گام به گام تا یکسان‌سازی نرخ ارز

ارز مسافرتی به خاطره‌ها پیوست گام به گام تا یکسان‌سازی نرخ ارز مسعود طاهری- اگر تا دیروز می‌توانستید روی ۱۵۰هزارتومان مابه‌التفاوت ارز سفر به خارج از کشور حساب کنید، حالا باید دست در جیب مبارک کرده و هزینه کنید. با ابلاغ رسمی بانک مرکزی، ارز مسافرتی حذف شد تا دیگر هم شاهد صف‌های طولانی گرفتن […]

ارز مسافرتی به خاطره‌ها پیوست

گام به گام تا یکسان‌سازی نرخ ارز

مسعود طاهری- اگر تا دیروز می‌توانستید روی ۱۵۰هزارتومان مابه‌التفاوت ارز سفر به خارج از کشور حساب کنید، حالا باید دست در جیب مبارک کرده و هزینه کنید.

با ابلاغ رسمی بانک مرکزی، ارز مسافرتی حذف شد تا دیگر هم شاهد صف‌های طولانی گرفتن ارز مسافرتی نباشیم و هم بازار ارز را از یکی از پرتقاضا‌‌ترین احتیاجات خود بی‌نیاز ببینیم.

ارز مسافرتی ارزی بود به دلیل واقعی نبودن قیمت ارز در کشور همواره مورد انتقاد کارشناسان بود. همچنین حذف آن نیز همواره این ترس را به وجود می‌آورد که شاید باعث بالا رفتن بیش‌تر قیمت ارز شود و بازار را دچار بی‌ثباتی موقت کند. البته ترس از این کار در دولت‌های قبل واقعاً بی‌راه نبود، چرا که فاصله قیمت بین ارز آزاد و مسافرتی آن قدر زیاد بود که حتی در مواردی دیده شد که مسافران آن را در بازار آزاد میفروختند!

به هر شکل در این شرایط، برخی معامله‌گران اعتقاد دارند قطع ارز مسافرتی به‌دلیل محدود بودن حجم آن تأثیر زیادی در میزان تقاضا نخواهد داشت. این در حالی است که عده دیگری باور دارند از آنجا که در روزهای انتهایی تابستان، تقاضای مسافرتی بالا می‌رود، ورود بخشی از آن به بازار آزاد نیز قیمت را دچار نوسان بیش‌تر خواهد کرد.

گفتنی است پیش از این، سرفصل‌های تقاضای دیگری از مرکز مبادلات ارزی خارج شده و به بازار آزاد روانه شده بودند. حذف پرداخت ارز مسافرتی و هدایت متقاضی به سمت بازار آزاد می‌تواند گام دیگری برای رسمیت بخشی به نرخ بازار و فراهم آوردن زمینه‌های یکسان‌سازی ارزی باشد. با حذف تدریجی سرفصل‌های تقاضا از مرکز مبادلات، به‌تدریج تنها یک نرخ ارز در کشور وجود خواهد داشت و آن نرخ بازار خواهد بود.

مجموعه مقررات ارزی بازنگری و به‌روزرسانی می‌شود

همچنین مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی از به‌روزرسانی مجموعه مقررات ارزی خبر داد و گفت: «مجموعه مقررات ارزی» در حال بازنگری است.

مهدی‌کسرایی‌پور با بیان فرایند بازنگری مجموعه مقررات ارزی گفت: این مجموعه در اسرع وقت توسط همکاران و کارشناسان خبره اداره سیاست‌ها و مقررات ارزی بازنگری و به‌روزرسانی شده و با اخذ بازخورد از کارشناسان ارزی شبکه بانکی کشور و اعمال این نقطه نظرات نهایتاً پس از تصویب و تأیید مقامات بانک برای اجرا به شبکه بانکی کشور ابلاغ خواهد شد تا گام مهمی در راستای بهبود فضای کسب و کار برداشته شود. همچنین این به‌روزرسانی به گونه‌ای انجام خواهد شد تا در صورت اجرای برنامه یکسان‌سازی نرخ ارز کم‌ترین تغییرات در آن لحاظ شود.

وی با بیان این‌که خدمات ارزی شبکه بانکی کشور به مشتریان در چارچوب مقررات ارزی بانک مرکزی تعریف و تبیین شده است، افزود: بخش غالب این مقررات ارزی در مجموعه‌ای تحت عنوان «مجموعه مقررات ارزی» و در ۷ بخش ‌مصوب و به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است.

کسرایی‌پور ادامه داد: البته این مجموعه مقررات در پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی نیز در دسترس همگان قرار گرفته و علاوه بر شبکه بانکی کشور برای مشتریان خدمات ارزی بانک‌ها نیز قابل‌دسترسی و استفاده است.

مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی سابقه تدوین مجموعه مقررات ارزی را در سال ۱۳۸۱ عنوان کرد، گفت: قبل از سال ۱۳۸۱ اشاره مقررات ارزی به صورت پراکنده، موردی و با توجه به شرایط و اقتضائات روز تدوین و ابلاغ می‌شد.

 

وی افزود: لیکن در سال ۱۳۸۰ و با توجه به برنامه بانک برای اجرای یکسان‌سازی نرخ ارز از ابتدای سال ۱۳۸۱ تصمیم بخش ارزی بانک بر این شد که از تشتت و پراکندگی صدور و ابلاغ مقررات ارزی اجتناب شده و همزمان با اجرای یکسان‌سازی نرخ ارز، مقررات ارزی نیز با توجه به موضوعات مختلف ارزی دسته‌بندی شده و در قالب یک مجموعه واحد و منسجم به بانک‌های مجاز جهت فعالیت ارزی ابلاغ شود.