۲۵۰ هزار کامیون نیاز به بازسازی دارند حوزه حملونقل یکی از پایههای اساسی توسعه کشور به شمار میرود که تقویت زیرساختهای آن میتواند در پیشرفت همهجانبه کشور نقش تعیینکنندهای داشته باشد. به گزارش «صما»، زیرساختهای حملونقلی چهارگانه کشور در دولت پیشین با توجه به زمینهها، محدودیتها و ظرفیتهایی که از گذشته به ارث رسیده بود، […]
۲۵۰ هزار کامیون نیاز به بازسازی دارند
حوزه حملونقل یکی از پایههای اساسی توسعه کشور به شمار میرود که تقویت زیرساختهای آن میتواند در پیشرفت همهجانبه کشور نقش تعیینکنندهای داشته باشد.
به گزارش «صما»، زیرساختهای حملونقلی چهارگانه کشور در دولت پیشین با توجه به زمینهها، محدودیتها و ظرفیتهایی که از گذشته به ارث رسیده بود، فراز و فرودهایی داشته است. در این گزارش به این مسأله پرداخته میشود که در حوزه زیرساخت حملونقل، دولت گذشته چگونه عمل کرده است و چه چشمانداز و پیشنهادی برای فعالیت دولت دوازدهم در این زمینه میتوان ارایه کرد.
در این زمینه با تعدادی از اعضای اتاق بازرگانی گفتوگو کردیم تا برآورد آنها از عملکرد دولت در حوزه زیرساختهای حملونقل را جویا شویم.
دولت در حوزه حملونقل به ویژه ناوگان هوایی کارنامه خوبی دارد
مجتبی بهاروند، نایبرییس کمیسیون حملونقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی نخستین فردی است که پاسخگوی سؤالات مربوطه میشود. وی با بیان اینکه برای ارزیابی عملکرد دولت روحانی ابتدا باید وضعیتی که دولت را تحویل گرفت، میزان درآمد نفتی و شرایط حاکم را در نظر بگیریم، میگوید: برای نمونه در دولتهای نهم و دهم حدود ۸۰۰ میلیارد دلار نفت فروخته شد اما با توجه به پول و بودجهای که در دست داشت، آنچنان که باید و شاید به زیرساختهای حملونقل خیلی توجه نشد.
بهاروند با یادآوری اینکه روحانی با وضعیتی دولت را تحویل گرفت که بدهیهای زیادی داشت و پولی هم در بساط نداشت، تصریح میکند: اگر با این نسبت به مقایسه بپردازیم، دولت یازدهم در بحث ریلی، جادهای و نوسازی ناوگان هوایی کارنامه قابل قبولی داشته است.
البته به باور وی، دولت یازدهم در بحث نوسازی ناوگان جادهای و کامیونی کارنامه خیلی قابل قبولی را نداشته است اما در مجموع با توجه به امکاناتی که داشتند، زیرساختهای کلی بد نبودند.
نایب رییس کمیسیون حملونقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی همچنین با اظهار اینکه ایران نسبت به کشورهای همسایه از نظر جادهای شرایط مناسبی دارد، یادآور میشود: اما عقبافتادگی ما در بحث ناوگان جادهای است که به شدت فرسوده بوده و عمربالای ۲۰ سال دارند به گونهای که ایران سالانه نیاز به نوسازی ۲۵۰هزار کامیون دارد که ۵۰۰هزار شغل مستقیم و دو میلیون شغل غیرمستقیم ایجاد میکند.
بهاروند در عین حال تأکید میکند: همانگونه که در حوزه هوایی اولویت بر نوسازی ناوگان گذاشته شد باید در حوزه جادهای نیز در نوسازی ناوگان را اولویت بدهند.
دولت یازدهم موفق در نوسازی ناوگان هوایی
وی که نوسازی ناوگان هوایی را اقدام مثبت و موفق دولت یازدهم میداند، میگوید: با در نظر گرفتن شرایط جهانی، تحریمها و روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا میتوان دولت یازدهم را موفق ارزیابی کرد.
نایبرییس کمیسیون حملونقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی همچنین در ارزیابی خود از حوزه ریلی، این بخش را دارای شرایط مناسبی اعلام و تصریح میکند: فقط باید بحث مدیریت را عوض کنیم زیرا تا زمانی که حملونقل ریلی تحت مدیریت سیستم دولتی است اصلا موفق نیست بنابراین باید آن را عوض کنیم.
اما اینکه در حوزه حملونقل دریایی چه وضعیتی داریم را وی فقط به گفتن این جمله بسنده میکند که: دریایی متأسفانه ضعیف است و باید بیشتر روی آن کار شود.
به صورت مساوی به زیرساختهای حملونقلی توجه شود
بهاروند همچنین در پاسخ به اینکه چه انتظاراتی از دولت دوازدهم دارد نیز اینگونه میگوید: اینکه چه انتظاراتی از دولت دوازدهم داریم نیز قطعاً باید شرایط آن را در نظر بگیریم اما انتظار داریم به صورت مساوی به زیرساختهای حملونقلی بهویژه نقص در نوسازی ناوگان جادهای و کامیونی دولت پیشین، توجه ویژهای کند.
وی همچنین این انتظار را از دولت جدید دارد که براساس مدلهای جهانی، کشورهای همسایه تسهیلات مناسبی را به حوزه حملونقلی بدهد.
نوسازی ناوگان هوایی از مواهب زیرساختی دولت یازدهم است
سیدهفاطمهمقیمی، عضو هیأت رییسه اتاق بازرگانی نیز در گفتوگو با «صما»، با اظهار اینکه اتفاقات خوبی در حوزه زیرساختهای حملونقل در دولت یازدهم افتاده است، میگوید: اتفاق خوبی که افتاده بحث توافقنامههای پس از جریان تحریم و رفع موانع است که آخوندی بسیار هوشیارانه بحثهای مربوط به تأمین و شرایط خریدن ناوگان هوایی را جلو برد.
وی با بیان اینکه این رویکرد منجر به نوسازی ناوگان هوایی و افزوده شدن تعدادی هواپیما به سیستم شد، تصریح میکند: این امر در حملونقل هوایی مسافر و همچنین امنیت جان مسافران کمک شایانی کرد و این از مواهب خوبی است که به عنوان زیرساخت در دولت یازدهم اتفاق افتاد.
مقیمی در عین حال اظهار امیدواری میکند: نگاه بهتری به این جریان در حوزههای حملونقل جادهای، ریلی و دریایی نیز شود تا بتوانیم شاهد زیرساختهای مطلوبتری در شرایط دولت دوازدهم باشیم.
وی برای بهبود زیرساختهای حملونقلی در دولت دوازدهم نیز انتظاراتی دارد و میگوید: انتظار میرود که آخوندی با تجربیات قبلی خود به روشی دیگر و با کمک گرفتن از پارلمان بخش خصوصی و اتاقهای بازرگانی و همچنین استفاده از متخصصان در مجموعههای لایههای مدیریتی خود به صورت فزایندهتر و استفاده از مشاورانی که مقبولیت این کار را داشته باشند، بهتر از قبل بتوانند راهکارها و دیدگاههای بهتری را برای اجرایی شدن کارها ارایه کنند.
دولت یازدهم در توسعه فعالیتهای حملونقلی رشد داشته است
در ادامه با سید ابوالفضلبهرهدار، رییس انجمن مهندسی حملونقل ایران نیز گفتوگو میکنیم. وی در ارزیابی از دولت یازدهم نسبت به دورههای قبل، میگوید: دولت یازدهم رشد نسبتاً بهتری به وضعیت قبل در خصوص توسعه فعالیتهای حملونقلی داشته است.
بهرهدار با بیان اینکه در دولت یازدهم به ویژه در شاخصهای مربوط به شبکه ریلی تلاش بسیار خوب صورت گرفته است، اضافه میکند: دولت یازدهم از حالت رکودی که در حمل بار ریلی وجود داشت خارج شده است.
وی با یادآوری اینکه باید به چند نکته اصلی توجه کرد، اظهار میکند: ابتدا باید برای توسعه حملونقل عمومی در کشور برنامهریزی خاصی انجام شود که در این راستا وزارت کشور، شهرداری و وزارت راه و شهرسازی با هم برای حل نیازهای عموم جامعه تلاش کنند.
لزوم داشتن نگاه واحد بین وزارت کشور، وزارت راه و شهرداری
بهرهدار با تأکید بر اینکه این رویکرد اصلی باید در برنامه توسعه ششم دیده شود و فقط بخشی به آن نگاه نشود، میگوید: در دولت دوازدهم با این رویکرد همه مسؤولان میتواند در حوزه حملونقل به نگاه واحدی در راستای کمکرسانی برای توسعه فراگیر در کشور برسند.
رییس انجمن مهندسی حملونقل ایران تأکید میکند: باید ظرفیتسازیهای لازم در این بخش، تأمین منابع مورد نیاز، دو خطه کردن خطوط ریلی و برقی کردن بخشی از امور را در برنامهها داشته باشیم و اینها نکاتی است که باید در دولت یک بار برای همیشه جدی به آن توجه شود.
به باور بهرهدار همه مسؤولان باید حول این محور قرار بگیرند که برای توسعه شبکه حملونقلی اعم از ریلی، دریایی، هوایی و جادهای اتفاق نظری ایجاد شود و همه از وزارت کشور و شهرداریها به میدان بیایند.
وی معتقد است که باید بین شهرداری و دولت آشتی تمام قد صورت بگیرد تا بتوانند از ظرفیتهای هم استفاده مطلوب کرده و یکدیگر را پشتیبانی کنند.
بهرهدار با بیان اینکه باید توسعه حملونقل عمومی بهطور جدی دنبال شود، میگوید: باید از توسعه مترو در کلان شهرها حمایت کنیم همچنین باید شبکه ریلی کشور به همه استانها متصل شود تا مناطق محروم نیز بتوانند جاذبههای تأمین بار داشته باشند که البته همدان اخیراً به این شبکه وصل شده است.
لزوم توجه به گلوگاههای خطوط بین شهری
وی همچنین با تأکید بر اینکه باید به گلوگاههای خطوط بین شهری و مرمت جادهها نیز بیشتر توجه شود، تصریح میکند: باید آزادراه تهران-شمال بعد از ۲۵ سال به نتیجه برسد و اگر نیازهای خاصی وجود دارد تأمین شود و همه زمانی را برای تمام شدن این پروژه بگذراند.
رییس انجمن مهندسی حملونقل ایران همچنین اظهار میکند: در بخش فرودگاهی نیز باید به تناسب ظرفیتهای موجود در جامعه و شرایط بینالمللی توجه ویژهای کنیم.
باید از فضای پساتحریم بهرهبرداری بیشتری در حوزه حملونقل کرد
اما اینکه در دولت گذشته و وزارت آخوندی چقدر به این موارد توجه شده، سؤالی است که بهرهدار اینگونه به آن پاسخ میدهد: بحث تحریم را بیش از یک سال است که پشت سر گذاشتهایم و همکاریهای بینالمللی شروع شده است بنابراین باید از قابلیتهای موجود در این زمینه استفاده کنیم اما متأسفانه از این فضای به وجود آمده بهرهبرداری لازم را نکردهایم.
وی پیشنهاد میدهد: زمینههای مناسب اقتصادی ایجاد شود که در این زمینه باید وزارت امور خارجه بخشهای اقتصادی و دیپلماسی خارجی را فعالتر از گذشته انجام دهد زیرا اگر این ارتباطات برقرار و بسترسازی شود و اقبال به استفاده از سرمایه خارجی و تأمین نیازهای داخلی نباشد این اقدامات محقق میشود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.