توسعه آزادراه‌های کشور نیازمند سرمایه غیربودجه‌ای است

وزیر راه و شهرسازی توسعه آزادراه‌های کشور نیازمند سرمایه غیربودجه‌ای است  وزیر راه و شهرسازی گفت: تصمیم این وزارتخانه بر توسعه شبکه آزادراهی کشور به ۵هزار کیلومتر است. تحقق این هدف نیازمند جذب سرمایه از بخش خصوصی و منابع غیربودجه‌ای می‌باشد. به گزارش ایرنا، عباس‌آخوندی در مراسم آغاز عملیات مرحله نخست ساخت آزادراه مشهد-چناران-قوچان و […]

وزیر راه و شهرسازی

توسعه آزادراه‌های کشور نیازمند سرمایه غیربودجه‌ای است

 وزیر راه و شهرسازی گفت: تصمیم این وزارتخانه بر توسعه شبکه آزادراهی کشور به ۵هزار کیلومتر است. تحقق این هدف نیازمند جذب سرمایه از بخش خصوصی و منابع غیربودجه‌ای می‌باشد.

به گزارش ایرنا، عباس‌آخوندی در مراسم آغاز عملیات مرحله نخست ساخت آزادراه مشهد-چناران-قوچان و بهره‌برداری از کنارگذر شهر چناران در شمال مشهد، افزود: ساخت هر کیلومتر آزادراه ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه دارد.

وی ادامه داد: ساخت ۳هزار کیلومتر آزادراه در سطح کشور در نظر گرفته شده که اجرای آن نیازمند ۳۰۰هزار میلیارد ریال است.

وزیر راه و شهرسازی به تنگناهای مالی دولت اشاره و بیان کرد: بر این اساس دولت باید سیاست خود را مبنی بر بهره‌گیری از منابع غیربودجه‌ای تنظیم کند.

وی گفت: به منظور جذب سرمایه‌گذار خارجی در توسعه شبکه‌های ارتباطی در کشور باید ثبات اقتصادی برای سرمایه‌گذار به ویژه در قوانین و مقررات ایجاد شود.

آخوندی افزود: خراسان یک حوزه تمدنی است و اگر به این منطقه از دیدگاه تمدنی نگاه کنیم باید تصمیم‌گیری‌ها نیز در حوزه‌های مختلف به صورت ویژه صورت گیرد. توسعه شبکه ارتباطی در خراسان نیازمند نگاه ویژه است.

به خراسان نگاه فراملی داریم و ارتباط از طریق خراسان به آسیای میانه در قالب توسعه شبکه ارتباطات برای ما اهمیت دارد.

وی ادامه داد: برای توسعه شبکه ارتباطات فراملی باید بخش‌های مختلف شبکه ارتباطی از جمله ریلی، جاده‌ای، هوایی و آزادراهی بازآفرینی شوند و به این راه‌ها نگاهی فراتر از یک مسیر داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی به اهمیت آزاد راه مشهد-چناران اشاره و بیان کرد: امتداد این آزادراه به شمال کشور و لطف آباد و از آنجا به ترکمنستان متصل می‌شود. باید شبکه آزادراه را در این مسیر یعنی از مسیر آزادراه قوچان به سمت لطف آباد مورد توجه قرار دهیم.

وی گفت: امیدواریم در دولت بتوانیم مفهوم حوزه تمدنی خراسان را بیش‌تر مورد توجه قرار دهیم که این توجه به حوزه تجارت، توسعه و امنیت باز می‌گردد و خطه خراسان می‌تواند تأمین‌کننده کشور باشد.

آخوندی افزود: زمان پایان ساخت آزاد راه مشهد-چناران-قوچان سال ۱۴۱۲ خواهد بود که باید برای شتاب در عملیات آن از منابع غیربودجه‌ای به ویژه از کمک آستان قدس رضوی بهره می‌گیریم.

وی ادامه داد: در حوزه زیرساخت‌ها در بخش ریلی، هوایی و جاده‌ای نیاز به سرمایه‌گذاران بزرگ داریم به‌طوری که فقط برای توسعه فرودگاه مشهد ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه نیاز است. این مبلغ از طریق جذب سرمایه‌گذار محقق می‌شود، لذا باید سیاست‌ها را به سمت ثبات اقتصادی و سیاسی پیش ببریم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تا پایان دولت دوازدهم ۲۸هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف ارتباطی به امضا رسانیده‌ایم که این میزان ۱۹ برابر بودجه نقدی سال گذشته وزارتخانه است. امیدواریم این قرارداد‌ها را با جذب سرمایه از بخش خصوصی به مرحله اجرا برسانیم.

وی افزود: عملیات اجرایی مرحله دوم آزادراه مشهد-چناران-قوچان باید هرچه سریعتر آغاز شود که در این زمینه به آستان قدس‌رضوی برای جذب تسهیلات بانکی کمک خواهیم کرد تا با پایان مطالعات اجرایی آن این عملیات تا اواخر امسال آغاز شود.

اعتبار ۷۴۸۰ میلیارد ریالی برای گام نخست آزادراه مشهد-چناران

همچنین در این مراسم مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در این مراسم گفت: با تصویب هیأت وزیران برای اجرای آزادراه مشهد-چناران و قوچان به طول تقریبی ۱۲۰ کیلومتر طراحی، مطالعات، آزادسازی مسیر، ساخت آزادراه و تأسیسات جانبی خاص، نگهداری و بهره‌برداری از آن قرارداد مشارکت منعقد شد.

محمدرضا اخوان، عبدا…یان افزود: در گام نخست مقرر شد آزادراه مشهد-چناران به طول ۵۳ کیلومتر با برآورد هزینه ۷هزارو۴۸۰ میلیارد ریال و مشارکت سازمان اقتصادی رضوی اجرا شود.

وی ادامه داد: میزان سرمایه‌گذاری سازمان اقتصاد رضوی معادل ۷۰ درصد و میزان سرمایه‌گذاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در مرحله نخست این آزادراه ۳۰ درصد است.

او گفت: ساخت این آزادراه باعث بهبود کیفیت رفت و آمد، حل معضل ترافیک ورودی مشهد از سمت غرب، کاهش تصادفات و کاهش زمان سفر می‌شود.

وی افزود: آزادراه مشهد-چناران-قوچان در دو مرحله اجرا می‌شود. مرحله نخست حدفاصل مشهد-چناران به طول ۵۳ کیلومتر امروز آغاز و شد. مرحله دوم این طرح حدفاصل چناران-قوچان به طول ۶۷ کیلومتر و در دست مطالعه است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی همچنین به بهره‌برداری کنارگذر چناران به عنوان یکی از پروژه‌های هفته دولت که امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی بهره‌برداری شد اشاره و بیان کرد: ساخت این کنارگذر معادل ۴۲ کیلومتر راه اصلی سال ۱۳۹۴ آغاز شد و ۱۴۰ میلیارد هزینه داشت.

چناران در فاصله ۶۰ کیلومتری و قوچان در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال مشهد قرار دارند.

 

۲۰هزارو۴۸۸ کیلومتر راه شامل ۱۴هزار کیلومتر راه روستایی و حدود شش هزار کیلومتر راه برون‌شهری در خراسان‌رضوی وجود دارد. خراسان‌رضوی رتبه نخست حمل مسافر در جاده و ریل، رتبه دوم حمل و نقل هوایی و رتبه نخست صادرات و ترانزیت کالا از خروجی استان را در کل کشور دارا است. خراسان‌رضوی با حدود هزار کیلومتر بزرگراه جزو استان‌های دارای بیش‌ترین بزرگراه‌ها در کشور است. این استان دارای ۱۲۰ کیلومتر آزادراه نیز می‌باشد. همچنین طول راه‌های اصلی خراسان‌رضوی حدود ۱۳۰۰ کیلومتر و راه‌های فرعی آن حدود ۵هزار کیلومتر است.