آریایی‌نژاد:الکترونیکی شدن دفترچه‌های درمان؛ زمینه‌ساز کاهش تخلفات پزشکی

  عضو هیأت رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بر ضرورت اصلاح ساختار سازمانی در شرکت‌های بیمه تأکید کرد و افزود: با تغییر ساختار بیمه‌ای از بروز تخلفاتی نظیر همپوشانی بیمه‌ای در نظام سلامت می‌توان جلوگیری کرد. به گزارش خانه ملت، احمد آریایی‌نژاد در واکنش به اظهارات اخیر معاون امور اجتماعی وزارت رفاه مبنی بر […]

 

عضو هیأت رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بر ضرورت اصلاح ساختار سازمانی در شرکت‌های بیمه تأکید کرد و افزود: با تغییر ساختار بیمه‌ای از بروز تخلفاتی نظیر همپوشانی بیمه‌ای در نظام سلامت می‌توان جلوگیری کرد.

به گزارش خانه ملت، احمد آریایی‌نژاد در واکنش به اظهارات اخیر معاون امور اجتماعی وزارت رفاه مبنی بر این‌که بیماران خاص تا پایان فروردین یک دفترچه‌ای می‌شوند، تصریح کرد: هرچند این اقدام بسیار شایسته و مناسب است ولی ضرورت دارد مسؤولان ذی‌ربط در وهله اول به دنبال راهکارهایی برای جلوگیری از بروز همپوشانی بیمه‌ای در کشور باشند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: البته اگر ساختار سازمانی شرکت‌های بیمه‌ای قابل اعتماد باشد استفاده همزمان افراد از چند دفترچه ایرادی ندارد ولی از آنجایی که شرکت‌های بیمه تحت نظر دولت هستند و هزینه همپوشانی بیمه‌ای از منابع دولتی تأمین می‌شود بنابراین استفاده همزمان افراد از دو دفترچه درمان، تخلف محسوب شده و با عدالت سازگار نیست.

وی با انتقاد از وضعیت درمان بیماران نادر و خاص، یادآور شد: از آن‌جایی که این بیماران با مشکلات عدیده‌ای مانند گرانی داروها، ضعیف بودن سطح پوشش بیمه‌ای و کمبود اقلام دارویی روبرو هستند مجبور به استفاده همزمان از دو یا چند دفترچه درمان می‌شوند تا بتوانند هزینه‌های گزاف درمان خود را تأمین کنند.

آریایی‌نژاد بر ضرورت توجه بیش‌تر به بیماران خاص و نادر تأکید کرد و افزود: مسؤولان ذی‌ربط باید تمهیدات لازم برای رفع مشکلات این بیماران را اتخاذ نمایند تا برای تأمین هزینه‌های گزاف درمان خود مجبور نباشند به‌طور همزمان از خدمات چند دفترچه استفاده کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تجمیع بیمه‌ها را برای رفع مشکلات بیماران خاص و جلوگیری از همپوشانی بیمه‌ای ضروری خواند و گفت: با تجمیع بیمه‌ها دو دفترچه‌ای‌‌ها حذف شده، خدمات‌رسانی به بیمه‌شدگان و بیماران افزایش یافته و عدالت اجتماعی رعایت می‌شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس نهم، بر ضرورت به روز رسانی فضای ساختار بیمه‌ای در کشور تأکید کرد و افزود: بهتر است بیمه‌ها یکپارچه شده و شرایط به گونه‌ای پیش رود که شرکت‌های بیمه‌ای از زیرمجموعه وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خارج و زیرنظر دستگاه دیگری قرار گیرند تا مشکلات شرکت‌های بیمه‌ای کاهش یابد؛ البته برای رفع مشکلات بیمه‌ای در کشور بهتر است از تجربه و شیوه کار شرکت‌های بیمه‌ای موفق در کشورهای پیشرفته نیز بهره برد.

وی تشکیل دولت الکترونیک را در جلوگیری از تخلفات حوزه سلامت مؤثر دانست و گفت: اگر الکترونیک شدن دفترچه‌های درمان هرچه سریعتر در کشور عملیاتی شود در کاهش تخلفات پزشکی، بهبود وضعیت حوزه سلامت و همچنین روشن شدن اطلاعات بیماران تأثیر زیادی داشته و از سوی دیگر چندین شماره بیمه به‌طور همزمان برای یک نفر صادر نمی‌شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس نهم، ادامه داد: بهتر است یک سازمان واحد اقدام به صادر نمودن دفترچه‌های درمان با یک شماره بیمه واحد و مشخص برای هر فرد نماید تا از همپوشانی بیمه‌ای جلوگیری شود.

عضو هیأت رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، همپوشانی بیمه‌ای را نتیجه ضعف عملکرد دستگاه‌های اجرایی و بی‌توجهی مسؤولان مربوطه دانست و یادآور شد: اگرچه همه افراد باید از مزایای یک بیمه پایه بهره ببرند ولی متأسفانه در سایه نبود نظارت، همپوشانی بیمه‌ای مشکلات بسیاری را برای حوزه سلامت و همچنین بیماران در کشور به وجود آورده است.

به گزارش خانه ملت؛ احمد میدری، معاون امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی روزهای اخیر گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته کسانی که دارای دو دفترچه بیمه درمانی هستند و بیماری با شرایط خاص دارند؛ باید تا پایان فروردین یکی از این دو دفترچه را انتخاب کنند و در صورتی که این اتفاق از سوی بیمه‌شدگان انجام نشود سازمان بیمه یکی از این دو دفترچه را حذف خواهد کرد و در این صورت ممکن است یارانه دارویی خود را از دست بدهند.