سهم ۵۰ درصدی چینی‌‌ها از بازار نوشت‌افزار ایران

رییس اتحادیه نوشت‌افزار مطرح‌کرد سهم ۵۰ درصدی چینی‌‌ها از بازار نوشت‌افزار ایران رییس اتحادیه نوشت‌افزار و لوازم مهندسی با اشاره به این‌که سال گذشته حدود ۳۰ درصد از نوشت‌افزار در داخل تولید می‌شد، گفت: در سال جاری این رقم به حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد رسیده است. موسی فرزانیان در گفت‌وگو با میزان، در خصوص […]

رییس اتحادیه نوشت‌افزار مطرح‌کرد

سهم ۵۰ درصدی چینی‌‌ها از بازار نوشت‌افزار ایران

رییس اتحادیه نوشت‌افزار و لوازم مهندسی با اشاره به این‌که سال گذشته حدود ۳۰ درصد از نوشت‌افزار در داخل تولید می‌شد، گفت: در سال جاری این رقم به حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد رسیده است.

موسی فرزانیان در گفت‌وگو با میزان، در خصوص وضعیت بازار نوشت‌افزار در آستانه سال تحصیلی جدید بیان‌ کرد: در سال جاری از لحاظ تولید نوشت‌افزار و واردات این کالا در بازار هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد و کمبودی در بازار راکد این بخش وجود ندارد.

وی با اشاره به حمایت مسؤولین از تولید داخل نوشت‌افزار تصریح ‌کرد: خوشبختانه حمایت‌های خوبی از سودی مسؤولین در بحث تولید داخل صورت گرفته و تولید داخل نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد رشد داشته است.

رییس اتحادیه نوشت‌افزار و لوازم مهندسی در ادامه افزود: یکی از مشکلات تولید‌کنندگان تسهیلات بانکی است که با سودهای حدود ۲۵ درصد به آنها اعطاء می‌شود، سود بالای تسهیلات حاشیه سودی برای تولید‌کنندگان باقی نمی‌گذارد و قدرت تولید را از آنان می‌گیرد.

فرزانیان تصریح‌ کرد: در اوایل دهه ۷۰، حمایت از تولید افزایش یافت و سختگیری‌هایی درمورد خروج ارز در راستای حمایت از تولید صورت گرفت که این مسایل منجر به رونق تولید شد، اما متأسفانه پس از چند سال واردات جای خود را به تولید داد و حمایت از تولید فراموش شد.

وی با اشاره به اهمیت حمایت از تولید داخل اظهار‌ کرد: حاشیه سود تولید‌کنندگان نوشت‌افزار بسیار پایین است و در صورت عدم حمایت این صنف، تولید‌کنندگان نمی‌توانند حضور مستمری داشته باشند.

رییس اتحادیه نوشت‌افزار و لوازم مهندسی گفت: در حال حاضر نیمی از واردات نوشت‌افزار از چین و بقیه هم از کشورهای اندونزی، تایلند و ویتنام انجام می‌شود.

فرزانیان در توضیح کیفیت تولید نوشت‌افزار داخلی تأکید‌ کرد: تولیدات نوشت‌افزار ایرانی کاملاً با کیفیت و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی است و در صورت حمایت‌های لازم قطعاً می‌توان بخش قابل‌توجهی از نیاز داخل را از طریق تولیدات داخلی تأمین کرد.

 

وی در انتها خاطرنشان ‌کرد: در حال حاضر ۹۵ درصد دفتر مورد نیاز در داخل می‌شود اما بخشی از کاغذ آن از طریق واردات تأمین می‌شود.