها خود را پاسخگو نمی‌دانند و تکلیفی برای خود قائل نیستند.

وی تأکید کرد: وقتی در اتاق یک مدیر بسته باشد به معنی ضعف آن مدیر و نداشتن پاسخ مناسب برای مخاطب است.

حجازی تصریح کرد: جهانگیری، معاون‌اول رییس‌جمهور در مراسم روز صنعت اعلام کرد که مدیران ناتوان خودشان کنار بروند، ‌ای کاش این فرهنگ‌سازی در ایران شروع شود و وقتی اتفاقی می‌افتد، مدیران مقصر استعفا دهند.

وی در ادامه با اشاره به عدم تخصیص ارز به تولیدکنندگان داخلی بابت واردات قطعات که در کشور امکان تولید ندارند، گفت: در این شرایط برای واردات برخی از قطعات موتورسیکلت که در داخل تولید می‌شوند ارز پرداخت می‌شود.

عضو هیأت مدیره انجمن موتورسیکلت‌سازان همچنین با اشاره به سهم ۲۰ درصدی موتورسیکلت‌های وارداتی در بازار کشور گفت: عمده این موتورسیکلت‌‌ها از هند وارد می‌شوند و در حال حاضر چشم‌اندازی برای صنعت موتورسیکلت در وزارت صنعت تعریف نشده است.

به گفته حجازی در دهه ۸۰ حدود ۲۲۰ کارخانه تولید موتورسیکلت در کشور فعال بود که امروز به ۳۰کارخانه رسیده و به این ترتیب ۱۰۰ هزار فرصت اشتغال‌زایی مستقیم به ۱۰ هزار فرصت رسیده که هم اکنون ۷۰ درصد آن را نیز از دست داده‌ایم.

وی ادامه داد: صادرات موتورسیکلت به افغانستان قطع شده و احتمالا همین اتفاق درمورد صادراتمان به عراق نیز خواهد افتاد. در حال حاضر موتورسیکلت‌های چینی با نام موتورسیکلت تولید ایران عرضه می‌شوند که بخشی از این موتور‌ها نیز از خاک ایران ترانزیت می‌شوند.

 

عضو هیأت مدیره انجمن موتورسیکلت سازان تأکید کرد: برای توفیق بخش صنعت باید کارخانه‌های کوچک با یکدیگر ادغام شوند تا بتوانند با غول‌های بزرگ رقابت کنند، برای این کار باید مرکزی در وزارت صنعت جهت ادغام کارخانه‌ها ایجاد شود.