نگاهی به اوضاع هک و جاسوسی مجازی در ایران

نگاهی به اوضاع هک و جاسوسی مجازی در ایران آیا استفاده از VPN شما را ناشناس می‌کند؟ فضای مجازی یک خیابان شلوغ در یک شهر بی‌نام‌ونشان است که در کنار استفاده از فرصت‌هایی همچون گشت‌وگذار، سرگرمی، برقراری ارتباط از راه دور و گاهی حتی انجام خرید اما باید حواسمان به جیبمان هم باشد، چراکه در […]

نگاهی به اوضاع هک و جاسوسی مجازی در ایران

آیا استفاده از VPN شما را ناشناس می‌کند؟

فضای مجازی یک خیابان شلوغ در یک شهر بی‌نام‌ونشان است که در کنار استفاده از فرصت‌هایی همچون گشت‌وگذار، سرگرمی، برقراری ارتباط از راه دور و گاهی حتی انجام خرید اما باید حواسمان به جیبمان هم باشد، چراکه در هر فضایی عده‌ای خود را برای سوءاستفاده از شرایط آماده کرده‌اند و هکر‌ها جیب‌برهای شهرهای مجازی هستند.

اوضاع هکر‌ها در ایران چطور است؟

طی سال‌های گذشته اخباری از دستگیری افراد و گروه‌هایی را به گوش می‌رسد که پلیس فتا آنها را به جرم هک ایمیل یا صفحات شخصی افراد دستگیر کرده است. حال جای تعجب دارد که تمامی این افرادی که نهایتاً توسط پلیس ردگیری می‌شوند با علم بر این‌که این حوزه قابل رصد کردن است، دست به اقدامات سوء می‌زنند و گاهی با تهدید کاربران از آنها باج می‌گیرند و در نمونه‌های بزرگ‌تر دست به سرقت اطلاعات و حساب‌های شخصی مشتریان یک بانک می‌زنند و مسلماً در این مسیر تمامی تلاش خود را برای دور زدن موانع و چالش‌هایی که روزی گریبان آنها را خواهد گرفت، به‌کار می‌برند اما چرا با تمامی این اوصاف باز هم گرفتار می‌شوند؟!

زمانی گفته می‌شد هکرهایی که درصدد گم کردن رد خود در شبکه جهانی اینترنت هستند می‌توانند از پروکسی‌‌ها و یا به غلط همان آنتی‌پروکسی‌‌ها و یا VPN‌ها استفاده کنند، اما این روز‌ها شاهدیم که مأموران فتا این افراد را نیز به دام می‌اندازند، پس آیا به واقع می‌توان از شبکه‌هایی همچون اینترنت به گونه‌ای گذر کرد که هیچ ردی نتوان از خود بر جای گذاشت؟

هر از چند گاهی پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات در کشور از دستگیری افرادی که با ارسال ایمیل‌های تهدیدآمیز موجب سلب آرامش برخی شهروندان شدند خبر می‌دهند که بعضاً در تحقیقات اولیه مشخص شده که متهم از طریق vpn به انتشار عکس‌های شخصی شاکیه اقدام کرده تا هویتش را پنهان دارد اما کارشناسان پلیس فتا توانستند او را شناسایی کنند.

به گفته مسؤولان پلیس، پیامک‌‌ها و ایمیل‌هایی که افراد از طریق VPN‌ها می‌فرستند از جایی فرستاده می‌شود که کاملاً در کنترل آنهاست و کاربران اینترنتی نباید تصور کنند که آنتی‌پروکسی یا فیلترشکن‌‌ها می‌توانند جلوی ردیابی‌شان را بگیرد و این تصور اشتباه نباید در افراد به وجود بیاید نداشته باشند که کنترل نمی‌شوند چراکه تاکنون در رابطه با آنها نیز مدارا شده است.

این به وضوح نشان می‌دهد که پلیس فتا قابلیت نظارت بر این حوزه را دارد. اصطلاح VPN که به شبکه‌های خصوصی مجازی گفته می‌شود دارای الگوریتمی هستند که برای ارتقای امنیت به‌کار گرفته می‌شوند و در طول کانال آنها پیام‌‌ها رمزگذاری و رمزگشایی می‌شوند و به همین دلیل کاربر واسطی اگر در طول مسیر بر این پیام به صورت خواسته یا ناخواسته شود قادر به تشخیص پیام نیست و محتویات آن لو نمی‌رود.

 

این نوع برقراری ارتباطات ایمن که پلیس فتا معتقد است می‌تواند کاربرانی را که از آن استفاده می‌کنند، شناسایی کند، مسیر حرکت و برقراری ارتباطات را تغییر می‌دهد به نوعی که اگر به عنوان مثال در گذشته در فضای مجازی از نقطه A به نقطه B با وارد کردن آدرس منتقل می‌شدیم اما در VPN مبدأ و مقصد همان است؛ تنها تفاوت کار در این است که این شیوه بیش‌تر در راستای دور زدن فیلترینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. به منظور وجود همین گواهی‌های سطح امنیت که برای برخی سایت‌های مهم لحاظ می‌شوند، بسیاری از نرم‌افزارهای پروکسی وجود دارند که با الگوریتم کدگذاری خود در برخورد با آنها دچار مشکل می‌شوند و نمی‌توانند آنها را نمایش دهند و پیامی که برای پروکسی از سوی سایت مورد نظر ارسال می‌شود، نامعتبر است.