درآمد دولت از هدفمندی یارانه‌ها ۳۵ هزار میلیارد تومان است

عضو کمیسیون بودجه مجلس درآمد دولت از هدفمندی یارانه‌ها ۳۵ هزار میلیارد تومان است عضو کمیسیون بودجه مجلس، مشکلات دولت برای پرداخت یارانه نقدی را تشریح کرد. به گزارش خانه‌ملت، غلامعلی‌جعفرزاده‌ایمن‌آبادی با اشاره به عدم تحقق درآمد هدفمندی یارانه‌ها طی ۵ ماه نخست سال ٩۶، گفت: در حال حاضر و برخلاف کسانی که ارقام غیرواقعی […]

عضو کمیسیون بودجه مجلس

درآمد دولت از هدفمندی یارانه‌ها ۳۵ هزار میلیارد تومان است

عضو کمیسیون بودجه مجلس، مشکلات دولت برای پرداخت یارانه نقدی را تشریح کرد.

به گزارش خانه‌ملت، غلامعلی‌جعفرزاده‌ایمن‌آبادی با اشاره به عدم تحقق درآمد هدفمندی یارانه‌ها طی ۵ ماه نخست سال ٩۶، گفت: در حال حاضر و برخلاف کسانی که ارقام غیرواقعی برای درآمد هدفمندی اعلام می‌کنند این درآمد‌ها تحقق نمی‌یابد و بخش بزرگی از شرکت‌های وابسته نفتی و گازی تأمین‌کننده درآمد هدفمندی نتوانسته‌اند به تعهدات خود جامه عمل بپوشانند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس‌شورای‌اسلامی، با بیان این‌که دولت برای این‌که در پرداخت یارانه‌ها سکته‌ای به وجود نیاید، مجبور شده از تنخواه و منابعی که در اختیار دارد ماهیانه درآمد هدفمندی را واریز کند، افزود: این اقدام دولت منطقی بود چرا که عدم پرداخت یارانه مشکلاتی برای کشور ایجاد می‌کرد و این مشکلات نامتجانس بود و در شأن نظام نبود، لذا مقرر شده کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات جلسه‌ای اضطراری برای هدفمندی یارانه‌ها برگزار کند، البته دولت می‌تواند با حذف گروه‌های هدف با درآمد بالا، کسری اعتبار خود را تا حدود زیادی برطرف کند، اما این‌که چرا این کار انجام نمی‌شود مشخص نیست.

دولت مدعی است که ۳۳ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان درآمد از طریق هدفمندی یارانه‌ها دارد

جعفرزاده با اشاره به این‌که میزان درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها بین ۲۷ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان بیان می‌شود، ادامه‌داد: دولت مدعی است که ۳۳ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان درآمد از طریق هدفمندی یارانه‌ها دارد، اما اعضای کمیسیون بودجه معتقد هستند که درآمدهای هدفمندی زیر ۳۰ هزار میلیارد تومان است، البته باید عدد دولت را پذیرفت، اما همین عدد مطرح شده برای درآمد هدفمندی یارانه‌ها را شرکت‌های نفتی، گازی، پتروشیمی، آب و برق نتوانسته‌اند تأمین کنند.

نماینده مردم رشت در مجلس‌شورای‌اسلامی، یادآورشد: شرکت‌های پرداخت کننده هدفمندی یارانه‌ها اعلام می‌کنند که قابلیت تأمین منابع را ندارند، چرا که هزینه‌های شرکت‌هایشان پرداخت نشده و موجباتی را فراهم کرده که سرمایه‌هایشان کاهش یافته و اعلام ورشکستگی ‌کنند و این موضوع سبب شده در بخش تعمیر، نگهداری و توسعه دچار مشکل شوند، لذا به شدت به این موضوع که هر چه درآمد کسب می‌کنند باید به بخش هدفمندی اختصاص دهند، گله دارند.

تنخواه در نهایت منجر به استفاده از بودجه عمومی می‌شود

جعفرزاده با بیان این‌که شرکت‌های پرداخت‌کننده یارانه‌ها اعلام می‌کنند که برای پرداخت حقوق به‌کارکنان خود دچار مشکل شده‌اند، افزود: این موضوع کشور را با یک چالش اساسی روبه‌رو می‌کند، چراکه تنخواه در نهایت منجر به استفاده از بودجه عمومی می‌شود و اگر درآمدهای یارانه‌ها تأمین نشود، باید در یک ردیف بودجه گنجانده شود.

جعفرزاده با اشاره به این‌که دولت اعلام کرده که تا پایان سال منابع پرداخت شده یارانه‌ها از طریق تنخواه تحقق می‌یابد، ادامه‌داد: کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس‌شورای‌اسلامی به موضوع هدفمندی یارانه‌ها ورود کرده تا مواردی که درباره درآمد‌ها بیان می‌شود، بررسی شود البته این رقم اعلامی از سوی برخی افراد صحت نداشته چراکه سازمان برنامه و بودجه در گزارشی در صحن علنی میزان تحقق درآمد هدفمندی یارانه‌ها را قرائت کرد، اما مشخص نیست چرا برخی افراد اعتقاد دارند که درآمد هدفمندی‌ها بالا است در صورتی که نمی‌توان به همین میزان درآمدی که برای پرداخت یارانه نقدی لازم است دست یافت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس‌شورای‌اسلامی درباره قرابودن گزارش کمیسیون متبوعش در صحن علنی مجلس، تصریح کرد: کمیسیون گزارش را به رییس مجلس تقدیم می‌کند و رییس مجلس نیز تصمیم می‌گیرد که این گزارش در صحن علنی قرائت شود یا تکثیر و بین نمایندگان توزیع شود.

پیش‌بینی کسری ٣٧ هزار میلیارد تومانی تا پایان سال

همچنین در خصوص درآمدهای دولتی نایب رییس کمیسیون بودجه معتقد است به دلیل کاهش قیمت نفت ورودی ارز کاهش و قیمت آن افزایش یافته که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ٣٧هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته باشیم.

هادی قوامی گفت: نوسانات و تغییرات در قیمت ارز چند دلیل دارد که نخستین دلیل آن کاهش قیمت نفت است، چراکه در بودجه هر بشکه ۵۰ دلار پیش‌بینی شده بود اما اکنون حدود ۴۳ دلار به فروش می‌رسد و حدود ۷ تا ٨ دلار کسری نسبت به رقم پیش‌بینی شده دارد.

نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس‌شورای‌اسلامی، با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان کسری منابع بودجه وجود آید، افزود: این کسری بودجه عمدتاً به دلیل کاهش قیمت نفت است و زمانی که نفت کم‌تری به فروش می‌رسد ورودی ارز کاهش یافته و قیمت ارز افزایش می‌یابد.

 دولت برخی از کسری‌های بودجه‌ای خود را از طریق تسعیر ارز می‌پوشاند

وی با اشاره به این‌که افزایش قیمت ارز برای دولت درآمد ایجاد می‌کند، ادامه‌داد: در بودجه سال ۹۵ نرخ تسعیر ارز دو هزار و ۹۵۰ تومان معین شد، اما دولت عملاً ۳ هزار و ۳۰۰ تومان فروخت یعنی حدود ۶ الی ۷ هزار میلیارد تومان از محل تسعیر ارز و تفاوت قیمت ارز منابع مالی به دست آورد.

نماینده مردم اسفراین در مجلس‌شورای‌اسلامی، با بیان این‌که هدف دولت کسب درآمد از ارز نیست اما منابع از این طریق برایش حاصل می‌شود، یادآورشد: دولت برخی از کسری‌های بودجه‌ای خود را از طریق تسعیر ارز می‌پوشاند و در سال ۹۶ نیز قیمت ارز در بودجه ۳ هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شده اما تاکنون به ۳هزار و ۸۸۰ تومان رسیده که ممکن است حتی به ۴ هزار تومان نیز برسد.

پیش‌بینی درآمد ٧ تا ۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت از تسعیر ارز در سال جاری

وی افزود: اگر نرخ ارز افزایش یابد ممکن است دولت از این طریق ٧ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند که رقم کمی نبوده اما درآمد خوب و مطمئنی نیست و در واقع نوعی مالیات تورمی بوده که دست کردن در جیب مردم است.

قوامی با بیان این‌که از دیگر دلایل افزایش نرخ ارز کاهش نرخ سود بانکی است، ادامه‌داد: مسؤولان فکر می‌کنند که سود بانکی پرده کرکره است که به یکباره تصمیم بگیرند که کرکره را بالا یا پایین دهند، اما باید گفت که کاهش نرخ سود بانکی دستوری نیست، چراکه دستوری برخورد کردن با نرخ سود بانکی تبعاتی دارد و هزینه‌های آن در نهایت به مردم تحمیل می‌شود.

انتقال سرمایه‌های مردم به بازار ارز با کاهش نرخ سود بانکی

وی با اشاره به این‌که باکاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی بازار غیررسمی شکل می‌گیرد، اظهارکرد: مردم زمانی که پول خود را از بانک خارج می‌کنند به بازاری همانند ارز انتقال می‌دهند که به دلیل افزایش تقاضا قیمت ارز نیز افزایش می‌یابد و یا بازار سفته بازی افزایش یافته و میزان نقدینگی بالا می‌رود.

 

نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس‌شورای‌اسلامی، تصریح‌کرد: مردم به دلیل این‌که پول خود را در بانک می‌گذارند که ارزش آن حفظ شود، اما با کاهش نرخ سود بانکی دلار می‌خرند که از طریق دلار ارزش پولشان را حفظ کنند و این سبب افزایش قیمت می‌شود، البته دلایل بین‌المللی همانند طوفانی که در آمریکا رخ داده در افزایش قیمت دلار دخیل بوده اما عوامل اصلی نیست.