انتخاب سرمایه‌گذاران جدید برای تکمیل طرح‌های پتروشیمی نیمه‌کاره

انتخاب سرمایه‌گذاران جدید برای تکمیل طرح‌های پتروشیمی نیمه‌کاره ۱۰۰۰ هکتار زمین پشت قباله پتروشیمی‌ها افتاد گروه انرژی- درحالی که بیش از نیم قرن از فعالیت چشمگیر بازار پتروشیمی ایران می‌گذرد، با اقدامات انجام شده طی ۴ سال فعالیت دولت یازدهم تولید از ۷۱ درصد به ۸۲ درصد رسید، تا این صنعت بتواند با تجربه کردن […]

انتخاب سرمایه‌گذاران جدید برای تکمیل طرح‌های پتروشیمی نیمه‌کاره

۱۰۰۰ هکتار زمین پشت قباله پتروشیمی‌ها افتاد

گروه انرژی- درحالی که بیش از نیم قرن از فعالیت چشمگیر بازار پتروشیمی ایران می‌گذرد، با اقدامات انجام شده طی ۴ سال فعالیت دولت یازدهم تولید از ۷۱ درصد به ۸۲ درصد رسید، تا این صنعت بتواند با تجربه کردن یک سیر صعودی ۱۰ درصدی در راندمان تولید، تلاش می‌کند یک جایگاه ویژه بین‌المللی را برای خود دست و پا کند.

از سوی دیگر با علم شدن مشکلات و چالش‌های مالی، سیاست‌های صنعت پتروشیمی بر جذب منابع خارجی و تشویق بانک‌های داخلی برای مشارکت مالی پروژه‌ها قرار گرفته است تا بخش خصوصی از طریق آورده صاحبان سهام طرح‌ها و تسهیلات بانکی (فاینانس) داخلی و یا خارجی نقش محوری‌تری پیدا کنند. با زنجیر شدن حلقه‌های مذکور در یکدیگر دومین جهش توسعه‌‌ای صنعت کشور که در طلیعه برنامه بیژن‌زنگنه قرار گرفته است به‌زودی محقق خواهد شد؛ بنابراین با مهیا شدن شرایط می‌توان امید داشت تا بستر مناسبی برای افزایش تولیدات در مرز ۴۰ میلیارد دلار فراهم شود.

در همین راستا و برای تحقق دومین جهش توسعه‌ای پتروشیمی در دولت دوازدهم، شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تخصیص یک‌هزار هکتار زمین، پروژه تکمیل زنجیره‌های ارزش پروپان و بوتان و ساخت ۷۰ طرح صنایع تکمیلی پتروشیمی در ماهشهر را کلید زد.

بدین‌ترتیب بر مبنای سیاست‌های کلان تعریف شده به منظور تحقق دومین جهش توسعه‌ای صنعت پتروشیمی از سوی وزیر نفت، شرکت ملی صنایع پتروشیمی هفته گذشته به‌طور رسمی برنامه‌ریزی و عملیات اجرایی ایجاد بزرگ‌ترین هاب صنایع تکمیلی پتروشیمی کشور در ماهشهر را کلید زد.

براساس گزارش روابط‌عمومی شرکت پتروشیمی، مرضیه‌شاهدایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به برنامه‌های وزیر نفت برای تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی، گفت: در این راستا، در منطقه ماهشهر با تأمین ۱۰۰۰ هکتار زمین براساس آمایش سرزمینی و با همکاری سازمان محیط‌زیست، برنامه جدید توسعه پتروشیمی و صنایع تکمیلی پتروشیمی اجرایی خواهد شد.

در این راستا مقرر شده که بخشی از این زمین‌ها به ساخت و توسعه ۷۰ طرح صنایع تکمیلی پتروشیمی اختصاص یابد و طرح‌های جدید متانسب با تکمیل زنجیره‌های ارزش و محصولات تولید شده در بخش بالادستی و میان‌دستی صنعت پتروشیمی تعریف و مجوزهای ساخت برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی صادر شود.

هم‌اکنون با تأمین زمین مناسب عملاً سایر زیرساخت‌های مرحله جدید توسعه صنایع پتروشیمی در ماهشهر به عنوان قدیمی‌‌ترین هاب پتروشیمی ایران فراهم شده و از وجود اسکله، پایانه‌های صادراتی تا مجتمع پتروشیمی فجر به عنوان یوتیلیتی متمرکز می‌توان به عنوان زیرساخت‌های طلایی توسعه بیش‌تر صنایع پتروشیمی در این منطقه یاد کرد.

در حال حاضر ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در ماهشهر به حدود ۲۳٫۶ میلیون تن در سال رسیده و شرکت ملی صنایع پتروشیمی قصد دارد برای ایجاد دست‌کم ۱۰ طرح جدید پتروشیمی با ظرفیت ۸ میلیون تن برنامه‌ریزی کند.

اما در خصوص ایجاد کانال‌های جدید مالی برای تأمین تکمیل طرح‌های نیمه کاره پتروشیمی که در این اوضاع و احوال یک ضرورت به حساب می‌آید، باید به راهکار‌های مطمئنی دست پیدا کرد؛ راهکارهایی که تاکنون فقط از آن سخن رانده می‌شود و در عمل اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.

فرنازعلوی، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به ضرورت شتاب بخشی در روند ساخت و تکمیل طرح‌های مختلف توسعه‌ای در صنعت پتروشیمی ایران به نیپنا اظهارکرد: افزون بر ساخت طرح‌های جدید که نیازمند جذب سرمایه‌گذاری است برای تکمیل طرح‌های های نیمه‌تمام نیز باید منابع مالی جدید به طرح‌ها اختصاص یابد تا بیش از این شاهد وقفه در ساخت نباشیم.

مدیربرنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: ما به عنوان تسهیلگر و حمایت‌کننده به دنبال آن هستیم که برنامه‌های توسعه‌ای پیش‌بینی شده در موعد مقرر به بهره‌برداری برسند اما به دلیل وجود برخی مشکلات شاهد عدم پیشرفت مطلوب و یا توقف ساخت در برخی از طرح‌ها هستیم و بارز‌ترین دلیل آنها عدم وجود منابع مالی لازم است و در این مسیر باید سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی گسترده‌ای صورت پذیرد.

وی با بیان این‌که برخی از طرح‌ها که سهامداران آنها نمی‌توانند فرایند ساخت و تکمیل را محقق کنند می‌توانند به دیگر سرمایه‌گذاران علاقه‌مند واگذار شود، گفت: در صورت همکاری و تعامل سهامداران این گونه طرح‌ها، می‌توان با انتخاب سرمایه‌گذاران جدید اقدام به ساخت و یا تکمیل این طرح‌ها کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص اولویت‌های دولت دوازدهم درصنعت پتروشیمی، اظهارکرد : در چارچوب برنامه ششم توسعه و سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و قانون وزارت نفت اولویت‌های صنعت پتروشیمی تعیین شده است و امید است با توجه به حمایت‌های دولت و مجلس این صنعت بتواند برنامه‌های توسعه‌ای خود را برای افزایش تولید و رشد صادرات در کم‌ترین زمان ممکن محقق کند.

علی‌ادیانی با بیان این‌که مجلس به وظیفه خود عمل کرده و هر میزان نیاز نرم‌افزاری و قانون‌گذاری که در صنعت پتروشیمی وجود داشته تأمین شده است، اظهارکرد: در مجلس هشتم نیز دو قانون راه‌گشای «وظایف و اختیارات وزارت نفت » و قانون «اصلاح قانون نفت» از تصویب مجلس گذشت .

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان این‌که صنعت پتروشیمی کشور نیازمند ۲۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی است، گفت: باید دولت را در افزایش سطح تولید نفت گاز و نیز محصولات پالایشی و پتروشیمی یاری کرد و این امیدواری وجود دارد که با این برنامه‌ریزی‌ها بتوان سهم ایران را در این خصوص در بازارهای جهانی افزایش داد. باید دومین جهش در صنعت پتروشیمی رقم بخورد و در این مسیر همکاری دولت و مجلس اثربخش خواهد بود.