چرا رییس اتاق ایران به نشست‌های دولت دعوت نمی‌شود؟

چرا رییس اتاق ایران به نشست‌های دولت دعوت نمی‌شود؟ پس از دیدن تصویر حضور‌ شهردار تهران در نشست‎‌ هیأت دولت از خودم پرسیدم چرا رییس اتاق‌ ایران به این نشست دعوت نمی‌شود؟ به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از سال ۱۳۷۸ شهردار تهران به نشست‌های دولت دعوت نشده‌ اما رییس‌جمهور هفته گذشته با دعوت از […]

چرا رییس اتاق ایران به نشست‌های دولت دعوت نمی‌شود؟

پس از دیدن تصویر حضور‌ شهردار تهران در نشست‎‌ هیأت دولت از خودم پرسیدم چرا رییس اتاق‌ ایران به این نشست دعوت نمی‌شود؟

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از سال ۱۳۷۸ شهردار تهران به نشست‌های دولت دعوت نشده‌ اما رییس‌جمهور هفته گذشته با دعوت از دکتر محمدعلی‌نجفی، این طلسم ۱۸ ساله را شکست.

جز این، اخیراً تغییرات دیگری هم به وجود آمده و به نوعی ترکیب هیأت دولت اقتصادی‌تر شده است. به جز وزرای اقتصادی، رییس کل بانک مرکزی و رییس سازمان برنامه‌ و بودجه که پای ثابت نشست‌های دولت هستند و حق رأی دارند، اخیراً دستیار و معاون اقتصادی رییس‌جمهوری نیز به نشست‌های دولت دعوت می‌شوند.

دکتر مسعود نیلی که پیش از این مشاور ارشد آقای‌روحانی بود در نشست‌های دولت شرکت نمی‌کرد اما اکنون که به سمت دستیار اقتصادی رییس‌جمهور منصوب شده، در این نشست‌‌ها حضور دارد. این حضور قطعاً ارزشمند است به خصوص این‌که دکترنهاوندیان نیز به عنوان معاون اقتصادی رییس‌جمهوری در هیأت دولت صاحب کرسی است.

همه افرادی که به نشست‌های دولت دعوت می‌شوند، لزوماً وزیر یا معاون رییس‌جمهور نیستند. ضمن این‌که لزوماً نباید جزو مدیران ارشد دولتی باشند. مثلاً رییس سازمان صدا و سیما یا شهردار تهران دولتی نیستند اما به صلاحدید رییس‌جمهوری، بدون داشتن حق رأی به نشست‌های دولت دعوت می‌شوند.

از این فرصت استفاده کرده و به رییس‌جمهور روحانی پیشنهاد می‌کنم به نمایندگی از تشکل‌های بخش غیردولتی اقتصاد ایران، از رییس اتاق‌ایران هم برای حضور در نشست‌های دولت دعوت کنند. در حال حاضر رییس اتاق‌ایران علاوه بر این‌که نماینده طیف وسیعی از فعالان بخش خصوصی است، در دبیرخانه مشترک اتاق‌های ایران اصناف، تعاون نیز مسؤولیت سخن‌گویی را دارد.

کم‌ترین ثمره این اعتماد، بازسازی اعتماد به نفس و تقویت خودباوری بخش خصوصی است که به گفته آقای روحانی در چند دهه گذشته مظلوم واقع شده و رشد نکرده است.

 

محسن جلال‌پور، رییس سابق اتاق ایران