به جهت بیهوشی، به هوش باشید!

به جهت بیهوشی، به هوش باشید!       شماهایی که آن بالا نشسته‌اید و هر موقع حوصله‌تان سر می‌رود و بیکار می‌شوید، گیر می‌دهید به تعرفه‌های بیمارستانی و اساساً و اصولاً به فکر قشر آسیب‌پذیر پزشک و متخصص و کادر پزشکی نیستید، دوباره فیلتان یاد هندوستان کرده و به سراغ لاغر کردن تعرفه رفته‌اید، آن هم […]

به جهت بیهوشی، به هوش باشید!

      شماهایی که آن بالا نشسته‌اید و هر موقع حوصله‌تان سر می‌رود و بیکار می‌شوید، گیر می‌دهید به تعرفه‌های بیمارستانی و اساساً و اصولاً به فکر قشر آسیب‌پذیر پزشک و متخصص و کادر پزشکی نیستید، دوباره فیلتان یاد هندوستان کرده و به سراغ لاغر کردن تعرفه رفته‌اید، آن هم تعرفه بیهوشی؟! برحذر باشید که اگر تعرفه را کم کنید که البته کم کرده‌اید و باز اگر صدای ما به جایی نرسد و دیوان هم حرف ما را نخرد، که یحتمل نمی‌خرد، ما هم به‌لحاظ رسالت حرفه‌ای و البته رسیدن دخلمان به خرجمان، کمی تا اندکی از بیماران را بیهوش نکرده زیر تیغ می‌بریم، قلیلی را هم دوز دارو را پایین می‌آوریم، تا علی‌القاعده آن ۲۵ درصد کسری جبران شود که نه سیخ بسوزد و نه کباب، خوش به حال بیمار!

زیاد هم رویش حساب نکنید، هرچه باشد اعصابی هم برای ما نمانده است از این همه بی‌عدالتی و یکدفعه دیدید از دستمان در رفت و برای برخی از بیماران شریف، ز کف آمپول بی‌دوز زدیم البته با کلی هوای پاک، کار است، می‌شود دیگر، تمرکز که نباشد، هر چیزی ممکن است!

     حالا شما که صدایمان را ۶ ماه است نمی‌شنوید، خیلی مشوش‌خاطر نشوید، فقط دست از گلوی تعرفه‌ بردارید و اگر کرم اضافی هم دارید آن را بالاتر بنشانید! ما هم جوری دوز دارو را ‌تنظیم می‌کنیم! که آن دردمند تا صبح قیامت هم هشیار نشود چه برسد در اتاق عمل و در حین عملیات!

البته به هوش باشید که نمی‌شود با این تورم و رکود موجود، شما‌ها فتیله تعرفه را به جای آن‌که سنواتی بالا ببرید، قد و بالایش را بزنید و هرسش کنید و بر قشر آسیب‌پذیر ظلم روا دارید و گوش مبارکتان هم بدهکار هیچ‌کس نباشد.

همین که با خدمات ارزنده ما، بیماران دردمند عزیز صبور عابر بانک، وسط عمل به هوش نمی‌آیند و یقه جراح را نمی‌چسبند که چرا به جای دست راست، پای چپ را زیر تیغ برده و یا آن قیچی باغبانی در شکم من چه می‌کند یا اینکه، برادر و خواهر محترم جراح، من همراه مریضم، پس خود مریض کجاست و از این قسم رفتار‌ها و سؤالات کلیشه‌ای …! باید هزاران با شکر‌گزار باشید، حال شاکر که نیستید، آمده‌اید همه تعرفه‌ها را بالا برده‌اید و عدل تعرفه دیوار کوتاه را نشانه گرفته‌اید، حاشا و کلا که این رسم انصاف نیست.

     در آخر و من باب تنویر افکار عمومی از کلیه بیماران محترم که قرار است با تیغ جراح ملاقات داشته باشند، عرض می‌کنیم که من بعد گوش به زنگ باشید که اگر آن دیوان عدالت کار ما را راه نینداخت، قبل از آن‌که به اتاق عمل مشرف شوید از پرسنل خدوم و زحمت کش و خصوصاً از متخصصان فرهیخته بیهوشی سؤال نمایید که آیا تعرفه‌خورتان ملس است یا نه، به عبارتی دیگر سؤال فرمایید که بیعدالتی ۲۵ درصدی چگونه بر روی دوز داروی بیهوشی شما تأثیر خواهد گذاشت، اگر تعرفه گیر شده باشید که هیچ، ولی اگر جزو دسته دیگر باشید هنگام ورود به اتاق عمل ۳-۴نفری قلچماق (کوچه‌پشتی بیمارستان موجود است) اجیر نمایید تا در حین عمل، دست و پا و احیاناً دهان و سر مبارک را سفت بچسبند تا بی‌تعرفگی کار دستتان ندهد و با تکان‌های اضافه، تیغ جراح خطا نرود که اگر چنین شد، جان مبارک پای خودتان است که فقط هو الباقی …. .

 

هوشنگ خان