حزب بعث بار دیگر در انتخابات پارلمانی سوریه پیروز شد

    کمیته عالی انتخابات سوریه نتایج دومین انتخابات پارلمانی در این کشور را اعلام کرد. حزب بعث حاکم در سوریه و هم‌‌‌‌پیمانانش اکثر کرسی‌های پارلمان را تصاحب کردند.به گزارش ایسنا، روزنامه الوطن سوریه نوشت: نتایج انتخابات ۱۳ آوریل نشان داد که لیست‌ الوحده الوطنیه که حزب بعث اعلام کرد و دربرگیرنده نامزد‌ها و احزاب […]

    کمیته عالی انتخابات سوریه نتایج دومین انتخابات پارلمانی در این کشور را اعلام کرد. حزب بعث حاکم در سوریه و هم‌‌‌‌پیمانانش اکثر کرسی‌های پارلمان را تصاحب کردند.به گزارش ایسنا، روزنامه الوطن سوریه نوشت: نتایج انتخابات ۱۳ آوریل نشان داد که لیست‌ الوحده الوطنیه که حزب بعث اعلام کرد و دربرگیرنده نامزد‌ها و احزاب هم‌‌‌‌پیمان آن بود با تمامی نامزدهایش در تمامی استان‌ها پیروز شد.

روزنامه بعث وابسته به حزب حاکم سوریه در ۲۴ ماه مارس لیست نامزدهای «الوحده الوطنیه» را با ۲۰۰ نامزد منتشر کرده بود. به این ترتیب لیست حزب بعث اکثر کرسی‌های پارلمان را که تعداد آن ۲۵۰ کرسی است به دست آورده است.

هشام الشعار، رییس کمیته عالی قضایی انتخابات سوریه در کنفرانس مطبوعاتی اسامی پیروزشدگان در انتخابات را اعلام و تأکید کرد: کمیته‌های فرعی انتخابات در تمامی استان‌ها شمارش آرا را به پایان رسانده و نتایج را به ما اعلام کردند.

براساس نتایج حدود ۸ میلیون و ۸۳۴ هزار و ۹۹۴ نفر حق رأی داشتند که از این میان ۵ میلیون و ۸۵ هزار و ۴۴۴ نفر رأی دادند که به این ترتیب میزان مشارکت در انتخابات به ۵۷٫۵۶ درصد رسید.

انتخابات پارلمانی سوریه روز چهارشنبه هفته گذشته همزمان با آغاز مذاکرات صلح این کشور در ژنو برگزار شد.

برخی کشور‌ها از جمله آمریکا و فرانسه این انتخابات را غیرقانونی خواندند.

در همین حال، رییس سابق ائتلاف مخالفان سوریه از بی‌توجهی‌ آمریکا به وقایع منطقه که به گفته وی باعث ایجاد خلأ در سوریه و منطقه شده، انتقاد کرد.

خالد خوجه، رییس سابق ائتلاف مخالفان و عضو هیأت عالی مخالفان در مذاکرات صلح سوریه در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفت: هیأت مخالفان در موضع روند سیاسی بر آغاز تشکیل هیأت دولت انتقالی پیش از تدوین قانون اساسی یا مسأله انتخابات پافشاری می‌کند و این تسلسل در قطعنامه‌های شورای امنیت وجود دارد.

وی گفت: هیأت مخالفان تصور واضحی از مکانیزم‌های هیأت انتقالی و جزییات مأموریت‌های آن‌‌ها دارد. الگوهایی وجود دارد که می‌توان از آن‌‌ها کمک گرفت.

خوجه بر پایبندی مخالفان به درخواستشان برای برکناری بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه در آغاز مرحله انتقالی تأکید کرد.

وی همچنین از بی‌توجهی آمریکا که خلایی را در بحران سوریه و منطقه ایجاد کرده و کلید‌ها را به دست مسکو داده تا زمام امور را در دست بگیرد، انتقاد کرد و مدعی شد: اگر آمریکایی‌‌ها این خلأ را ایجاد نمی‌کردند، روسیه به بازیگر اول بحران سوریه تبدیل نمی‌شد و زمام امور را در دست نمی‌گرفت.

وی گفت: آن‌چه در سوریه رخ می‌دهد مقدمه‌ای برای تغییر فراگیر در منطقه و ترسیم مجدد نقشه خاورمیانه است.

خوجه تصریح کرد: سستی در موضع جامعه بین‌الملل به ویژه آمریکا درباره حمایت از مخالفان سوریه وجود دارد و به رغم این‌که آمریکایی‌‌ها در اظهاراتشان اسد را مسؤول کشتار و ادامه جنایت‌ها در سوریه می‌دانند اما مواضع جدی در قبال اسد گرفته نشده است.

برگزاری موفق انتخابات پارلمانی سوریه و مشارکت ۵۷ درصدی مردم منجر به ایجاد شکاف‌های جدید میان حامیان غربی و عربی تروریسم شده و قدرت مانور واشنگتن در امور داخلی سوریه را به شدت کاهش داده است.

در این باره یک منبع آگاه به خبرگزاری مهر اعلام کرد که واشنگتن در مذاکرات مستقیم با مقامات روسی در خصوص تحولات سیاسی آتی در سوریه، مواضع نرم‌تری نسبت به گذشته داشته و از برخی مواضع سرسختانه خود در تقابل با ملت و نظام سوریه عقب نشینی کرده است.

در همین حال، «الشرق‌الاوسط» نیز این گونه خبر داد که مقامات آمریکایی در مقابل درخواست مقامات روسی برای بقای اسد در دمشق و یا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آتی با حضور اسد مخالفتی نکرده‌اند.

واقعیت امر این است که عقب‌نشینی‌های صورت گرفته از سوی مقامات آمریکایی و غربی در قبال سوریه، محصول مقاومت ملت این کشور و آگاهی آن‌ها در مواجهه با توطئه‌های غرب و ارتجاع عرب بوده است.

 

از سویی؛ مشارکت شهروندان سوری در انتخابات پارلمانی این کشور، آن هم با وجود تهدیداتی که جریان‌های تروریستی از جمله داعش و النصره علیه شهروندان سوری و حوزه‌های رأی‌گیری و… داشته‌اند، نسبت به مشارکت شهروندان آمریکایی و اروپایی در انتخابات‌های پارلمانی بیش‌تر بوده است.