ابهام در اثربخشی بسته خروج از رکود دولتی‌ها

  تولید خودرو در ۱۲ ماهه سال ۹۴ با افت ۱۳٫۷ درصدی نسبت به سال ۹۳ روبرو شد که این مسأله نشان دهنده تشدید رکود در صنعت خودرو به عنوان موتور محرک صنعت کشور و بی‌اثر بودن اجرای بسته خروج از رکود در صنعت خودرو است. به گزارش فارس، طبق آمار وزارت صنعت در سال […]

 

تولید خودرو در ۱۲ ماهه سال ۹۴ با افت ۱۳٫۷ درصدی نسبت به سال ۹۳ روبرو شد که این مسأله نشان دهنده تشدید رکود در صنعت خودرو به عنوان موتور محرک صنعت کشور و بی‌اثر بودن اجرای بسته خروج از رکود در صنعت خودرو است.

به گزارش فارس، طبق آمار وزارت صنعت در سال گذشته ۹۷۶ هزار و ۸۳۶ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که در مقایسه با تولید سال ۹۳ با کاهش ۱۳٫۷ درصدی همراه بوده است. این در حالی است که تولید خودرو در سال ۹۳ نسبت به ۹۲ با رشد ۵۳٫۴ درصدی همراه شده بود و تشدید رکود در صنعت خودرو آمارهای دو سال قبل را بار دیگر تضعیف کرده است.

این در حالی است که دولت از نیمه سال گذشته اقدام به اجرای بسته خروج از رکود کرد و در این راستا، در مرحله اول ۲۶۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به فروش اقساطی خودرو اختصاص یافت. طرحی که انتقادات زیادی را به همراه داشت اما مسؤولان دولتی به دفاع تمام قد از آن پرداختند.

بررسی آمار تولید خودرو در سال گذشته نشان می‌دهد که در این مدت تولید سواری به ۸۹۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه رسید که نسبت به تولید سال ۹۳ با افت ۶٫۹ درصدی همراه بوده است.

در سال گذشته ۷۳ هزار و ۱۸۷ دستگاه وانت در کشور تولید شد که نسبت به سال قبل از آن ۵۱٫۵ درصد کاهش داشته است.

تولید مینی‌بوس و میدل‌باس نیز در سال گذشته به ۵۱۱ دستگاه رسید که نسبت به سال ۹۳ رشد ۸۵٫۱ درصدی را نشان می‌دهد. در مورد تولید اتوبوس در سال ۹۴ نیز باید به رشد ۶٫۹ درصدی تولید این محصول اشاره کنیم که به ۶۹۶ دستگاه رسیده است.

در عین حال تولید کامیونت، کامیون و کشنده در سال ۹۴ با کاهش ۵۳٫۱ درصدی نسبت به سال ۹۳ به ۹ هزار و ۸۴۲ دستگاه رسید.

* افت ۱۶٫۴ درصدی تولید ایران خودرو

در ۱۲ ماهه سال گذشته، تولید انواع خودرو در گروه صنعتی ایران‌‌ خودرو با کاهش ۱۶٫۴ درصدی نسبت به سال ۹۳ به ۵۰۷ هزار و ۲۸۴ دستگاه رسید. در این مدت تولید سواری توسط ایران‌ خودرو ۴۸۴ هزار و ۹۴۱ دستگاه بود که نسبت به تولید سال ۹۳ این شرکت، ۵٫۴ درصد افت داشته است.

تولید وانت در گروه صنعتی ایران‌ خودرو نیز در سال گذشته با کاهش ۷۷٫۶ درصدی نسبت به سال ۹۳ به ۲۰ هزار و ۴۵۵ دستگاه رسید.

در سالی که گذشت ۳۲۱ دستگاه مینی‌بوس، میدل‌باس و اتوبوس توسط ایران‌ خودرو تولید شد که این رقم نسبت به تولید سال ۹۳ رشد ۲۱۱٫۷ درصدی را نشان می‌دهد.

در مقابل، تولید کامیونت، کامیون و کشنده توسط ایران‌ خودرو در سال گذشته به ۱۵۶۷ دستگاه رسید که نسبت به تولید سال ۹۳ کاهش ۳۹٫۴ درصدی را نشان می‌دهد.

* کاهش ۹٫۷ درصدی تولید سایپا

در مورد تولید محصولات سایپا در سال گذشته نیز باید به افت ۹٫۷ درصدی تولید انواع خودرو در این گروه صنعتی نسبت به سال ۹۳ اشاره کنیم، به این ترتیب تولید انواع خودرو توسط سایپا در سال ۹۴ به ۳۷۱ هزار و ۳۲۲ دستگاه رسید.

 

در سال ۹۴، تولید سواری توسط سایپا به ۳۲۸ هزار و ۱۶۸ دستگاه رسید که کاهش ۷٫۵ درصدی را نسبت به سال ۹۳ نشان می‌دهد.