مصرف پوشاک ،کیف و کفش بین ۳۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان است

در ایران و در یک سال انجام می‌شود مصرف پوشاک ،کیف و کفش بین ۳۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان است سهم هر ایرانی از پوشاک قاچاق سالانه ۱۰۰هزار تومان است دبیر کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد گفت: سالانه دو میلیارد دلار پوشاک به کشور قاچاق می‌شود. که به‌طور متوسط حدود ۱۰۰ هزار تومان […]

در ایران و در یک سال انجام می‌شود

مصرف پوشاک ،کیف و کفش بین ۳۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان است

سهم هر ایرانی از پوشاک قاچاق سالانه ۱۰۰هزار تومان است

دبیر کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد گفت: سالانه دو میلیارد دلار پوشاک به کشور قاچاق می‌شود. که به‌طور متوسط حدود ۱۰۰ هزار تومان هزار تومان پوشاک قاچاق برای هر ایرانی می‌شود.

به گزارش فارس، حمیدقبادی افزود: قاچاق پوشاک به کشور در حالیست که حدود ۶۵ میلیون دلار پوشاک به‌طور رسمی و براساس ضوابط وارد می‌کنیم.

وی اضافه‌کرد: براساس آخرین گزارش‌ها از جمله گزارش مرکز آمار مصرف پوشاک و اقلام مرتبط آن مانند کیف و کفش در ایران رقمی بین ۳۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان است.

قبادی درباره حضور برندهای خارجی در بازار پوشاک کشور گفت: زمانی که شرایط نا برابر را برای این برند‌ها (نشان‌ها) در مقابل تولیدات داخلی فراهم و برای آنها فرش قرمز پهن می‌کنیم، مردم به آنها اقبال نشان می‌دهند و واردکنندگان این برند‌ها بدون پرداخت عوارض و از راه‌های غیرقانونی کالای خود را به داخل قاچاق می‌کنند.

وی افزود: در یکسال و نیم گذشته هزینه‌ها را بر‌ای وارد کنندگان این برند‌ها بر‌ای ساماندهی بازار پوشاک کشور افزایش دادیم .

دبیر کار گروه مد و لباس وزارت ارشاد گفت: کالاهای وارداتی که به عنوان برند وارد کشور می‌شود بیش‌تر کالاهایی است که یا اصالت ندارد یا تقلبی یا از رده خارج است و پوشاک از رده خارج بیش‌ترین ضرر را به خریدان داخلی می‌زنند زیرا این کالا‌ها در فروشگاه‌های اصلی و اروپایی بیش از ۵۰ یورو نیست در حالی که همان پوشاک در فروشگاه‌های شمال شهر تهران به قیمت‌های بیش از یک میلیون تومان عرضه می‌شود.

وی گفت: برخی از انواع پوشاک نیز در داخل تولید اما برچسب خارجی روی آنها نصب می‌شود که بیش‌تر آنها شناسایی و به آنها تذکر داده شده است.

قبادی افزود: مردم برای خرید از فروشگاه‌هایی که به عنوان برند (نشان) فعالند قیمت و اصالت کالا‌ها را از پایگاه‌های اینترنتی آن برند‌ها مطلع شوند.

وی اضافه کرد: برخی از کسانی که به عنوان پدرخوانده برندهای خارجی پوشاک در کشور فعالند فروشگاه‌هایی در مراکز تجاری مهم در اختیار دارند و فقط ۱۲ درصد از فروش خود را به عنوان اجاره‌بها به صاحبان آن مراکز می‌پردازند و اخیراً تلاش کرده‌اند این مبلغ به ۴ درصد کاهش یابد .

وی گفت: این کار آنها برای کاهش هزینه‌ها و جذب بیش‌تر خریداران است .

دبیر کار گروه مد و لباس وزارت ارشاد افزود: آیین‌نامه اجرای قانون ساماندهی مد و لباس تهیه شده و این قانون باوجود برخی اشکالات در حال اجراست اما همه مسؤولیت ان بر عهده وزارت ارشاد نیست و دستگاه‌های مختلفی در این زمینه مسؤولیت دارند.

وی اضافه‌کرد: اگر روند دولتی برای اصلاح وضع بازار برند و پوشاک وارداتی پاسخگو نباشد قوه قضاییه در این زمینه وارد عمل خواهد شد.

گلنارنصراللهی، مشاور وزیر صنعت، معدن تجارت در صنایع پوشاک و نساجی نیز در این برنامه گفت: دست‌کم ۶۰ تا ۶۵ درصد از بازار پوشاک کشور در اختیار تولیدکنندگان داخلی است.

وی گفت: براساس دستورالعمل جدید واردکنندگان موظف به ثبت برند‌ها در وزارت صنعت هستند و نمایندگی‌های برندهای خارجی باید اشخاص حقوقی باشند .

او اضافه‌کرد: نمایندگی آنها باید بدون واسطه و کالاهای وارداتی آنها شناسنامه‌دار باشد.

اختصاص ۲۰ درصد تولیدات برندهای خارجی به تولیدکنندگان داخلی

نصراللهی افزود: واردکنندگان برندهای خارجی در قرارداد با تولیدکنندگان این برند‌ها باید موافقت آنها را برای اختصاص ۲۰ درصد از تولیدشان به تولیدکنندگان داخلی را جلب کنند و به این مقدار باید سالانه ۵ درصد اضافه شود.

وی گفت: تاکنون ۱۴ برند خارجی براساس دستورالعمل وزارت صنعت قرارداد بسته و ثبت نمایندگی کرده‌اند و ۵ برند نیز در دست اقدام است.

نصر اللهی اضافه‌کرد: البته آنچه که از برندهای خارجی در بازار دیده می‌شود بسیار بیش‌تر است که به آنها به‌طور جدی تذکر داده شد و برخی تابلو‌های خود را که معرف برندی بود، جمع‌آوری کرده‌اند.

نصراللهی افزود: کیفیت پوشاک تولید داخل در مقایسه با گذشته بسیار مناسب شده اما مشکل تولید‌کننده داخلی رقابت نابرابر با پوشاک وارداتی است.

مشاور وزیر صنعت، معدن تجارت در صنایع پوشاک و نساجی گفت: در ابلاغ دستورالعمل ثبت برندهای خارجی افزودن بر حمایت از تولیدکننده داخلی از حقوق مصرف‌کننده نیز حمایت کرده‌ایم.

وی افزود: از ۱۴ نشان ثبت شده ۵ نشان (برند) اروپایی است.

نصراللهی اضافه‌کرد: با توجه به بازار اشتغال و ارزش افزوده صنعت پوشاک می‌توانیم با در دست گرفتن این بازار مزیت‌های خوبی را برای کشور در عرصه ایجاد کنیم.

وی افزود: وزارت صنعت، معدن تجارت تلاش می‌کند در ساخت و سازهای جدید مراکز تجاری فضای بیش‌تری به تولید‌کنندگان داخلی اختصاص یابد.

شاهرخ جعفری تولیدکننده پوشاک نیز در این برنامه گفت: اگر واردات پوشاک براساس چارچوب باشد تولیدکنندگان داخلی در فضای مناسبی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: اکنون صاحبان مراکز تجاری برای افزایش ارزش آن مرکز تمایل دارند از برندهای خارجی استفاده کنند و این مسأله موجب شده است که مافیا در موضوع واردات برندهای پوشاک ایجاد شود.

او تصریح‌کرد: اکنون یک واردکننده صاحب ۲۷ برند و دیگری واردکننده ۱۴ برند است.

ابوالقاسم‌شیرازی، رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران نیز در این برنامه گفت: براساس بازدیدهای میدانی تولیدکنندگان داخلی ۷۰ درصد نیاز بازار پوشاک را تأمین می‌کنند، اما باید موانع را از سر راه تولیدکنندگان داخلی‌ برداریم.

وی افزود: مالیات بر ارزش افزوده پشت تولید و عرضه‌کننده پوشاک را به خاک مالیده است.

رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران اضافه‌کرد: روزانه ۳۰ گروه نظارتی بر واحدهای عرضه کننده پوشاک به همراه بازرسان ستاد مبارزه با کالای قاچاق و اصناف و سازمان حمایت از تولید‌کننده و مصرف‌کننده نظارت می‌کنند.

 

وی گفت: به فروشگاه‌هایی که پوشاک خارجی بدون شناسنامه عرضه می‌کنند دو هفته فرصت داده می‌شود تا وضعیت این پوشاک را تعیین و تکلیف و برای آن شناسنامه ارایه دهد و در غیر این صورت از فعالیت آنها جلوگیری می‌شود.