معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن اعلام کرد هدفگذاری رشد ۵۶ درصدی برای جابهجایی کالا توسط ناوگان ریلی کشور معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن با بیان اینکه به دنبال برنامه عملیاتی برای افزایش عملکرد بخش حملونقل ریلی هستیم، گفت: این برنامه براساس توجه به برنامه ششم توسعه کشور با ۵ رویکرد آیندهنگری، […]
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن اعلام کرد
هدفگذاری رشد ۵۶ درصدی برای جابهجایی کالا توسط ناوگان ریلی کشور
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن با بیان اینکه به دنبال برنامه عملیاتی برای افزایش عملکرد بخش حملونقل ریلی هستیم، گفت: این برنامه براساس توجه به برنامه ششم توسعه کشور با ۵ رویکرد آیندهنگری، تفکر شبکهای، افزایش بهرهوری در حوزه نیروی انسانی، لوکوموتیو و واگن و نیز استفاده حداکثری از قطارهای باری برنامهای تدوینشده است.
به گزارش صما، ابراهیممحمدی با بیان مطلب فوق گفت: سال گذشته ۲۷٫۵ میلیارد تن کیلومتر کالا توسط ریل جابهجا شد، هدفگذاری تا پایان امسال نیز جابهجایی ۴۳ میلیارد تن کیلومتر کالا است که موجب رشد ۵۶ درصدی در این حوزه خواهد شد.
وی افزود: رشد ۵۵ درصدی ترانزیت امسال نسبت به پارسال از دلایل توسعه ریلی است؛ تا هفدهم مردادماه امسال ۴۷۵ هزار تن ترانزیت ریلی محقق شد که این رقم در مدت مشابه پارسال ۲۹ هزار تن بود، همچنین در سال قبل کلاً ۱٫۲ میلیون تن ترانزیت توسط راهآهن انجام شد که امسال احتمالاً تا ۱٫۸ میلیون تن محقق میشود و به هدفگذاری ۳ میلیون تن در سال نزدیک میشویم.
رشد ۶۰ درصدی ترانزیت ریلی در سال جاری نسبت به مدت مشابه
محمدی همچنین گفت: در حمل بار داخلی تا امروز ۱۲٫۵ درصد رشد داشتهایم و این رشد در تن کیلومتر ۷ درصد بوده است که در بخش حمل مواد معدنی نسبت به سال قبل ۱۰ درصد رشد داشتهایم.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن به رشد ۶۰ درصدی ترانزیت ریلی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل شاره کرد و گفت: این رشد در ماههای آتی ادامه دارد.
ابراهیممحمدی افزود: برای افزایش حمل بار در راهآهن اقدامات خاصی انجام دادیم که یکی از آنها افزایش تعاملات و قراردادها با کشورهای دیگر است، در چند ماه گذشته تفاهمنامههای دو تا چندجانبه با کشورهای چین، پاکستان، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان، گرجستان، ترکیه و باکو امضا کردیم و در همان راستا با کاهش قیمت در حمل واحد کالا توانستیم سرعت را افزایش بدهیم.
معاونت بهرهبرداری سیر و حرکت راهآهن در ادامه گفت: ما در خصوص حملونقل بار داخلی نیز با تغییر شکل قطار برنامهای هماکنون بیش از ۸۵ قطار برنامهای روزانه داریم و براساس برنامهریزی انجامشده میدانیم که در چند ساعت آینده چه واگنی با چه باری به چه مقصد بارگیری خواهد شد، همچنین درگذشته واگنها پس از تخلیه بار در مقصد بهصورت خالی برمیگشت اما هماکنون با برنامهریزی بهتر در اکثر موارد واگنها بار را دوطرفه حمل میکنند که باعث بهرهوری بیشتر در بخش خصوصی شده است.
محمدی در ادامه افزود: از دیگر اقدامات راهآهن جمهوری اسلامی در حملونقل داخلی، راهاندازی قطارهای کانتینری است که مسیر بندرعباس به ایستگاه ابومسلم در خراسان را در کمترین زمان طی میکند. همچنین راهاندازی سیستم حملونقل ترکیبی که بار از مبدأ توسط واگن به سمت مقصد حمل و در آخرین ایستگاه قطار از واگن به سیر دهنده جادهای منتقل میشود تا به مقصد برسد، از این اقدامات است. در این روش برای بار فقط یک بارنامه صادر میشود. اگر متصدیان و طرفین قرارداد به تعهدات خود عمل کنند این قطارها بهصورت روزانه خدمترسانی خواهند کرد.
وی گفت: همچنین بهمنظور پایش مستمر برنامه و براساس همکاری که با دفتر فناوری اطلاعات صورت گرفته، مدیران مناطق و مدیران اجرایی میتوانند روزانه میزان پیشرفت و عقبماندگی در اجرای برنامه را از سیستم داشبورد مدیریتی که به همین جهت طراحیشده است، رصد کنند.
حرکت قطار باری بر روی گراف
معاون سیر و بهرهبرداری راهآهن با اشاره به اینکه به دنبال تغییر پارادایم جدی در بخش قطارهای باری و سهم خواهی بیشتر از بازار جهانی در حوزه حملونقل بار هستیم، گفت: اگرچه اولویت حملونقل ریلی با مسافران است اما قطار باری برنامهای نیز از اولویت بالایی برخوردار است، در طی ۳ سال اخیر سعی کردیم برنامههای حرکت قطارهای باری نیز همانند حملونقل ریلی به وضعیت مطلوبی برسد.
وی گفت: بر این اساس تمامی قطارها از جمله قطار باری در گراف حرکت خواهند کرد. به هر حال برای رسیدن به پیشرفت قطارباری دارای برنامه سیر منظم و منطبق بر ساعت حرکت از مبدأ تا مقصد باشد. مزیت این قطارهای برنامهای این است که براساس زمان مشخصی بار از مبدأ بارگیری کرده و به مقصد میرساند.
محمدی با اشاره به اینکه زمانبندی زمانی و سرمایهگذاری براساس اولویت قطارها است، گفت: همواره بعد از قطارهای مسافری مربوط بهقطار ترانزیتی است.
معاون سیر و بهرهبرداری راهآهن با بیان اینکه بیشترین پیگیری و جلسات را برای قطارهای برنامهای با مجموعه ایمیدرو داریم، گفت: معتقدیم قطار برنامهای یکی از راههایی است که میتواند به افزایش سیر قطارهای باری در سطح شبکه کمک کند.
وی با اشاره به اینکه در خصوص اجرای دقیق برنامههای قطار باری چند فاکتور بهعنوان پیشران داریم،گفت: این فاکتورها شامل آیندهنگری، اجرای زمانبندی در بخشهای مختلف، چگونگی آرایش واگنها و لوکوموتیوها، کارشناسیهای فنی و افزایش بهرهوری در حوزه نیروی انسانی است.
وی در تشریح برنامهریزیهای بهعملآمده در خصوص بهرهگیری از تمامی فضاهای خالی در گراف در مناطق مختلف راهآهن اظهارداشت: بهمنظور نظاممند شدن کلیه اعزامها در شبکه راهآهن و ایجاد سیری روان و ترافیک منظم در شبکه، کلیه خطوط به ROTهای مازاد مجهز شده که بدینوسیله پس از برنامهریزی گراف قطارهای مسافری و باری برنامهای، کلیه مسیرها جهت حرکت هرگونه وسیله نقلیه طبق برنامه تجهیز میشود.
وی افزود: این اداره کل با تلاش بیوقفه همکاران و برگزاری جلسات مستمر و روزانه در خصوص برگزاری گراف بازرگانی، بهرهوری شبکه راهآهن و ارتقای ایمنی، در پی به حداکثر رساندن راندمان کاری در شبکه ریلی است.
محمدی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به سیستم پاداش و جریمهای که بر این اساس طراحی و جهت تصویب به هیأتمدیره راهآهن ارایه شده است،افزود: در این قرارداد از سوی شرکت راهآهن تعهد میشود که کلیه قطارهای کانتینری با کمترین تأخر به مقصد برسند و در غیر این صورت از سوی راهآهن جریمه حمل پرداختشده و در صورت تحقق نیز شرکتهای باری تعهد به پرداخت رقمی بیشتر از بارنامه خواهند داشت.
محمدی همچنین با تأکید بر برتری حملونقل ریلی بر جادهای برای حمل بار، گفت: هزینه استهلاک و حمل بار در جاده نسبت به حملونقل ریلی بسیار زیاد است. ما هم مانند بسیاری از کشورهای دنیا باید سیاستگذاریهای کشور خود را بر حملونقل ریلی برای حمل بار متمرکز کنیم.
وی با بیان اینکه برای توسعه حملونقل بار به دنبال ۳ سناریو عملیاتی هستیم،گفت: در وهله اول نگاه ما به بخش دیگر بهمانند سالهای قبل عقبنگری و تنها به دنبال کنکاش شناسایی آسیبها نیست در این خصوص رویکرد ما آیندهنگری است؛ یعنی برای رسیدن به موفقیتهای آتی و رشد بالقوه به چیزهایی نیاز داریم و پارادایم آیندهنگری ما شامل چه چیزی میشود.
موضوع دوم مربوط به تفکر شبکهای است. در این خصوص نیز به دنبال سالمترین و کمترین زمان برای انتقال بار هستیم؛ زیرا ایجاد تفکر شبکهای باعث کاهش اشتباهات و اختلالات حملونقل بار میشود؛ اما گزینه آخر، افزایش بهرهوری است.
وی در خصوص افزایش بهرهوری نیز گفت: تدوین و اجرای راهبرد استفاده بهینه از ظرفیت محدود شبکه برای قطارهای مسافری، حذف بعضی از قطارهای مسافری در بعضی مسیرهای مهم حمل بار، تغییر قراردادهای تعمیر و نگهداری لکوموتیو از وضعیت فعلی به خدمات کشش قطار را از دیگر راههای افزایش میزان بهرهوری بخش ریلی است.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن یادآور شد: کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندههای زیستمحیطی، توسعه همگون سرزمینی و آمایش سرزمینی از مزایای توسعه ریلی است.
وی در این خصوص با بیان اینکه هر یکتن بار از جاده به ریل ۸۰ تومان برای کشور سودآوری دارد، اظهارکرد: سال قبل ما در این حوزه ۳۰ میلیارد تن کیلومتر کالا جابهجا کردیم(یعنی معادل دو هزارو ۴۰۰میلیارد تومان) که اگر این رقم در سال جاری به ۴۳ میلیارد برسد میتوان بهراحتی چگونگی تأثیرگذاری مثبت ریل بر اقتصاد ایران را شناسایی کرد. در کنار آن افزایش امنیت و ایمنی، کاهش مصرف سوخت و حفظ محیطزیست از دیگر مسایلی است که ریل را نسبت به دیگر مسایل حملونقل برتری میدهد.
محمدی در پایان با اشاره به اقدامات ایران برای ورود به عرصههای جدید ترانزیتی، اظهارکرد: مقدمهچینی لازم برای صادرات ریلی نفت فراهمشده که میتواند در آینده نزدیک خبرهای خوش برای مردم داشته باشد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.