اوراق پیشنهادی دولت برای بدهی‌ها با ۳۰ درصد کاهش ارزش به فروش می‌رسد

رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اوراق پیشنهادی دولت برای بدهی‌ها با ۳۰ درصد کاهش ارزش به فروش می‌رسد رییس کمیسیون اقتصاد سلامت گفت: عدم پرداخت به موقع معوقات از سوی دستگاه‌های دولتی و ایفای تعهدات در قبال دارو و تجهیزات پزشکی خریداری شده از سوی دولت باعث شده نظام مالی بنگاه‌های تولیدکننده و واردکننده دارو به‌هم […]

رییس کمیسیون اقتصاد سلامت

اوراق پیشنهادی دولت برای بدهی‌ها با ۳۰ درصد کاهش ارزش به فروش می‌رسد

رییس کمیسیون اقتصاد سلامت گفت: عدم پرداخت به موقع معوقات از سوی دستگاه‌های دولتی و ایفای تعهدات در قبال دارو و تجهیزات پزشکی خریداری شده از سوی دولت باعث شده نظام مالی بنگاه‌های تولیدکننده و واردکننده دارو به‌هم بریزد.

به گزارش سایت خبری اتاق تهران محمودنجفی‌عرب، تصریح‌کرد: دستگاه‌های مختلف دولتی که مصرف‌کننده دارو هستند با وجود وصل به خزانه مشکلات بودجه‌ای دارند و منابع لازم را دریافت نکردند. از سوی دیگر مراکز درمانی با بیمه‌ها مشکل دارند. وی افزود: دومینویی ایجاد شده و در مجموع اوضاع مالی جاری دارو تجهیزات پزشکی را به‌هم زده است. از سوی دیگر شرکت‌ها اعم از پخش و واردات از منابع بانکی استفاده کرده‌اند و مشکلات روزافزون با بانک‌ها هزینه‌های مالی بنگاه‌ها را افزایش داده است. نجفی‌عرب گفت: نرخ تأمین مالی نسبت به فروش محصول افزایش پیدا کرده است و سوددهی بنگاه‌ها در عمل رخ نمی‌دهد. از سوی دیگر شرکت‌های دارویی توان رعایت الزامات مقدماتی را ندارند تا بتوانند از دیگر منابع از جمله بازار سرمایه نیازشان را برآورده کنند.

وی با بیان این‌که مشکل بزرگ ما این است که دولت‌ در سریع‌‌ترین زمان ممکن چرخه مالی دارو را تقویت نکرده و منابع مالی را به آن تزریق نکرده است، افزود: دولت باید در سریع‌‌ترین زمان ممکن این چرخه را تأمین کند در غیر این صورت با بحران جدی در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی رو‌به‌رو خواهیم شد که آثار جبران‌ناپذیر اجتماعی و درمانی در جامعه به بار خواهد آورد.

رییس کمیسیون اقتصاد سلامت گفت: در شرایط فعلی راه‌حل سازمان مدیریت‌ و برنامه‌ریزی این است که به ما اوراق بدهند. در این شرایط شرکت‌ها بازهم بیش از یک سال بستانکار هستند. اگر بخواهیم اوراق را در بازار سرمایه نقد کنیم باید ۳۰ درصد از مبلغ اصلی را از دست بدهیم. تحمیل چنین هزینه‌هایی به بخش تولید دارو هیچ منطقی ندارد و تنها یک معنی دارد و آن هم نابودی کسب و کار است.

نجفی‌عرب افزود: از سوی دیگر فشارهای سازمان مالیاتی و تأمین اجتماعی همچنان پابرجاست و اگر در پرداخت‌ها تأخیر داشته باشیم باید ۳۰ درصد جریمه تأخیر پرداخت کنیم.

وی با بیان این‌که اگر سازمان مالیاتی از یک شرکت تولیدی مطالبه‌ای داشته باشد، حتی اگر آن شرکت نتواند نقد مالیات را پرداخت کند باید جریمه دیرکرد پرداخت کند، گفت: زمانی که دولت بدهی دارد حاضر نیست با ۳۰ درصد کاهش بدهی‌اش را دریافت کند اما برای تأمین مالی شرکت‌های دارویی اوراق بدهی را پیشنهاد می‌دهد که با ۳۰ درصد کاهش ارزش در بازار به فروش می‌رسد.

نجفی‌عرب ادامه‌داد: در زمینه دارو بیش از ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان و در زمینه تجهیزات پزشکی ۲۵۰۰ میلیارد تومان بستانکاریم. داروخانه‌ها، بیمه سلامت، تأمین اجتماعی و بیمارستان‌ها بدهکاران این چرخه هستند و البته بیمه سلامت و سازمان تأمین اجتماعی هم مطالباتی دارند که محقق نشده است.

 

رییس کمیسیون اقتصاد سلامت تأکید‌کرد: سردرگمی حوزه سلامت به زیان جامعه است. آسیب‌های جدی در صورت کوتاهی در تأمین مالی شرکت‌های دارویی انتظار جامعه ایرانی را می‌کشد.