رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران:بخش معدن به معنای واقعی اقتصاد مقاومتی است

  نادعلی اسماعیلی با بیان این‌که بخش معدن به معنای واقعی اقتصاد مقاومتی است، گفت: اگر به بخش معدن کمک شود و در این بخش سرمایه‌گذاری صورت گیرد می‌تواند در آینده نقش اساسی در اقتصاد کشور ایفا کند. به گزارش فارس، رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در نشست صمیمی با معدن‌کاران خراسان جنوبی، اظهار […]

 

نادعلی اسماعیلی با بیان این‌که بخش معدن به معنای واقعی اقتصاد مقاومتی است، گفت: اگر به بخش معدن کمک شود و در این بخش سرمایه‌گذاری صورت گیرد می‌تواند در آینده نقش اساسی در اقتصاد کشور ایفا کند.

به گزارش فارس، رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در نشست صمیمی با معدن‌کاران خراسان جنوبی، اظهار داشت: خراسان جنوبی یکی از استان‌های معدنی کشور بوده که معادن زیادی در این منطقه وجود دارد.

وی بخش معدن را بخش مظلومی دانست و افزود: این بخش مورد ظلم قرارگرفته و در دورانی که تحریم‌های ظالمانه به کشور تحمیل شد بخش معدن توانست به خوبی نقش‌آفرینی کند و پشت کسانی که قصد ضربه‌زدن به کشور را داشتند به زمین بزند.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با بیان این‌که بخش معدن توانست در دوران تحریم خوراک بخش صنعت کشور را تهیه کند، تصریح کرد: ادعا نمی‌کنیم که بخش معدن می‌تواند جایگزین نفت شود ولی اعتقاد داریم که اگر به بخش معدن کمک شود و در این بخش سرمایه‌گذاری صورت گیرد می‌تواند در آینده این بخش نقش اساسی در اقتصاد کشور ایفا کند.

اسماعیلی با اشاره به این‌که بخش معدن به معنای واقعی اقتصاد مقاومتی است، گفت: اگر بخواهیم به بیگانگان وابسته نباشیم و به بخش صنعت ما ضربه وارد نشود باید به بخش معدن بها دهیم.

وی با بیان این‌که ماده معدنی ید یکی از مواد معدنی استراتژیک محسوب می‌شود که تولید آن در انحصار ۹ کشور دنیا قرار دارد و در گذشته این ماده وارد کشور می‌شده ولی در حال حاضر این ماده در ایران تولید می‌شود، افزود: با تولید ماده معدنی ید در کشور توسط یکی از شرکت‌های بخش خصوصی علاوه بر رفع نیاز داخلی به این ماده توانسته‌ایم در سال گذشته حدود ۸۰ تن را صادر کنیم.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با بیان این‌که خراسان جنوبی استانی با مواد معدنی فلزی بوده که اگر اکتشاف شود در توسعه این استان بسیار تأثیرگذار است، یادآور شد: طلا یکی از مواد معدنی استراتژیک بوده که به نظر می‌رسد اکثر نقاط کشور در بحث طلا نقاط بکری باشند که خراسان جنوبی نیز جزو این استان‌ها است.

اسماعیلی ادامه داد: یکی از مواردی که دولت باید به بخش خصوصی کمک کند تا در آن به تولید برسیم بحث ماده معدنی طلا است که متأسفانه به دنبال تکنولوژی‌های استخراج این ماده معدنی باارزش نرفته‌ایم.

وی به حمایت از سرمایه‌گذاران تأکید کرد و گفت: اعتقاد داریم در هر کجا سرمایه‌گذاری بخواهد سرمایه‌گذاری نماید باید بخش دولتی و مردم محلی از او حمایت کنند.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران تصریح کرد: علاوه بر مظلوم واقع شدن بخش معدن کسانی هم که در این بخش چه در حوزه علمی و چه در حوزه سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کنند نیز مظلوم واقع می‌شوند.

اسماعیلی با اشاره به این‌که انجام فعالیت‌های معدنی در کنار حفظ محیط‌زیست امکان‌پذیر است، یادآور شد: باید این فرهنگ‌سازی در جامعه ایجاد شود که می‌توانیم بدون آسیب رساندن به محیط‌زیست از منابعی که طبیعت در اختیار ما قرارداده استفاده و بهره‌برداری کنیم.

وی با بیان این‌که کشوری می‌تواند وضعیت معدنی خود را ساماندهی کند که به علم روز آشنا باشد، اضافه کرد: هر چند در ایران در حال حاضر نسبت به سال‌های گذشته در بحث فرآوری، اکتشاف و بهره‌برداری در بخش معدن پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم ولی هنوز از علم روز دنیا عقب هستیم.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران از راه‌اندازی صندوق بیمه تأمین اجتماعی در نظام مهندسی‌های معدنی استان‌های کشور خبر داد و گفت: یکی از کارهایی که سبب رونق سازمان‌های نظام مهندسی معادن می‌شود ایجاد همین صندوق‌‌ها بوده که اعتبار خوبی نیز به آن اختصاص یافته است.

تکمیل چرخه زنجیره تولید فولاد کشور در اولویت کار بخش معدن قرار گرفت

همچنین در ادامه این نشست مدیرکل نظارت امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: به منظور اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پروژه تکمیل چرخه زنجیره تولید فولاد جزو پروژه‌های اولویت‌دار بخش معدن در کشور تعریف شده است.

عباسعلی ایروانی گفت بحث اقتصاد مقاومتی از موضوعاتی است که بسیار مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و در دستور کار دولت قرار گرفته و در این زمینه جلسات متعددی برگزار شده است.

وی با بیان این‌که نتایج اقتصاد مقاومتی کم‌کم به صورت ایدئولوژی‌ها، طرح‌ها و پروژه‌ها به تصویب نهایی می‌رسد، تصریح کرد: آنچه در این زمینه در بخش معدن وجود دارد، تعداد ۶ پروژه و تعدادی ریزپروژه است.

مدیرکل نظارت امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: از ۶ پروژه مشخص شده در بخش معدن برای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ۳ پروژه شامل تکمیل چرخه زنجیره تولید فولاد بوده که اطلاعاتی در این بخش گرفته و برنامه‌ریزی شده که باید در برنامه ۵ ساله پیش‌رو انجام شود، همچنین اجرای طرح ژئوفیزیک در تمام کشور و تهیه نقشه‌های ۲۵ هزارم برای مناطق اولویت‌دار و نظارت بر فعالیت‌های معدنی به روش‌های نوین جزو طرح‌های اولویت‌دار است.

ایروانی با اشاره به اختلاف بین منابع طبیعی و بهره‌برداری از منابع معدنی توافقی با منابع طبیعی داشته‌ایم، گفت: براساس این توافق در ابتدا باید این اختلافات در کارگروه استان‌ها به بحث گذاشته شود و اگر نتیجه نداد این موضوع در کارگروه تعامل در مرکز مطرح و اگر حل نشد در مرحله بعد توسط مراجع قضایی مورد رسیدگی قرار گیرد.

 

وی به بحث مسؤولان فنی معدن و وظایف این گروه اشاره کرد و یادآور شد: اگر کسی به عنوان مسؤول فنی و اجرایی معادن باشد نباید در امر نظارت دخالت داشته باشد.