خرید تجهیزات بندری موردنیاز با برگزاری مناقصه بین‌المللی

خرید تجهیزات بندری موردنیاز با برگزاری مناقصه بین‌المللی طبق قوانین هند هر مناقصه‌ای که با کم‌تر از دو متقاضی برگزار شود، تجدید  می‌شود مدیرعامل شرکت آریا بنادر ایرانیان با بیان این‌که دومین محموله تجهیزات بندر چابهار وارد کشور می‌شود، گفت: اولین ال‌سی هندی‌‌ها به ارزش ۳۰ میلیون دلار برای خرید تجهیزات بندر چابهار حداکثر تا پایان […]

خرید تجهیزات بندری موردنیاز با برگزاری مناقصه بین‌المللی

طبق قوانین هند هر مناقصه‌ای که با کم‌تر از دو متقاضی برگزار شود، تجدید  می‌شود

مدیرعامل شرکت آریا بنادر ایرانیان با بیان این‌که دومین محموله تجهیزات بندر چابهار وارد کشور می‌شود، گفت: اولین ال‌سی هندی‌‌ها به ارزش ۳۰ میلیون دلار برای خرید تجهیزات بندر چابهار حداکثر تا پایان ۲۰۱۷ باز می‌شود.

به گزارش ایلنا، ابراهیم‌یاسری با اشاره به ضرورت توسعه سواحل مکران اظهارداشت: توسعه سواحل مکران از جمله چابهار یکی از دغدغه‌های مقام‌معظم‌رهبری از ۳۰ سال گذشته که خوشبختانه دولت یازدهم اراده جدی در آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای تحقق این امر داشت.

وی ادامه‌داد: از آنجایی که بندر چابهار نقش مهم در اقتصاد این منطقه دارد دو سال گذشته شرکت آریا بنادر ایرانیان برای توسعه این بندر قرارداد ۴۰۳ میلیون دلاری با سازمان بنادر منعقد کرد که طبق ارزش امروز دلار رقم این قرارداد امروز به ۱۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

یاسری با بیان این‌که قرار بر این است با قرارداد BOT (بهره‌برداری و انتقال) بندر چابهار را تجهیز کنیم و در طول ۳۰ سال بازگشت سرمایه داشته باشیم، ادامه‌داد: طبق مصوبه هیأت وزیران شرکت آریا بنادر ایرانیان برای توسعه بندر چابهار انتخاب شد، هرچند قرارداد ما با سازمان بنادر در قالب BOT است اما پیشنهاد شده به BLT (اجاره به شرط تملیک) تبدیل شود و احتمال پذیرش این پیشنهاد وجود دارد.

مدیرعامل آریا بنادر ایرانیان با اشاره به ضرورت توسعه بندر چابهار اظهارداشت: چابهار در مسیر محور شرق قرار دارد و تنها بندری است که خارج از محدوده خلیج‌فارس است و کشور افغانستان هم علاقه‌مندی خود را برای ترانزیت بار از این مسیر اعلام کرده است.

اخذ تسهیلات ۱۳۰ میلیون دلاری از صندوق توسعه ملی برای تجهیز بندر چابهار

یاسری با بیان این‌که زمانی که قرارداد خرید تجهیزات بندر چابهار را با سازمان بنادر منعقد کردیم هنوز تفاهمنامه برجام امضا نشده بود، ادامه داد: در آن زمان توانستیم ۳۳۰ میلیون از صندوق توسعه ملی وام دریافت کنیم و این پول را باید از کشورهای هند و چین وارد و به کشورهای اروپایی منتقل می‌کردیم که برای انجام این عملیات با دور زدن تحریم‌ها چیزی حدود ۱۰ درصد بر هزینه‌های ما اضافه شد.

مدیرعامل شرکت آریا بنادر ایرانیان ادامه‌داد: اولین ال‌سی به صورت مستقیم در آلمان در خردادماه ۹۵ باز شد و بهمن‌ماه همان سال اولین محموله تجهیزات به ارزش ۲۱ میلیون دلار وارد کشور شد.

یاسری در پاسخ به سؤال ایلنا مبنی بر این‌که ارزش تجهیزات سری دوم و سوم چقدر است، گفت: دومین و سومین محموله تجهیزات بندر چابهار ۳۰ میلیون دلار ارزش دارد که به تدریج وارد کشور می‌شوند.

ورود تمام تجهیزات بندری بدون واسطه

یاسری با بیان این‌که یکی از شروط ما برای ورود تجهیزات، خرید بدون واسطه بود، گفت: برای تمام خرید‌ها مناقصه بین‌المللی انجام دادیم و شرط ما این بود که تجهیزات بدون حضور واسطه‌گران و به صورت مستقیم از سازندگان خریداری شود.

وی افزود: همچنین قرار بر این است که در راستای تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی تجهیزاتی که توانایی تولید آن در داخل وجود دارد را از شرکت‌های داخلی تأمین کنیم و اگر این امکان وجود داشته باشد ایرانی‌ها را در ساخت برخی از این تجهیزات با خارجی‌‌ها مشارکت دهیم.

وی ادامه‌داد: در حال حاضر صنایع دفاع در بخش دریایی، ایزوایکو و ماشین‌سازی اراک در این قرارداد‌ها حضور دارند و بخشی از تجهیزات از طریق این شرکت‌ها تأمین خواهد شد.

یاسری ادامه داد: تنها به خرید تجهیزات اکتفا نکرده‌ایم و ساخت سیلوی مکانیزه صد هزار تنی غلات و نیروگاه ۲۵ مگاواتی در بندر چابهار را شروع کرده‌ایم.

بازگشایی ال‌سی ۳۰ میلیون دلاری هندی‌‌ها حداکثر تا پایان ۲۰۱۳

یاسری با اشاره به حضور سرمایه‌گذاران هندی در بندر چابهار اظهارداشت: علی‌رغم همه جوسازی‌هایی که اخیراً انجام شده، سرمایه‌گذاران هندی قرار است ۸۵ میلیون دلار در این بندر سرمایه‌گذاری کنند که این در مقابل سرمایه‌گذاری ۴۰۳ میلیون دلاری طرف ایرانی عدد قابل توجهی نیست.

وی افزود: هندی‌‌ها فاینانس ۱۵۰ میلیون دلاری خرید تجهیزات بندری در چابهار را هم پذیرفته‌اند که این قرارداد فقط قرارداد تأمین مالی است و نه سرمایه‌گذاری.

مدیرعامل شرکت آریا بنادر ایرانیان ادامه‌داد: قرارداد سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری هندی‌‌ها در بندر چابهار ۱۰ ساله است که دو سال آن مدت زمان خرید تجهیزات و ۸ سال مدت زمان بهره‌برداری هندی‌‌ها از بخش‌هایی از این بندر است.

وی با تأکید بر این‌که هندی‌‌ها همواره برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار جدی بوده‌اند، گفت: یک سال است که از قرارداد با هندی‌‌ها می‌گذرد و از آنجایی که هندی‌‌ها هم قوانین دست و پاگیر و بسیار سختی دارند، اجرای قرارداد طولانی شده است اما در این مدت بیش از ۱۰ سال طرف هندی و بیش از ۵ بار طرف ایرانی برای تکمیل قرارداد‌ها به این کشور سفر کرده‌اند.

یاسری ادامه‌داد: خوشبختانه هفته گذشته پروژه خرید برخی از تجهیزات از سوی هندی‌‌ها به ارزش ۳۰ میلیون دلار تعیین تکلیف شده و به زودی ال‌سی آن باز می‌شود.

مدیرعامل شرکت آریا بنادر ایرانیان مبنی بر این‌که حداکثر بازه زمانی پیش‌بینی شده برای گشایش اولین ال‌سی هندی‌‌ها برای تأمین تجهیزات بندر چابهار چه تاریخی است، گفت: نهایتاً تا پایان ۲۰۱۷ تکلیف این ال‌سی ۳۰ میلیون دلاری هندی‌‌ها معلوم می‌شود.

وی افزود: یکی از دلایل تأخیر در این پروژه برگزاری مناقصات هندی‌‌ها برای تأمین تجهیزات بود که برگزاری هر مناقصه ۴ ماه به طول می‌انجامد. حال این‌که طبق قوانین هندی‌‌ها هر مناقصه‌ای که با کم‌تر از دو متقاضی برگزار شود، تجدید می‌شود. بنابراین طی این پروسه طولانی بود.

آمادگی مشارکت با سرمایه‌گذاران داخلی را داریم

 

مدیرعامل شرکت آریا بنادر ایرانیان با بیان این‌که زمانی که پروژه واگذاری خرید تجهیزات بندر چابهار انجام شد به جز شرکت آریا بنادر ایرانیان هیچ شرکت دیگری متقاضی حضور در این پروژه نبود، گفت: امروز اعلام می‌کنم هر شرکتی که فکر می‌کند از پروژه تأمین تجهیزات بندر چابهار جا مانده اعلام آمادگی کند و ما حاضر هستیم با سایر شرکت‌ها وارد مشارکت در این پروژه شویم.