معاون فنی و زیربنایی راهآهن جمهوری اسلامی ۴هزار میلیارد تومان پروژه زیر بنایی راهآهن توسط پیمانکاران در حال اجرا است معاون فنی و زیربنایی راهآهن جمهوری اسلامی گفت: هم اینک ۱۶۷ پروژه زیربنایی با ۴هزار میلیارد تومان اعتبار در حوزه راهآهن کشور توسط پیمانکاران کشورمان، دست قرار دارد. به گزارش ایرنا، مازیاریزدانی که همراه وزیر […]
معاون فنی و زیربنایی راهآهن جمهوری اسلامی
۴هزار میلیارد تومان پروژه زیر بنایی راهآهن توسط پیمانکاران در حال اجرا است
معاون فنی و زیربنایی راهآهن جمهوری اسلامی گفت: هم اینک ۱۶۷ پروژه زیربنایی با ۴هزار میلیارد تومان اعتبار در حوزه راهآهن کشور توسط پیمانکاران کشورمان، دست قرار دارد.
به گزارش ایرنا، مازیاریزدانی که همراه وزیر راه و شهرسازی به مشهد سفر کرده است افزود: تمامی طول ۱۱هزار کیلومتر مسیر ریلی در سطح ایران به رغم محدودیتها و تنگناهای دولتی هم اینک تبدیل بهکارگاه عمرانی شده است.
وی ادامه داد: در جایجای این مسیر ۱۱هزار کیلومتری ریلی، پروژههای متعدد همچون ساخت نمازخانه، ایستگاه، سالن مسافری، تغییرات خطوط و نیز علایمی کردن ایستگاهها در حال اجرا است.
معاون راهآهن جمهوری اسلامی گفت: طی ۴ سال اخیر پروژههای بسیاری آغاز شده و امروز بخشی از آنها و نیز طرحهای نیمهتمام ریلی برجای مانده از قبل به انجام رسیدهاند. بخش قابلتوجهی از طرحها نیز هم اکنون آماده شده و به مرور آماده بهرهبرداری میشوند.
وی افزود: ۱۶۷ پروژه جاری بخشی از طرحهای در دست انجام در حوزه زیرساختی ریلی است که طرحهای متوسط و بزرگ زیربنایی را شامل میشوند.
یزدانی ادامه داد: هدفگذاری شده تمام مسیرهای راهآهن به ویژه مسیرهای پرترافیک چه از نظر بار و چه مسافری دو خطه شده و همزمان تراکبندی و در نهایت برای برقیسازی آنها اقدام شود. برای تمامی مسیرها در این حوزه کار مطالعاتی انجام و عملیات اجرایی برخی از آنها آغاز شده است. برای نخستین مسیر که راهآهن تهران-مشهد است طی سالهای گذشته دو خطه و در سال ۹۴ تراکبندی صورت گرفت و قرارداد عملیات برقیسازی آن نیز منعقد شده و امسال عملیات اجرایی آن آغاز و ظرف ۴ سال به انجام میرسد.
وی گفت: پیوست فنی برای دو خطه کردن مسیر ریلی تهران-شمال هم در دست تکمیل است که با سرمایهگذاری طرف روس امیدواریم سریعتر اجرایی شود.
معاون فنی و زیربنایی راهآهن جمهوری اسلامی افزود: دو خطه کردن مسیر راهآهن تهران-تبریز هم آغاز شده و بخش اعظم این مسیر هماینک دوخطه است. در مسیر جنوب تا اهواز هم تمام خطوط راهآهن منتهی به این شهر دو خطه شده و در حالی بهرهبرداری است. ادامه مسیر ریلی به سمت بندرعباس نیز دوخطه و تراکبندی شده و برای برقیسازی آن در حال مذاکره با شرکتها هستیم.
وی ادامه داد: مطالعات دوخطه شدن مسیر پرترافیک محور شرق یعنی راهآهن بافق-مشهد نیز به انجام رسیده و در پی برنامهریزی برای آغاز عملیات اجرایی آن هستیم.
او گفت: در راهآهن جمهوری اسلامی اقداماتی برای نخستینبار آغاز شده که از جمله آنها اجرای پروژه قطار سریعالسیر تهران-قم-اصفهان با سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت میباشد که هم اکنون در دست اجراست. قرارداد پروژه مسیر ریلی تهران-مشهد هم با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت منعقد شده و کارهای مطالعاتی آن به انجام رسیده است.
یزدانی افزود: اتصال ریلی به مراکز همه استانهای کشور از جمله اهداف و برنامهریزیهاست. هم اکنون هشت مرکز استان به شبکه راهآهن کشور متصل نیستند و بدین منظور پروژههایی تعریف شده که با تأمین اعتبار طی چند سال آینده به انجام میرسند.
وی همچنین مسیر ریلی مشهد-زاهدان-چابهار را برای اتصال به افغانستان و حمل بار بسیار مهم توصیف و بیان کرد: بخشی از این مسیر حدفاصل زاهدان-چابهار و نیز خواف-هرات پیشرفت خوبی دارد. تلاش میشود هرچه سریعتر با تأمین مالی در بخش زاهدان-مشهد هم این مسیر ریلی اجرایی شود.
معاون فنی و زیربنایی راهآهن جمهوری اسلامی گفت: امروز راهآهن ایران نسبت به بسیاری از کشورها وضعیت بهتری دارد. طی سالهای اخیر برخی کشورهای منطقه همچون قزاقستان، چین و ترکیه سرمایهگذاریهای هنگفتی در حوزه ریلی اعم از مسافری و باری و یا هر دو انجام دادهاند. همه کشورهای در حال توسعه به شدت به تقویت و توسعه حوزه ریلی روی آوردهاند. ترکیه اعتبارات حوزه ریلی خود را ۶۰ برابر کرده، زیرا توسعه این حوزه به صورت مجازی وسعت کشورها را کوچک و تبادلات را تسهیل کرده و در واقع ارتقای ارتباطات ریلی بهترین مسیر برای توسعه است.
وی افزود: ایران نیز مطالعات خوبی در این حوزه داشته اما ساخت راهآهن پرهزینه است و باید راهکارهای مناسبی برای تأمین مالی آن پیشبینی شود. بهترین این راهها یعنی سرمایهگذاری خارجی هم اکنون در دستور کار دولت و راهآهن جمهوری اسلامی است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.